• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
امام جمعه شیراز؛

آموزش های ضمن خدمت باید کاربردی باشد

  • کد خبر : 86792
  • 08 بهمن 1402 - 14:56
آموزش های ضمن خدمت باید کاربردی باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: مدیری که می‌خواهد حکم مدیریتی بگیرد باید در پرونده کاری خود کارگاه‌های آموزشی درباره این سنخ از آیین‌نامه‌های ‌مالی و نوع نظارت، حسابرسی و بازرسی که بعد از آن اعمال و انجام می‌شود، را بگذراند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۸ بهمن در همایش مدیران بازرسی دستگاه‌های دولتی فارس با بیان اینکه هدف برای حکمرانی خوب، عدالت و احسان است، گفت: هدف حکمرانی در حکومت علوی، بسط عدالت و احسان در جامعه است لذا باید هر کاری می‌کنیم در این راستا باشد.

وی افزود: اگر بناست عدالت و احسان را تجربه کنیم، قاعدتاً باید هدف‌گذاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد که به آن برنامه‌ریزی می‌گویند و نهایتا در شکل قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود و در دستگاه اجرایی باید برویم به سمت اینکه خوب اجرا شود.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: گاهی گزارش اجرای بخشنامه‌ها و قوانین هست اما به سمت عدالت و احسان حرکت نکرده‌ایم، تمام این قوانین ابلاغ شده تا اجرا کنیم و مردم احساس کنند، عدالت در کار وجود دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه قاعدتا به خاطر مشکلاتی که در مسیر اجرا پیش می‌آید نیاز به دستگاه‌های نظارتی داریم، افزود: مسئولان بازرسی برای این هستند که هر وقت عدالت و احسان تأمین نمی‌شود، ورود کنند. در اجرا پول خرج‌ می‌شود اما بد خرج می‌شود و دستگاه نظارتی باید ورود کرده و آن را اصلاح کند تا مسیر حرکت نظام به سمت قله‌های پیشرفت هموار شود و اینجا نقش نیروهای بازرسی است، بنابراین وقتی بازرسی مطرح ‌می‌شود که قبلاً قانون و مقرارات و برنامه‌ریزی برای پیشرفت انجام گرفته باشد و کسانی هم مسئول اجرا باشند و بعد افرادی وظیفه بازرسی را دارند.

وی با تصریح اینکه در نظام اسلامی کار تقسیم شده است و امام جمعه، استاندار، بازرسی و… هر کدام کار ویژه خود را دارند و این‌گونه نیست که بدون برنامه و در هم کار کنیم، گفت: باید تقسیم کار در نظام اسلامی آموزش داده شود، خصوصا برای کسانی که در آخر کار نقش بازرسی و نظارت را دارند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآور شد: گاهی از بنده یا حتی در مقام بالاتر از مقام معظم رهبری سئوال می‌پرسند که چرا فلان کار را انجام نمی‌دهید، در حالی که کار به عهده کس دیگری است لذا باید تقسیم کار را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه دستگاه مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه انجام این آموزش‌ها را دارد، گفت: گاهی صد آموزش ضمن خدمت تعریف کرده‌ایم اما بعضی آموزش‌ها اولویت دارند و حتما باید انجام شوند. آموزش‌های ضمن خدمت باید کاربردی باشند تا به درد حل مشکل مردم بخورند نه فقط بهانه‌ای برای ارتقا در چارت اداری باشد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه آموزش‌های ضمن خدمت باید دسته‌بندی شود و یکسری آموزش‌ها ویژه نیروهای بازرسی باشد، افزود: این اولین کار است زیرا گاهی اوقات وقت نیروهای نظارتی صرف مواردی می‌شود که جزو شرح وظایفشان نیست لذا باید بر روی وظایف خود بر حسب تقسیم کار و شرح وظایف مترکز شد.

وی با بیان اینکه نظام ما یک حرکت برای مبارزه با فساد را شروع کرده است که در دولت آیت‌الله رییسی این اتفاق قوی‌تر و چشمگیرتر شده است، افزود: زمانی ما نیروی متخصص برای بازرسی نداشتیم اما امروز در این راستا سفت و سخت کار می‌شود و این یعنی دستگاه نظارتی ما دارد جایگاه خودش را پیدا می‌کند و بدون دستگاه نظارتی نمی‌توانیم امیدوار به پیشرفت باشیم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه مبارزه با فساد به عنوان یک خدمت که حرکت در راستای عدالت است، به صورت جدی شروع شده است، گفت: کسانی هستند که از مبارزه با فساد بدشان می‌آید در صورتی که اگر جلوی برخی از فسادها را بگیریم کار زودتر جلو می‌رود اما برای اینکه مبارزه با فساد به صورت واقعی و جدی جلو نرود، برنامه‌ریزی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمود مبارزه با فساد از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی است در صورتی که دشمن تلاش می‌کند آن را نقطه ضعف نظام نشان دهد.

وی خطاب به مسئولان بازرسی، نظارت، حراست و کسانی که درگیر چنین مسائلی هستند، گفت: اگر می‌خواهید کاری را از اولویت اقدام نظام کنار بزنید، کافی است سه مرتبه بد انجام شود تا باعث نارضایتی مردم شود و دولت مجبور به عقب‌نشینی می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه کار بازرسی بسیار حساس است، بیان کرد: اگر گاهی سکوت می‌کنیم برای این است که اصل قضیه به خاطر چند کار اشتباه آسیب نبیند.

وی به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: دشمنان برای انتخابات پیش‌رو برنامه دارد اما خدای متعال کمک داده و چشم‌های بصیر مسئله را متوجه شدند و کنترل شده اما دشمن دست از نقشه و تلاش برنمی‌دارد، پس نظارتی‌ها هم باید کار نظارتی را محکم انجام دهند چون جزو نقاط قوت نظام است و هم باید باسلیقه انجام دهند چون دشمن می‌خواهد آن‌ها را به ضد خودش تبدیل کند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برنامه دشمن بسیار زیرکانه است،‌ از نیروهای بازرسی خواست تا زیرکانه وارد هر موضوعی شوند و سپس افزود: مدیران ما بعضاً تجربه کار مالی در سطح مدیریت کلان ندارند یا آشنایی با آیین‌نامه‌ها ندارند یا فکر می‌کنند از آیین‌نامه هم می‌توانند فراتر اقدام کنند و یک ‌مهره و مدیر توانمندی که به درد آینده نظام می‌خورد به واسطه اینکه چند نکته در آیین‌نامه مالی رعایت نشده می‌سوزد.

وی اظهار کرد: در رابطه با مدیران خصوصاً آیین‌نامه‌های مالی و با نگاه جدیدی که در خصوص مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده است باید به صورت ویژه کار کنیم تا مدیران هم در جریان باشند.

آیت‌الله دژکام گفت: مدیری که می‌خواهد حکم مدیریتی بگیرد باید در پرونده کاری خود کارگاه‌های آموزشی درباره این سنخ از آیین‌نامه‌های ‌مالی و نوع نظارت، حسابرسی و بازرسی که بعد از آن اعمال و انجام می‌شود را بگذراند.

وی در پایان با بیان اینکه سهم سودی که برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود بیش از حدی است که در جامعه ما متعارف است، گفت: پروژه‌ای بوده که حدود ۵۰ درصد مبلغ پروژه نصیب پیمانکار شده است و این یعنی تضییع امکاناتی که مسلما زیاد هم نیست. در این زمینه‌ها هم عدد قابل توجهی داریم که می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. باید سودی که در حاشیه یک قرارداد است، متعارف و منصفانه باشد البته ما نمی‌خواهیم پیمانکاران ضرر کنند اما نمی‌خواهیم پیمانکاری هم سود غیر متعارف ببرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=86792

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.