• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
رئیس مؤسسه ISC اعلام کرد:

حضور ۱۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳

  • کد خبر : 70870
  • 24 مرداد 1402 - 17:32
حضور ۱۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳
رئیس مؤسسه ISC از اعلام نتایج رتبه بندی شانگهای 2023 خبر داد و گفت: 10 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور دارد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه­بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه­بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می­شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

فاضل زاده اظهار داشت: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه­های هاروارد و استنفورد و موسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه­های اول تا سوم را از آن خود کرده اند.

وی گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه های ایران را از آن خود کند.

رئیس ISC در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه رتبه­ای ۶۰۰-۵۰۱ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه رتبه­ای ۷۰۰-۶۰۱ به ترتیب رتبه دوم و سوم ایران را کسب کرده­اند. رتبه سایر دانشگاه ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی شانگهای

رئیس ISC گفت: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۱ کشور اسلامی حضور دارند. عربستان، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر و پاکستان به ترتیب با ۱۲، ۱۰، ۸، ۷ و ۶ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را داشته اند. تعداد دانشگاه های بقیه کشورهای اسلامی در نمودار زیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به لحاظ بهترین رتبه، کشور عربستان سعودی با رتبه­­ی ۱۵۰-۱۰۱ در رتبه اول، مصر با رتبه ۳۰۱-۴۰۰ در رتبه دوم و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مالزی با رتبه ۵۰۰-۴۰۱ به صورت مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند.

روش شناسی رتبه بندی شانگهای

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه بندی شانگهای، دانشگاه­هایی مورد ارزیابی و رتبه­بندی قرار می­گیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز ، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. علاوه بر این، دانشگاه­هایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم[۱] و نمایه استنادی علوم اجتماعی[۲] داشته باشند را نیز شامل می شوند. در مجموع بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه در واقع رتبه بندی شده اند و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر منتشر شده است.

وی ادامه داد: شانگهای یکی از نظام­های معتبر رتبه­بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می­شوند. این ۶ شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز ، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلدز مدال، تعداد محققان پراستناد، تعداد مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

فاضل زاده گفت: منابع گردآوری داده در این رتبه ­بندی شامل وب سایت­های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه­ های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها نیز از پایگاه استنادی WOS استخراج می شود.

 

 

 

[۱] Science Citation Index-Expanded (SCIE)

[۲] Social Science Citation Index (SSCI)

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=70870

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.