• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

اعلام برنامه‌های حوزه سلامت شیراز طی دهه فجر

  • کد خبر : 87241
  • 15 بهمن 1402 - 15:18
اعلام برنامه‌های حوزه سلامت شیراز طی دهه فجر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن مقایسه دستاوردهای حوزه سلامت قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های این حوزه طی دهه فجر در استان فارس را اعلام کرد.

وحید حسینی امروز، ۱۵ بهمن در نشست با اصحاب رسانه در شیراز که به‌مناسبت فرا رسیدن  دهه فجر برگزار شد، ابتدا با اشاره به اینکه استقلال امروز کشور ما نتیجه خون شهدای انقلاب است از دستاوردهای ۴۵ ساله انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی گفت و تاکید کرد: از نظر پوشش خدمت و خانه‌های بهداشت وضعیت فعلی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی همچنین به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در ۳۰ ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۷ مرکز خدمات جامع سلامت مردم به بهره‌برداری رسیده است که در ایام دهه فجر نیز ۱۳ مرکز به بهره‌برداری خواهد رسید.  همچنین ۳۴ کانکس عشایری به همراه بهورز برای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری تهیه شده است و علاوه بر این ۳۶ خانه بهداشت کارگری نیز احداث شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری نوزادان در هفته اول برای ۲۳ بیماری متابولیک ارثی خبر داد و گفت: با این غربالگری در زمان طلایی می‌توانیم با دادن یا ندادن یک ماده از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای کودک ایجاد شود، جلوگیری کنیم. در مجموع ۷۳ درصد اختلالات و محدودیت‌هایی که ممکن است رخ دهد به وسیله این غربالگری جلوگیری خواهد شد.

حسینی همچنین به پیشرفت در زمینه شنوایی‌سنجی اشاره کرد و گفت: ما شنوایی‌سنجی را با ۳۰ درصد از بهزیستی تحویل گرفتیم و حالا تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که تا سه ماه تشخیص قطعی داده خواهد شد و کاشت حلزون به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: بیماریابی در زمینه سالک نیز انجام شده و امسال ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است که از طرف وزارت درمان هم رتبه اول مبارزه با این بیماری به استان فارس تعلق گرفت.

حسینی از معاینه ۹۹ درصد دانش‌آموزان در زمینه شپش خبر داد و گفت: غربالگری دانشجویان تا ۸۰ درصد و دانش‌آموزان تا ۱۰۰ درصد انجام شده است.

حسینی در ادامه به کمبود کارخانه تولید دارو در استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه از طرف استاندار هم حمایت شده و زمین برای ایجاد کارخانه فراهم شده است از سرمایه‌گذاران درخواست داریم که در این زمینه ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث توریست درمانی بیشتر نگاه فرهنگی داریم تا نگاه درآمدزایی، گفت: با ظرفیتی که شهرک سلامت در اختیار ما قرار می‌دهد کار در مسیر خوبی پیش می‌رود و در این زمینه به موضوعات بی پایه و سطح پایین مانند عمل‌های زیبایی فکر نمی‌کنیم.

حسینی در خصوص مهاجرت پزشکان و نیروهای متخصص از کشور اظهار کرد:  در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. در سه سال قبل از این دولت ۱۹۲ نفر از سیستم تمام وقتی ما خروج کرده بودند اما در ۳۰ ماهه اخیر فقط ۶ نفر خروجی داشتیم که ۵ نفر جایگزین آن‌ها شده‌اند.

وی در خصوص بحث خدمات روان درمانی نیز گفت: در حال راه‌اندازی بیمارستان روانپزشکی هستیم و سایر بیمارستان‌ها را هم موظف کرده‌ایم که ۱۰ درصد تخت‌های خود را به تخت‌های روانپزشکی اختصاص دهند. افزایش توجه به بحث‌های روانپزشکی ارتباط مستقیم با کاهش میزان خودکشی دارد در همین زمینه شاهد کاهش ۲۳ درصدی خودکشی در استان بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان گفت: کمبودها همیشه وجود دارد ولی باید منصف باشیم و این همه نقاط روشن را هم ببینیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=87241

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.