• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان؛

مقالات و استنادات در جهت حل مسائل به‌کار گرفته شود/پایگاه داده سرآمدان علم‌وفناوری ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 66514
  • 02 تیر 1402 - 18:59
مقالات و استنادات در جهت حل مسائل به‌کار گرفته شود/پایگاه داده سرآمدان علم‌وفناوری ایجاد می‌شود
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مقالات و استنادات در جهت حل مسائل به کار گرفته شود، گفت: در این خصوص نیازمند اتخاذ راهبردی دو وجهی هستیم؛ اول آنکه باید همه تلاش خود را برای حفظ مرجعیت علمی به کار گیریم و دوم باید بکوشیم مقالات و استنادات مستخرج از پژوهش‌های اصیل، بنیادین و کاربردی در کشور باشد.

به گزارش سحاب پرس، دکتر ناصر باقری‌مقدم با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم حفظ جایگاه علمی ایران در جهان، گفت: هدف اصلی مؤسسه استنادی ایجاد مرجعیت در جهان اسلام و جهان بوده و هست و معتقدیم باید بر این هدف تکیه شود. اثبات مرجعیت راه‌های مختلفی دارد و مقالات علمی یکی از اشاره‌هایی است که نشان دهنده مرجعیت است، اما مسئله حائز اهمیت این است که مقالات علمی جایگرین مرجعیت نشود.

وی با اشاره به اهمیت استنادات در حوزه‌های علمی و ضرورت جلوگیری از نگاه ابزاری به مقاله و مقاله‌محوری، گفت: باید توجه داشت که لازم است مقالات و استنادات در جهت حل مسائل به کار گرفته شود و در این خصوص نیازمند اتخاذ راهبردی دو وجهی هستیم. اول آنکه باید همه تلاش خود را برای حفظ مرجعیت علمی به کار گیریم و دوم باید بکوشیم، مقالات و استنادات مستخرج از پژوهش‌های اصیل، بنیادین و کاربردی در کشور باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه استراتژی بنیاد ملی نخبگان در مرجعیت علمی، حل مسائل کشور و جهان اسلام است، گفت: طبیعتا مقاله یکی از بروندادهای حل مساله است که می‌تواند کمک شایانی به تحقق اهداف مد نظر کند، اما لازم است نسبت به شاخص‌ها و معیارهای استنادی به عنوان شاخص‌های جریان‌ساز توجه بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز می‌کوشد معیارها و انتخاب‌های خود را بیش از پیش با نتایج پایگاه استنادی منطبق کند و این امر با افزایش ساحت‌های نخبگانی نیز همراه خواهد بود. معتقدیم پایگاه استنادی می‌تواند با کمک شاخص‌های مناسب خود علاوه بر سرآمدان علمی به سایر حوزه‌ها و به عنوان مثال حوزه سرآمدان فناوری نیز ورود کند.

باقری‌مقدم با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری‌ بنیاد ملی نخبگان و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز گفت: این تفاهم‌نامه در راستای تعامل پویا و سازنده و با هدف توسعه همکاری با مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام منعقد شده است.

وی به ضرورت رصد پیشرفت‌ها و تحولات علم و فناوری اشاره کرد و گفت: زمینه‌سازی و حرکت در مسیر نظریه‌پردازی، کاربردی کردن دستاوردهای علمی و رفع نیازهای ملی و بین‌المللی از جمله اهداف همکاری‌های دو نهاد خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه به ایجاد چارچوب همکاری مشترک میان بنیاد و مؤسسه در خصوص منابع اطلاعاتی و تهیه آئین نامه‌ها اشاره کرد و گفت: شناسایی و ایجاد پایگاه داده سرآمدان علم و فناوری و دیپلماسی علم و فناوری از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای بهره‌مندی‌ از توانایی و امکانات دو مجموعه در تعامل با یکدیگر رنگ عمل به خود خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، تفاهم‌نامه همکاری‌ بنیاد ملی نخبگان و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با حضور دکتر ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد و دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه(ISC) منعقد شده است که «همکاری در تدوین معیارهای سرآمدی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری»، «همکاری در شناسایی سرآمدان علم و فناوری بر اساس شاخص‌های مورد تائید طرفین»، «اهدای جایزه ISC به سرآمدان علم و فناوری با حمایت بنیاد و مطابق قوانین مربوط»، «ایجاد پایگاه داده سرآمدان علم و فناوری با همکاری طرفین و توسط ISC»، «همکاری و تعامل اثربخش در برگزاری همایش‌ها و رویدادها با موضوعات مربوط به اجتماع و نظام نخبگانی»، «همکاری و مشارکت در راستای اجرایی شدن دیپلماسی علمی و فناوری مابین کشورهای اسلامی»، «همکاری در تهیه آئین‌نامه‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه»، «استفاده از امکانات و تجهیزات طرفین برای پیشبرد اهداف و طرح‌های مشترک» و «همکاری در توسعه سکوهای علم و فناوری نان و دانا و سرآمدان» از مفاد این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=66514

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.