• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
2
امام جمعه شیراز؛

تنظیم برنامه و استفاده از نخبگان راهکارهای مردمی شدن دولت است

  • کد خبر : 45307
  • 04 شهریور 1401 - 16:48
تنظیم برنامه و استفاده از نخبگان راهکارهای مردمی شدن دولت است
نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز یک راه مردمی شدن دولت را تنظیم برنامه و بهره گیری از توان نخبگان و اطلاع رسانی این مهم عنوان و اضافه کرد: مردم باید در اجرا و مطالبه اجرا، سهیم باشند.

آیت الله دژکام در خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز ضمن گرمیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و هفته دولت بیان کرد؛ هفته دولت از یک سو یادآور شهادت دو چهره تابناک انقلاب اسلامی مرحوم شهید رجایی و باهنر است، رئیس جمهور و نخست وزیر مردمی و انقلابی کشور ما که بیش از ۴۰ سال جامعه دینی ما در داغ فراق آنها می‌سوزد.

او ادامه داد: از سوی دیگری هفته دولت فرصتی است برای بررسی و بازنگری و توضیح و تبیین خدمات دولت‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول فعالیت می‌شوند.

امام جمعه شیراز، حضور دو معاون رییس جمهور طی دو ماه اخیر در فارس را نشانه رویکرد مردمی دولت رئیسی دانست و با بیان اینکه حفظ مردمی بودن کار دشواری است، گفت: به صورت ویژه رئیس جمهور، مشاورینشان را مامور کردند که مردمی‌سازی دولت را به عنوان یک طرح و پروژه دنبال کنند که این نیز جای قدردانی دارد.

او ادامه داد: تلاش‌های خوبی در یک سال گذشته دولت انجام داده، آنچه که مسلم است دولت در جهات مختلفی که تلاش کرده مشکلات مردم را برطرف کند که توفیقات مناسبی داشته و از خدا می‌خواهیم که این توفیق را زیاد کند چون اگر دولت جمهوری اسلامی موفق شود نظام اسلامی سربلند می شود که از این جهت باید دعا و توجه به ساحت مقدس اهل بیت داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین ضمن قدردانی از خدمات و زحمات دولت، عنوان کرد: بنده اگر بخواهم زبان توقعات مردم باشم امکان دارد توقعات زیاد باشد اما اگر بنا باشد ما کار را بدون برنامه دنبال کنیم طبیعتا یعنی هر روز توقعی مطرح می‌شود؛ دولت یک نگاهش باید به مطالبات مردم و یک نگاه به برنامه راهبردی داشته باشد که بتواند به صورت منطقی و علمی و دانش بنیان، پاسخ دهد به این نیازهای اساسی کشور؛ اینست که رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که حرکت دولت برنامه محور باشد.

آیت‌الله دژکام گفت: اکنون کار بزرگ پیش روی دولت، مواجه با تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور است، این برنامه با نگاه انقلابی دولت دکتر رئیسی باید تنظیم شود و در پایان نهایتا دو دوره چهارساله دولت، ایشان از نظر قانونی نمی‌تواند ریاست جمهوری‌اش را ادامه دهد و باید دیگران سکان قوای اجرایی را بر عهده گیرند.

او دنبال کردن توسعه راهبردی براساس برنامه را از انتظارات رهبر معظم نظام اسلامی دانست و گفت: وقتی نسبت به برنامه ششم بررسی‌ها و تحلیل‌ها را نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که بین آنچه در برنامه ششم پیش بینی و آنچه تا امروز محقق شده، فاصله زیادی وجود دارد و این برنامه‌ریزی و تحقق اهداف از جایی دچار مشکل شده است. باید نقاط ضعف موجود را در دولت جدید برطرف کنیم.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره موضوع مطالبه گری و تفاوت آن با فریاد، گفت: مطالبه‌گری این نیست که صرفا فریاد بزنیم و برخی اوقات کارهایی از این سنخ انجام می‌شود و اسمش را هم مطالبه‌گری می‌گذاریم در حالی که مطالبه‌گر کسی است که متناسب با دانشش، مطلبی که به نفع مردم است را از دولت بخواهد تا اجرا شود نه اینکه سود به جیب شخصی‌اش برود؛ مطالبه گر دنبال این است که جامعه سود ببرد.

او خاطرنشان کرد: یکی از مطالبه‌گری‌های مهم، تحقق برنامه ششم توسعه کشور است؛ در زمینه اقتصادی که مقام معظم رهبری هم اسناد بالادستی را ابلاغ کردند؛ این اسناد باید تبدیل به برنامه شود چون سندها راهکارهای کلی و برنامه‌ها راهکارهای عملیاتی و اجرایی است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین یک راه مردمی شدن دولت را تنظیم برنامه و بهره گیری از توان نخبگان و اطلاع رسانی این مهم عنوان و خاطرنشان کرد: مردم باید در اجرا و مطالبه اجرا، سهیم باشند. البته جهت‌گیری برنامه‌ها حتی در شعار سال مقام معظم رهبری نیز می‌آید. امسال که سال تولید دانش بنیان و اشتعال افرین است اگر دقت کنیم رهبری می‌خواهند نوع معیشت و اشتغال کشور بهینه شود و تغییر کند.

او گفت: از نگاه جهانی برخی می‌گویند اسلام امریکایی؛ برخی در ایران نیز این حرف‌ها را می‌زدند اما مسلمان آمریکایی چگونه است؟ می‌گویند تقسیم کاری که در جامعه بین‌المللی بیان شده را باید رعایت کنیم اینها می‌گویند ایران نفت بفروشد و نان و غذا بخرد و هر وقت هم ما ابرقدرت‌های دنیا نخواستیم نفت را از ایران نمی‌خریم! در این صورت ما برده آنها می‌شویم امام(ره) با این رویه و سیاست مخالف بود امام(ره) گفت اسلام آمریکایی نمی‌خواهیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تاکید براینکه برخی نمی‌خواهند ذره‌ای از برنامه‌های بین المللی و نگاه قدرت‌های بزرگ تخطی کرده باشند، تاکید کرد: بدنه و ریشه اقتصادی باید چنان تقویت شود که اگر پول نفت هم نبود، روند اقتصادی و اجتماعی کشور را به راحتی ادامه دهیم.

او همچنین در خصوص مباحث فرهنگی و اجتماعی هم گفت: رهبر معظم دستور اجرای نقشه مهندسی فرهنگی دادند، بنابراین هم در سطح کشور و هم در شیراز و فارس باید با جدیت همه مردم و دولت دست به دست هم دهند این را جلو ببرند. اگر طبق برنامه عمل کردیم در آینده نیز به نتیجه خوبی می‌رسیم اما اگر برنامه نباشد و هر چند روز به موضوعی پرداختیم روزمرگی ما را درگیر می‌کند و نتایج مطلوبی که میخواهیم بگیریم از دستمان خواهد رفت.

آیت‌الله دژکام در خطبه اول نماز جمعه شیراز، ادامه مباحث معنویت را در ابعاد فردی، اجتماعی و نظام اسلامی مطرح و دنبال کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=45307

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.