• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
دکتر سیداحمد فاضل‌زاده؛

ایجاد پایگاه داده درباره آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های توسعه‌یافته در کشور

  • کد خبر : 45799
  • 06 شهریور 1401 - 16:30
ایجاد پایگاه داده درباره آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های توسعه‌یافته در کشور
رئیس جدید مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به اولویت‌های این مؤسسه، گفت: "ایجاد پایگاه داده درباره آخرین نوآوری‌ها و فناوری توسعه‌یافته دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور"، "ایجاد دوره‌های پسا دکتری جهت جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌ها از داخل و خارج از کشور" و "تقویت دیپلماسی علمی و سطح تعاملات و تبادلات علمی در سطح بین‌المللی بویژه کشورهای اسلامی" از جمله این اولویت‌ها هستند که نیاز به برنامه‌ریزی دارند.

به گزارش سحاب پرس، مراسم تودیع و معارفه دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس پیشین مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس جدید این مؤسسه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین وزیر، استاندار فارس، رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران استانی برگزار شد.

دکتر سیداحمد فاضل‌زاده، رئیس جدید مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت دادن به توسعه علم و فناوری، مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

وی به برخی از مهم‌ترین راهبردها و اقداماتی که در راستای تاکیدات و اولویت‌های ابلاغی وزیر علوم در برنامه کاری خود دنبال خواهد کرد، اشاره و تصریح کرد: با توجه به لزوم ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تولید، گسترش و مرجعیت علوم و فناوری (در سطح منطقه، کشورهای اسلامی و جهان)، رصد، ارزیابی و پایش تولیدات علمی و فناوری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای بالندگی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری خواهد بود.

فاضل‌زاده گفت: با توجه به سه دهه تجارب موفق مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در زمینه تامین منابع اطلاعات علمی و همچنین قریب به دو دهه فعالیت اثرگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در حوزه رصد و پایش تولید علم در سطح جهان، لازم است ضمن بازنگری در فعالیت‌های موجود، به موضوعات سنجش فناوری در راستای توسعه  اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نگاه ویژه‌ای صورت پذیرد.

رئیس جدید مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: وظایف و مأموریت‌های این مؤسسه بعنوان یکی از بخش‌های اصلی نظام ملی نوآوری و فناوری کشور مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت و در این بخش با تعامل تنگاتنگ با وزارت عتف عمل خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مهم که از سال گذشته توسط وزیر علوم به این مؤسسه ابلاغ و محول شده، عملیاتی‌سازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) بوده که این موضوع با اهتمام ویژه و در تعامل با معاونت فناوری و نوآوری پیگیری خواهد شد.

فاضل‌زاده گفت: پیرو تأکیدات دکتر زلفی‌­گل و در راستای اجرای مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق بند ه تبصره ۹ قانون بودجه، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، با افتتاح دبیرخانه به صورت جدی فعال خواهد شد.

رئیس جدید مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اضافه کرد: این مؤسسه در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصاء و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود در حوزه‌های پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط با نیازهای کشور، به عنوان نهاد هماهنگ کننده میان­‌دستگاهی درنظر گرفته شده است.

فاضل‌زاده در ادامه به اولویت‌هایی که نیاز به برنامه‌ریزی دارند اشاره کرد و آنها را بدین شرح برشمرد:

اولویت‌های حوزه فناوری و نوآوری:

برنامه‌ریزی، سازماندهی و پیاده سازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان)

ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا)

ایجاد پایگاه داده که شامل آخرین نوآوری‌ها و فناوری توسعه‌یافته دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور

اولویت‌های حوزه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری:

اجرای برنامه‌های آموزشی-پژوهشی مشترک با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی جهان اسلام (تبادل استاد و دانشجو، تعریف دوره‌های آموزشی مشترک، فرصت مطالعاتی و …)

ایجاد دوره‌های پسا دکتری جهت جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌ها از داخل و خارج از کشور

ارتباط با انتشارات معتبر بین‌المللی و ترغیب آنها جهت نمایه‌شدن در مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری

در خصوص پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

رصد دستاوردهای علمی مکتوب (کتاب، دایرهالمعارف و … ) دانشمندان کشور

تقویت دیپلماسی علمی و سطح تعاملات و تبادلات علمی در سطح بین‌المللی بویژه کشورهای اسلامی

افزایش تعاملات بین‌المللی با نهادها، انجمن‌ها و نهادهای علمی و فناوری کشورهای اسلامی

ترویج و توسعه‌ دامنه نمایه‌سازی و انتشارات مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در سطح بین‌المللی.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس پیشین مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نیز در این مراسم از حاضرین در جلسه تشکر و قدردانی کرد و سپس به ارائه گزارشی از زیرساخت‌های فناوری و تجهیزات، سامانه‌های طراحی شده، فعالیت‌های برون مرزی، تفاهم‌نامه‌های همکاری و قراردادهای ملی و بین‌المللی، تأسیس شاخه‌های ملی و بین‌المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری پرداخت.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=45799

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.