• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا؛

مبارزه با بیماری های غلات در مزارع بیضا ادامه دارد

  • کد خبر : 93305
  • 08 اردیبهشت 1403 - 11:27
مبارزه با بیماری های غلات در مزارع بیضا ادامه دارد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: تاکنون بالغ بر دو هزار و 533 هکتار از مزارع گندم این شهرستان به‌ منظور پیشگیری و کنترل بیماری های غلات سمپاشی شده است.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا، صدیقه مویدی بیان کرد: از این مقدار سمپاشی حدود دو هزار و ۴۵۰ هکتار مربوط به زنگ زرد، ۴۵ هکتار مربوط به سفیدک پودری و ۳۸ هکتار در خصوص بیماری سپتوریوز بوده است و عملیات مبارزه شیمیایی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به بالا رفتن رطوبت نسبی محیط و مناسب شدن دما(۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد) در دو ماه اخیر افزود: شرایط برای شیوع بیماری های غلات به ویژه بیماری زنگ زرد به نحو محسوسی بالا رفته است.

به گفته مویدی؛ به محض مشاهده کانون‌های اولیه آلودگی توصیه به کانون کوبی با سموم توصیه شده بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات انجام شده است .

او تصریح کرد: زنگ زرد یا زنگ نواری گندم یکی از بیماری‌های مهم مزارع گندم و جو است که در صورت عدم کنترل، قابلیت اپیدمی‌های گسترده را دارد.

مویدی خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ درصد عملکرد گندم به سه برگ انتهای بوته ارتباط دارد و حفظ این سه برگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیماری زنگ زرد گندم لکه هایی بر روی این برگ‌ها ایجاد می کند. حفاظت از این برگ‌ها نیز با کاربرد بموقع قارچ‌کش ها میسر می‌شود.

وی اظهار کرد: از مهمترین اقدامات کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بیضا می توان به برگزاری دوره های آموزشی مبارزه با آفات و بیماری های زراعی، آموزش های چهره به چهره و انفرادی، اطلاع رسانی به موقع در فضای مجازی، آگاه سازی کشاورزان از طریق بلندگو در مساجد و دهگردی، بازدیدهای مستمر و پایش روزانه مزارع اشاره کرد.

این مقام مسئول توصیه کرد: کشاورزان در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد، از رقم‌های متحمل و گواهی شده استفاده کنند. همچنین تناوب گندم با سایر محصولات غیر میزبان عوامل خسارت‌زای گندم رعایت شود و از آبیاری غیر ضروری پرهیز کنند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=93305

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.