• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

در هر ۳ ثانیه یک شکستگی در جهان رخ می‌دهد

  • کد خبر : 88150
  • 24 بهمن 1402 - 19:04
در هر ۳ ثانیه یک شکستگی در جهان رخ می‌دهد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پرشکی شیراز با اشاره به اینکه در هر ۳ ثانیه یک شکستگی در جهان اتفاق می‌افتد، بر اهمیت کلینیک پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (FLS) در ارائه خدمات مراقبتی به بیماران دچار شکستگی، افراد دچار کاهش تراکم استخوان یا پوکی استخوان تاکید کرد.

عباس رضاییان‌زاده امروز، ۲۴ بهمن با اشاره به افزایش سن جمعیت و تغییر سبک زندگی، گفت: روند ابتلا به پوکی استخوان در دنیا به طور چشمگیری در حال افزایش است و بعد از سن ۵۰ سالگی، از هر ۲ زن، یک نفر و از هر ۵ مرد، یک نفر در طول زندگی خود دچار شکستگی می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از بروز اولین شکستگی ناشی از تروما یا پوکی استخوان، خطر بروز شکستگی‌های بعدی در هر دو گروه مردان و زنان، ۲ تا ۳ برابر و در شکستگی‌های مهره‌ای تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی اتفاق می‌افتد، گفت: در بیشتر موارد، این سوانح با شکستگی‌های ثانویه در آینده، عوارض قابل توجه جسمی و روحی و حتی مرگ زود هنگام همراه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از آنجایی که ۵۰ درصد موارد شکستگی ناشی از پوکی استخوان،‌ شکستگی ثانویه است، در صورت شناسایی افراد بالای ۵۰ سال دچار شکستگی اولیه که در اثر بروز یک ضربه خفیف دچار یک شکستگی جدید شده اند، می‌توان با درمان و آموزش از شکستگی‌های بعدی پیشگیری کرد.

وی بیان کرد: گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت با همکاری معاونت درمان، کلینیک پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه ناشی از پوکی استخوان (FLS) را در بیمارستان شهید دکتر چمران راه‌اندازی کرد که توسط اساتید، پزشکان متخصص و کارشناسان آموزش دیده، خدماتی شامل شناسایی بیمارانی که به دنبال پوکی استخوان دچار شکستگی شده‌اند، تشخیص و درمان شکستگی، مشاوره متخصص جهت درمان پوکی استخوان، پیگیری و انجام تراکم‌سنجی استخوان و آزمایشات تکمیلی، آموزش بیماران، ثبت اطلاعات در سامانه جامع و تماس با بیماران و پیگیری دوره‌ای مراقبت‌ها ارائه می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از پوکی استخوان، داشتن شیوه زندگی سالم از بدو تولد با فعالیت بدنی مناسب، تغذیه صحیح و دوری از استعمال دخانیات و الکل است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=88150

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.