• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
مدیرکل امور مالیاتی فارس؛

کدام مودیان مشمولان مالیات مقطوع‌اند/تشکیل ۹۰ پرونده فرار مالیاتی در فارس

  • کد خبر : 65883
  • 22 خرداد 1402 - 17:45
کدام مودیان مشمولان مالیات مقطوع‌اند/تشکیل ۹۰ پرونده فرار مالیاتی در فارس
مدیرکل امور مالیاتی فارس با اشاره به اینکه صاحبان مشاغلی که حداکثر درآمدشان از فروش کالا و خدمات ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال باشد مشمول تعیین مالیات مقطوع و تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد، پیرامون مهلت ارائه اظهارنامه و روند قانونی این مبحث توضیحاتی ارائه داد.

حمیدرضا محمدابراهیمی دوشنبه ۲۲ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات هستند، شامل صاحبان مشاغلی که میزان فروش کالا و خدمات آنان طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده، مشمولان مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و مشاغلی که فرمو موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم در درگاه امور مالیاتی قرار داده نشده، است.

محمدابراهیمی همچنین گفت: پرونده‌های مشارکت مدنی اگر سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا بیش از حد نصاب دستورالعمل قانونی بوده یا مجموع درآمد مشارکت بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد، باید اظهارنامه تسلیم و مالیات متعلقه پرداخت شود.

او با بیان اینکه مالیات مقطوع مودیان مشمول این دستورالعمل با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی و سوابق مودی تعیین و طی فرمی سامانه my.tax.gov.ir بارگزاری می‌شود، گفت: در صورتی که فروش و درآمد تعیینی در این فرم کمتر از مبلغ فروش واقعی باشد، مودی باید میزان فروش واقعی را در سامانه درج کند.

محمدابراهیمی گفت: اگر مالیات تعیین شده مورد قبول قرار نگیرد، مودی از شراطی دستورالعمل خارج شده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی طی مهلت قانونی خواهد بود.

مدیرکل امورمالیاتی فارس با بیان اینکه مهلت قانونی برای پرداخت مالیات مقطوع تعیین شده در سامانه، تا پایان خردادماه امسال است، گفت: امکان تقسیط کل بدهی مودیان برای حداکثر ۴ ماه به صورت مساوی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه پرداخت نشدن مالیات در موعد مقرر، موجب اعمال جریمه قانونی موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد، گفت: در صورتیکه مودی متقاضی اعمال مقررات مفاد مواد ۱۳۷، ۱۴۵ و ۱۷۲ قانون مالیات مستقیم، در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۱ خود باشد، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی است.

محمدابراهیمی خاطرنشان کرد که میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد ۱۴۰۱ مشمول حکم جزء۱ بند ز، تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده‌اند، معادل مالیات تعیین شده مطابق دستورالعمل مربوطه یا مالیات مکسوره آنان(هرکدام که بیشتر باشد)، تعیین می‌شود.

او از همه فعالان اقتصادی درخواست کرد که از مزایای تبصره ۱۰۰ (مالیات مقطوع) استفاده کنند و گفت: مهلت تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی، حداکثر ۳۱ خردادماه امسال است.

محمدابراهیمی با تاکید براینکه قانون امکان بررسی اعتراض‌ها به مالیات تعیینی براساس مستندات ارائه شده از سوی مودی را فراهم کرده است، گفت: تاز زمانیکه فعال اقتصادی درآمد خود را ابراز نکند، به منزله کتمان تلقی خواهد شد، لذا همه فعالان اقتصادی برای انجام تکالیف قانونی خود در زمینه مالیات، اقدام کنند.

او با اشاره به تسلیم اظهارنامه از سوی ۶۹ هزار فعال اقتصادی فارس به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده، میزان مالیات تعیین شده براساس تبصره ۱۰۰، زیر ۱۵ میلیون تومان و مالیات حدود ۵۸ درصد مودیان صفر خواهد بود.

محمدابراهیمی با یادآوری اینکه میزان مالیات حدود ۴ درصد از کل مودیان در کشور و فارس، بیش از ۱۵ میلیون تومان خواهد بود، گفت: برخی از مشاغل مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی، تاکنون امکان استفاده از مزایای تبصره ۱۰۰ را نیافته‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس همچنین با تاکید براینکه میزان دقیق فرارمالیاتی قابل محاسبه و برآورد نیست، گفت: فرارمالیاتی در فارس نسبت به میانگین کشوری اعلام شده،(۴۰ درصد) بالاتر است.

او با بیان اینکه سال گذشته در فارس حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان وصولی مالیات ثبت شده است، گفت: پیش‌بینی اولیه برای امسال ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

محمدابراهیمی همچنین تعداد پرونده‌های فرار مالیاتی تشکیل شده در فارس را ۹۰ فقره و ارزش آن را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد که با اضافه شدن پرونده‌های سوری، این رقم به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=65883

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.