• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس؛

به اسناد دفترچه‌ای هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود / تنها ۵۰ درصد اراضی کشاورزی سند دارند

  • کد خبر : 84234
  • 06 دی 1402 - 13:50
به اسناد دفترچه‌ای هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود / تنها ۵۰ درصد اراضی کشاورزی سند دارند
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه هم‌اکنون به اسناد دفترچه‌ای هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود، از مردم خواست تا اسناد خود را به اسناد الکترونیکی و تک برگ تبدیل کنند.

غلامرضا کیانی امروز، ۶ دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن روز دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، با تاکید بر اینکه به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود، گفت: اکنون تمام اسناد رسمی املاک باید تک برگ و الکترونیکی و در سامانه مربوطه ثبت شوند.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۰۰ هزار جلد سند دفترچه‌ای در استان فارس وجود دارد که باید به اسناد تک برگ تبدیل شود تا بتوان خدمات قضایی نظیر وثیقه‌گذاری بر روی آن‌ها انجام داد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس از مردم خواست با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ تبدیل کنند و سپس افزود: برای اسنادی که در بانک‌ها قرار دارند این کار با یک پروسه یک الی دو ساعته انجام خواهد شد.

کیانی با اشاره به آثار مثبت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی، گفت: از سال ۹۲ تمام خدمات دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط و آنی ثبت می‌شود و شهروندان می‌توانند سند رسمی خود را در تمام دفاتر کل کشور استعلام بگیرند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با تصویب طرح قانون الزام سند رسمی معضلات اسناد عادی برطرف می‌شود، گفت: به عنوان مثال مشاورین املاک در این حوزه قرارداد عادی را تنظیم نخواهند کرد و با دسترسی که از سامانه ثبت الکترونیک به آن‌ها داده خواهد شد، برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس اظهار کرد: سند رسمی خود پیشگیری‌کننده از وقوع جرم است و در اسناد عادی اشخاص معاملاتی انجام می‌دهند که بر اساس ملک قیمت‌گذاری نمی‌شود.

وی افزود: اگر بدون راستی آزمایی و ضابطه سند ملکی تنظیم و مبالغ میلیاردی جابه جا شود، خریدار این دغدغه را دارد که آیا فروشنده مالکیت دارد یا ندارد؛ در بعضی مواقع دیده شده است که شخص فروشنده حتی مالکیت ندارد و این موضوع باعث طرح دعاوی متعدد در مراجع قضایی می‌شود.

کیانی بیان کرد: باغ شهری‌هایی در سطح شیراز و فارس خرید و فروش می‌شوند که هیچ مستند قانونی ندارند و فقط به استناد یک برگه معاملاتی در آن خرید و فروش انجام می‌شود. زمانی که خریدار برای سند مراجعه می‌کند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و باید از مراجع ذیصلاح مجوز بگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس به موضوع توسعه قانون حدنگار یا کاداستر برای پیشبرد بهتر فعالیت دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد اشاره کرد و اضافه کرد: اگر این قانون پیاده‌سازی شود و املاک سنددار شوند، قولنامه‌های رسمی دیگر جمع‌آوری خواهد شد؛ البته این موضوع همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تمام خدمات ادارات دولتی به صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، گفت: در حال حاضر استعلام‌های شهرداری و دارایی به صورت آنلاین از طریق دفاتر انجام می‌شود؛ سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی هم قرار است به این طرح اضافه شوند که به نفع مردم خواهد بود.

کیانی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک خدمات ارائه می‌شود، گفت: در دفاتر اسناد رسمی کمتر از ۲ ساعت استعلام‌ها اخذ و سند رسمی تنظیم می‌شود؛ این طرح در حال به‌روز رسانی است و ظرفیت‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنظیم اسناد به صورت حضوری است، گفت: برای کاستن رفت و آمدها به دفاتر اسناد رسمی، پلتفرمی در حال طراحی است که قرار بود امروز از آن رونمایی شود اما به تعویق افتاد؛ «پلتفرم کاتب» هنوز اجرایی نشده است اما تا سال آینده و یا ۲۲ بهمن‌ماه تلاش خواهد شد از آن رونمایی شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به اینکه ثبت آنی اسناد به صورت فیزیکی است اما ثبت مجازی هنوز راه‌اندازی نشده است، بیان کرد: ثبت آنی خدمت بزرگی هم به دفاتر و هم به شهروندان کرده است یکی از خدمات آن در احراز هویت است؛ در جایی که دیده می‌شود جعل هویت رخ می‌دهد به دلیل ناآگاهی مردم است.

کیانی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های مهم در قالب حدنگار و کاداستر تهیه نقشه است که اگر برعهده مالک باشد، هزینه‌بر است اما با توجه به قراردادهای منعقد شده با مهندسین مشاور در ۲۸ شهرستان فارس این نقشه‌برداری‌ها انجام می‌گیرد و سازمان این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و دیگر به عهده مالکان نیست.

وی به همکاری با منابع طبیعی جهت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی اشاره کرد و افزود: در سطح کشور ۹۸ درصد اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند. در استان فارس ۵۰ درصد محدوده اراضی کشاورزی سنددار و محدوده آن‌ها مشخص شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=84234

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.