• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
 مشاور وزیر اقتصاد؛

با نوآوری‌های فناورانه نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد / نیاز به نوآوری‌های سیاستی داریم

  • کد خبر : 81973
  • 19 آذر 1402 - 19:13
با نوآوری‌های فناورانه نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد / نیاز به نوآوری‌های سیاستی داریم
به اعتقاد مشاور وزیر اقتصاد، صرفا با نوآوری‌های فناورانه نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد و نیاز است که به نوآوری‌های سیاستی برسیم.

رویداد ملی سیاست‌گذاری تحول فارس امروز، ۱۹ آذر در هتل بزرگ شیراز برگزار شد. در این رویداد استاندار فارس، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همچنین دستیار وزیر اقتصاد در طرح‌های راهبردی و تحوّلی، به همراه اعضای اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استانداری و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند.

مشاور وزیر اقتصاد در طرح‌های تحولی و راهبردی در این نشست گفت: در رابطه با تجارب مشابهی که از سال‌های پیش در زمینه اندیشه‌ورزی و تشکیل اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر داشته‌ایم لذا سعی می‌شود این تجربیات به اشتراک گذاشته شود تا بتوانیم از یکدیگر یاد بگیریم و رو به جلو حرکت کنیم.

علی ملکی افزود: سئوالی که وجود دارد این است که چقدر رشد شرکت‌های دانش بنیان، حمایت و توسعه و نفوذشان می‌تواند مستقیماً به معنی حل مسائل کشور باشد؟ اگر سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی فناوری شرکت‌های حوزه انرژی کنیم، این به معنی حل مسئله انرژی کشور است؟ یا اگر فناوری پیشرفته‌ای را در حمل و نقل برقی داشته باشیم، این معنی است که مسئله آلودگی در کشور حل می‌شود؟

وی با بیان اینکه این‌ها نیمی از راه هستند، افزود: ما نیاز به بحث‌های فراتری داریم که تاکنون به شکل طبیعی به آن‌ها پرداخته شده است و آن داستان نوآوری‌های غیرفناورانه و سیاستی است و در این مجال نکاتی درباره مشابهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع فناوری بیان می‌کنیم.

دبیر کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نوآوری‌های فناورانه، از یک ایده مفهومی فنی شکل گرفته و به تدریج بلوغ پیدا می‌کنند، اظهار کرد: با طی این روند است که به تدریج به یک محصول نسبتا بالغ می‌رسیم. هرچند همین چرخه هم دچار مسئله است اما تا حدودی جا افتاده است.

ملکی افزود: افق تعریف مسئله در نوآوری‌های سیاستی خیلی فراتر از نوآوری‌های فناورانه است. باید یک درجه افق فکرمان را بالا بیاوریم. مسائل سیاستی اگر حل شوند، می‌شوند نوآوری‌های سیاستی و آن وقت است که می‌توانند راهگشا باشند.

وی در پایان با بیان اینکه نوآوری سیاستی، یعنی فرایندی که از شناخت یک مسئله عمومی، کار را شروع کنیم و به یک سیاست جدید اجراپذیر برسیم، گفت: محصول چنین روندی می‌شود حل مسئله مردم. در این مورد می‌توانیم از تجارب دنیا هم استفاده کنیم و با نگاه به حتی کشورهای پیشرفته، می‌بینیم که صرفاً با فناوری نمی‌شود مسائل را حل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81973

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.