• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
مدیرکل امور مالیاتی فارس؛

قرار دادن کلیه اسناد اجلاسیه مدیران مالیاتی به نهادهای نظارتی/ به افکار عمومی احترام می‌گذاریم

  • کد خبر : 83307
  • 27 آذر 1402 - 23:57
قرار دادن کلیه اسناد اجلاسیه مدیران مالیاتی به نهادهای نظارتی/ به افکار عمومی احترام می‌گذاریم
مدیرکل امور مالیاتی فارس در پاسخ به حواشی مطرح شده در خصوص اجلاسیه مدیران مالیاتی کشور در شیراز تأکید کرد: کلیه اسناد مربوط به این اجلاسیه در اختیار نهادهای نظارتی قرار گرفته است.

در پی انتشار اخباری درباره مخارج برگزاری اجلاسیه مدیران مالیاتی کشور در شیراز، نشست «در محضر مردم» به‌ همت مجموعه مردم‌رسی استان فارس با حضور محمد ابراهیمی، مدیر کل امور مالیاتی استان فارس امروز، ۲۷ آذرماه در شیراز برگزار شد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در این نشست در پاسخ به سئوالات مطرح شده گفت: برداشت‌های متفاوتی از این وقایع رخ داده و کدورت خاطری برای مردم ایجاد شده است اما فارغ از هر موضوعی به علت اینکه تاکنون به دلیل بیماری نتوانستم پاسخگوی سئوالات مردم در این رابطه باشم، عذرخواهی می‌کنم.

محمد ابراهیمی با ذکر این نکته که فعالیت‌های اداری برای برگزاری اجلاسیه سراسری مدیران امور مالیاتی سراسر کشور در شیراز به درستی انجام شده است، گفت: روند اداری کار مطابق روال معمول و اداری بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روند اجرای کار مشکلی وجود نداشته است.

وی در عین حال با بیان اینکه تمام مدارک مربوط به برگزاری اجلاسیه مذکور قریب سه هفته است، برای بررسی‌های بیشتر در اختیار دیوان محاسبات قرار گرفته است، گفت: ضمن اینکه مراجع نظارتی دیگری مانند دادگستری و سازمان بازرسی و… هم به این قضیه ورود کرده‌اند.

ابراهیمی با یادآوری اینکه امروز در مقطعی قرار داریم که مالیات‌ستانی تأثیر مهمی در تأمین منابع دولت دارد که مستقیماً بر روی اقتصاد اثر دارد، گفت: هم‌اکنون با جوی که ایجاد شده است، وصول مالیات‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا جو عمومی بهم ریخته است و مردم گمان می‌کنند در این زمینه تخلفاتی صورت گرفته است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهار کرد: به عنوان مثال ما هر ماه باید یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول کنیم اما اکنون به خاطر تنش و جوی که ایجاد شده است، تنها ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است. در صورتی که مالیات‌ستانی به نفع امورات کشور است. مثلاً در ۸ ماهه امسال از محل مالیات ارزش افزوده ۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان برای آبرسانی به مناطق محروم و عشایری کمک کردیم، پس ضرر ایجاد چنین تنش‌هایی بیشتر از هزینه‌کرد ۲ میلیارد تومانی اجلاسیه است.

وی، هزینه انجام شده در اجلاسیه مذکور را قریب ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام که بیشتر مربوط به اسکان و غذای میهمانان بوده است و سپس افزود: میزبانی شیراز را سازمان امور مالیاتی کشور انتخاب کردند. ضمن اینکه تبریز و شهرکرد هم نامزد میزبانی بودند اما شرایط آنان فراهم نشد.

ابراهیمی اظهار کرد: برای میزبانی این همایش، ما به هتل‌های مختلف نامه‌نگاری کردیم که کدام‌یک از هتل‌ها می‌توانند در بازه زمانی مدنظر ما میزبان حداقل ۱۳۰ نفر از مدیران و همکاران مالیاتی باشند که در بین تمام هتل‌های شیراز،‌ تنها هتل هما که مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، به درخواست ما پاسخ مثبت دادند، پس دلیل انتخاب هتل هما برای برگزاری این اجلاسیه تنها همین مسئله بوده است که این هتل تنها هتلی بود که به درخواست ما پاسخ مثبت داد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در عین حال از اهمیت برگزاری چنین اجلاسی سخن گفت و افزود: اجلاس مدیران امور مالیاتی کشور یک اجلاس دوره‌ای است زیرا مباحث وصول مالیات بسیار مهم و بزرگ برای کشور هستند و باید بسیاری از روندها برنامه‌ریزی دقیقی شوند. لذا در این اجلاسیه ۶ کارگروه تخصصی تشکیل شد که در آن مسائل مربوط به امور مالیات و مالیات‌ستانی مطرح شده و نتایج و جمع‌بندی آن‌ها در اجلاسیه مطرح شده و در نهایت صورتجلسه برای ابلاغ شدند.

وی با بیان اینکه اگر کسی از تخلفی در این زمینه اطلاع دارد، باید به اداره‌کل بازرسی اطلاع دهد، گفت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در این زمینه با هیچ سازمانی تعارف ندارد.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه چرا به جای برگزاری اجلاسیه در سالن هتل هما مانند برخی از سازمان‌ها اجلاسیه خود را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار نکردید، گفت: زمان برای ما در این اجلاسیه بسیار مهم بود. به همین دلیل مجبور بودیم که اجلاسیه را در سالنی که محل اسکان میهمانان است، برگزار کنیم. ما برای برگزاری کارگروه‌ها نیاز به سالن‌هایی داشتیم که بتوانیم در آنجا این جلسات خود را برگزار کنیم، در غیر این صورت ممکن بود اجلاسیه بیش از ۴ روز به طول بیانجامد و قاعدتاً هزینه‌ها بیشتر شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه ما در این اجلاسیه مطیع هزینه‌های هتل بودیم و طبق خدماتی که به ما  ارائه دادند و هزینه‌ها را اعلام کردند، هزینه پرداخت کردیم، گفت: این هزینه‌ها چیزی نیست که بگوییم تخلفی در آن صورت گرفته است و قطعاً آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده است که این اجلاسیه همراه با عیش و نوش و پذیرایی آنچنانی بوده است، نیست.

وی در عین حال با ذکر مجدد این نکته که اسناد و مدارک برگزاری اجلاسیه در اختیار دیوان محاسبات اما اگر تخلفی انجام شده است، قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد، گفت: مطمئن باشید اگر تخلفی صورت گرفته باشد نه تنها ما بلکه دستگاه‌های نظارتی از این قضهی کوتاه نمی‌آیند.

ابراهیمی با بیان اینکه جمع کردن مدیران امور مالیاتی کشور برای تفریح نبوده است، در خصوص همایش ورزشی نیز گفت: کل هزینه ورزشی که برای این اجلاسیه به مناسبت هفته تربیت بدنی برای مدیران امور مالیاتی کشور هزینه شده است، ۴۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده است که از این مبلغ ۱۵ میلیون تومان به فدراسیون تیراندازی و ۲ و نیم میلیون نیز به فدراسیون پینگ‌پنگ پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس تأکید کرد: هیچ خرید لباس ورزشی در این اجلاسیه رخ نداده است و اگر کسی ادعا دارد چنین چیزی رخ داده است، سند آن را برای ما بیاورد چون ما هم دنبال سند این کار هستیم.

وی با یادآوری اینکه وصول مالیات به این سادگی نیست، تأکید کرد: نباید اقدامات مدیران امور مالیاتی ساده بگیریم. در چنین اجلاسی تلاش‌های زیادی برای اداره مالیاتی انجام شده است و قطعاً دستاورد بزرگ اجرای روند صحیح مالیات‌ستانی این است که از فشار اقتصادی بر روی اقشار مختلف مردم کاسته می‌شود و برای این مسئله هم نیاز به ارائه راهکارهایی داریم که در چنین اجلاسیه‌هایی این اتفاقات رخ می‌دهد.

ابراهیمی بیان کرد: روند مالیات‌ستانی باید با برنامه‌ریزی باشد و برنامه‌ریزی باید به صورت وبیناری برگزار شود ولی برای اینکه تمام مدیرکل‌های امور مالیاتی کشور یک‌نواخت جلو بروند باید چنین اجلاسیه‌هایی برگزار شود.

وی از اخذ ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تا ماه گذشته در فارس خبر داد و گفت: کل وصول مالیاتی ما در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما تاکنون موفق به اخذ این مبلغ شده‌ایم که نشان از رشد فعالیت مالیات‌ستانی دارد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس درخصوص احکامی که درباره وقایع اخیر این اجلاسیه انجام شده است، نیز گفت: ما در جایی فعالیت می‌کنیم که با قانون در تماس هستیم و باید قانون به صورت تمام و کمال در آن رعایت شود اما سوال اینجاست اسناد از کجا می‌توانست بیرون رود یا از بخش مالی یا پشتیبانی. برای اینکه استنباط کنیم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، رئیس یک قسمت را برداشتیم زیرا در زیرگروه آن تخلفی رخ داده است.

وی درباره استعفای مسعودی، معاون مالیاتی نیز گفت: ایشان طی دو مدت دو سال فعالیت‌شان خدمات بسیار خوبی ارائه دادند اما اینکه استعفا دادند به احترام مردم چنین کاری را انجام دادند زیرا مشاهده کردند که حجم اعتراضات زیاد است نه اینکه تخلفی صورت گرفته است لذا اسم کار ایشان را ایثار می‌گذارم ضمن اینکه ما کسی را به استعفا مجبور نکردیم و شخصاً با استعفای مسعود مخالف هستم.

ابراهیمی با بیان اینکه تخلف انجام شده در این وسط خروج اسناد از سیستم مالی بوده است و در زیر گروه مالی تخلفی صورت گرفته است، گفت: برکناری رئیس حسابداری هم از طرف اداره‌کل بوده است زیرا نباید اسناد خروج پیدا می‌کرد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس هم درباره استفاده از باغ منوچهری و هفت خوان برای مدیران امور مالیاتی در اجلاسیه مذکور نیز گفت: به دلیل اینکه مبلغی از هزینه‌ها در هتل هما کمتر شود، به باغ منوچهری رفتیم. ضمن اینکه امنیت جلسه هم برای ما مهم بود و حتی برای حضور در باغ منوچهری با فرماندار شیراز هماهنگ کردیم.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً دستگاه بازرسی تمام این موارد را بازرسی خواهند کرد، گفت: ما خودمان از جمله سازمان‌هایی هستیم که به شدت باید پایبند قانون باشیم و حتی نظارت در اجرای این موارد داریم به عنوان مثال قانون سوت‌زنی برای مالیات‌ستانی مصوب کردیم و طبق آن اگر کسی اطلاعاتی از فرار مالیاتی یک شخص یا فعالیتی دهد، بخشی از مالیات آن‌ها را به عنوان پاداش به او تعلق می‌دهیم.

ابراهیمی با تصریح اینکه در برگزاری اجلاس مذکور هم زمان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هم امنیت بسیار مهم بود، گفت: اگر کسی می‌خواست در این اجلاسیه خرابکاری کند، می‌توانست کل نظام مالیاتی را مختل کند و از اینجا اهمیت تأمین امنیت اجلاس مشخص می‌شود لذا از اصحاب رسانه و مطالبه‌گران هم درخواست داریم به محدودیت‌ها توجه داشته باشند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در پاسخ به اینکه آیا تأیید می‌کنید که بستگان یکی از معاونان شما در این اداره‌کل مشغول به کار هستند، گفت: به طور کلی در ادارات مختلف حضور بستگان زیاد است اما پسر ایشان یک کارمند شرکت خدماتی است که خدمات به سازمان مالیاتی کل کشور ارائه می‌دهد اما ایشان کارمند ما نیستند.

وی درباره صندلی‌های خریداری شده نیز گفت: صندلی‌هایی که فاکتور آن منتشر شده است برای همکاران خودمان در اداره امور مالیاتی فارس خریداری شده است که ۱۰ روز قبل از برگزاری اجلاس انجام شده است و مربوط به کارکنان بوده است و اکنون بین کارکنان توزیع شده است. مگر می‌شود و می‌توانیم برای برگزاری یک اجلاس، صندلی بخریم؟!

ابراهیمی با بیان اینکه متأسفانه در فضای مجازی حتی پیش‌پرداخت‌ها را به عنوان هزینه حساب کردند به عنوان مثال خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویس اداره کل مالیاتی بوده است نه اجلاسیه گفت: سوغاتی که به میهمانان اجلاسیه اهدا شد، یک کیف و دیوان حافظ بود که هزینه آن ۴۱۷ میلیون تومان بوده است و اگر این مبلغ را تقسیم بر ۱۰۰ کنیم، می‌شود هر نفری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. اگر اهدای این مبلغ به یک میهمان و مدیرکل،  تخلف باشد باید گفت در خیلی موارد، در ادارات دولتی این تخلف بیشتر است.

مدیر کل امور مالیاتی فارس با تصریح اینکه دسترسی به اطلاعات حق مردم است اما از راه صحیح آن باید انجام شود، گفت:  قصد ما از حضور در این جلسه مجاب کردن نبود بلکه تنها می‌خواستیم روند برگزاری اقدامات را در اجلاسیه مذکور توضیح دهیم اما به صورت کلی باید بدانیم سود برگزاری چنین اجلاسیه‌هایی بیشتر از هزینه آن‌هاست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=83307

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.