• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
امام جمعه شیراز؛

نقش فارس در اقتصاد دریامحور مشخص شود / نسبت به نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت نباشیم

  • کد خبر : 81088
  • 10 آذر 1402 - 19:20
نقش فارس در اقتصاد دریامحور مشخص شود / نسبت به نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت نباشیم
امام جمعه شیراز با بیان اینکه حرکت نیروی دریایی ما پیش‌قراول حرکت اقتصاد دریا محور است، خواستار مشخص شدن نقش شیراز و استان فارس در این نوع اقتصاد شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۱۰ آذرماه‌ در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به در پیش‌رو بودن روز نیروی دریایی گفت: نقش شیراز در بحث دریایی به صورت تاریخی بسیار مهم بوده است. مرکز اصلی پشتیبانی جنوب کشور یعنی از خرمشهر تا سواحل مکران و چابهار شیراز بوده و در این زمینه خدماتی انجام داده است. این سابقه تاریخی نباید فراموش شود.

به گفته وی، امروز نیروی دریایی ما یک نیروی دریایی بین‌المللی است و محدود به خلیج فارس و دریای عمان نیست بلکه تمام آب‌های آزاد جهان را طی می‌کند و دور کره زمین می‌گردد و به پایگاه خود برمی‌گردد. به خاطر این عظمت و قدرتی که داریم قدردان عزیزان هستیم و از آن‌ها تجلیل می‌کنیم اما توقع داریم شیراز را فراموش نکنید که شیراز پایه اساسی حمایت و پشتیبانی نیروی دریایی بوده است، زیرا دوره جدیدی شروع شده است هم برای نیروی دریایی که در قطب جنوب امروز دارد پایگاه می‌زند و نیرو بزرگ شده است و باید نقش جاهای مختلف کشور در این عظمت دیده شود چون برکت آن شامل همه کشور می‌شود و شیراز نباید از قلم بیفتد. ظرفیت‌های خوبی در فارس و شیراز موجود است که باید به نحو احسن استفاده شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حرکت نیروی دریایی ما پیش‌قراول حرکت اقتصاد دریا محور است، گفت: نقش شیراز را دوباره بررسی کنیم و توضیح دهیم و همه مجموعه مدیران استانی و مدیران ملی پای این کار بیایند که این مسئله را بازتعریف کنیم. تعریف دوباره که شیراز در عرصه اقتصاد دریا محور کجا قرار است بایستد؟ در عرصه حمایت از نیروی دریایی که تا جنوبگان در قطب جنوب پایگاه دارد، شیراز کجا می‌خواهد بایستد؟ اگر در فرصت‌های امروز مدیران استانی به فکر نباشند بعد دیر خواهد شد. همان‌طور که رهبر معظم فرمودند تاریخ جهان دارد ورق ویژه‌ای می‌خورد و اگر مراقب نباشیم، دیر می‌شود.

وی از مدیران خواست تا برای این موضوع جلسه برگزار کنند و افزود: ممکن است جلسه هم درباره این موضوع برگزار کرده باشند اما گزارش آن به دست من نرسیده است اما در هر صورت باید فکر و برنامه‌ریزی کرد زیرا ما در نقطه‌ای که پس کرانه خلیج فارس و دریای عمان است، مرکز مهمی داریم که می‌تواند خدمت کند و در مقابل خدماتی بگیرد و در اقتصاد دریا محور توقع داریم که مسئولان عجله کنند و دیر نشود و بتوانند اهدافی در زمینه نقش فارس تعریف، اجرایی و عملیاتی کنند.

آیت‌الله دژکام همچنین به فرا رسیدن روز مجلس اشاره کرد و گفت: امروز روز مجلس و روز شهادت آن بزرگمرد تاریخ قانون‌گذاری کشورمان مرحوم شهید آیت‌الله مدرس است و امیدواریم مجلس‌های ما همیشه نیروهایی مثل مدرس داشته باشد که جلوی انحراف به هر شکلی را بگیرند و مسیر مستقیم پیشرفت کشور، قدرتمندی کشور و آبادانی کشور طی شود و نظارت مناسب داشته باشند.

ضرورت نظارت دائمی مردمی بر مجلس و دولت

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه امسال در پایان سال انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم، افزود: از هم‌اکنون کسانی که صلاحیت دارند و خودشان را شایسته ورود به میدان می‌دانند، بیایند و دیگران هم به فکر باشند و افراد شایسته را شناسایی کرده و افراد مناسب این قضیه را به میدان بفرستند و دائما مردم باید نظارت کنند و این‌گونه نباشد که یک بار نظارت کنیم و تمام، بدون نظارت دائمی مردمی مجلس و دولت خوبی نخواهیم داشت چون شیطان هست و دائما می‌خواهد فریب دهد و چه کسی باید جلوی آن را بگیرد؟ نظارت همه مردم که امر به معروف و نهی از منکر در مسائل حکومتی کنند و همه مراتب امر به معروف انجام شود و همه روی این قضیه کار کنند تا در اسفند ماه بتوانیم انتخابات خوبی که نشان از بصیرت مردم و نظارت دقیق مردمی بر کار کشور دارد، برگزار کنیم.

وی همچنین با یادآوری اینکه روز یکشنبه آتی روز جهانی معلولان است، گفت: اینکه بهزیستی زحمت می‌کشد و برای معلولان کار می‌کند باید تقدیر شود اما باید به یکسری نکات توجه شود. گفته‌اند روز جهانی معلولان یعنی همه انسان‌های دنیا وقتی یک معلول می‌بینند احساس انسانیشان تحریک شود تا کمک و خدمتی کنند و این نشانه انسانیت است. گاهی اوقات دیده‌ایم که کسانی از نظر انسانی چنان رشد کرده‌اند که وقتی یک فرد معلول می‌بیند که گرفتار است از حق خود چشم‌پوشی می‌کند تا او استفاده ببرد و این نشانه انسانیت است. این در فرهنگ دینی و اخلاق ما به نام ایثار می‌شناسیم و قرآن کریم از این اخلاق بسیار تجلیل کرده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در صحنه‌های بین‌المللی نظیر این چیزهایی پیش می‌آید، اینکه ما انسانیت خود را فراموش کنیم و چشممان را ببندیم و فقط به فکر خودمان باشیم مسلما مطلوب نیست گرچه برخی‌ها از روی انگیزه‌های پلید سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند مثلا اگر می‌بینیم ۸ هزار کودک کشته شده‌اند، بیخیال باشیم و به فکر خود باشیم آیا انسانی است؟ اگر بیش از ۵ هزار زن با بمب سوخته و تکه تکه شده‌اند بگوییم به ما چه و به فکر خود باشیم، قشنگ است؟ بنده نمی‌گویم دخالت کنیم یا خیر و تصمیم‌گیری سیاسی نمی‌کنم اما آیا انسان هستیم یا خیر؟ می‌شود انسان باشیم و دلمان نسوزد؟ کسانی که با دید روشن فکری برای حیوان ارزش قائل می‌شوید برای آدم که زیر بمب فسفری کشته می‌شود، حق قائل نمی‌شوید؟ با این تحلیل‌ها، خجالت بکشند و اینکه چه کار کنیم بماند، عرض بنده این است، بی‌تفاوت نباشیم که اگر کسی بی تفاوت بود، انسانیتش زیر سئوال است. بعد از دلسوزی اینکه چه کار کنیم ضابطه دارد.

امام جمعه شیراز همچنین با یادآوری اینکه در هفته جاری روز دانشجو را در پیش داریم، افزود: تا اسم دانشجو می‌آید، ذهنیتی ایجاد می‌شود که دانشجویان مطالبه‌گر هستند که خیلی لازم است و عموم مردم باید مطالبه‌گر باشند. دانشجو چشم و چراغ مردم است اما مطالبه یک طرفه نیست و عزیزان جوان دانشجو مراقب این نکته باشند که وقتی مطالبه می‌کنید از شما هم مطالبه وجود دارد.

دانشجویان به فکر ایران قوی باشند

وی تأکید کرد: مطالبه اصلی ما از جوانان و دانشجویان این است که به فکر ایران قوی باشید که اگر ایران ضعیف و عقب مانده باشد و عقب ماندگی ۲۰۰ سال اخیر جبران نشود، همیشه ضعیف خواهیم بود. مسلماً برای قدرتمندی ایران هیچ قشری بهتر از دانشجویان و صاحبان علم و فناوری نمی‌توانند کار کنند.

آیت‌الله دژکام افزود: امروز دوره اینکه بگوییم مخازن و منابع انرژی داریم، گذشته است و کشورهایی که فناوری پیشرفته دارند می‌گویند یک چمدان تکنولوژی می‌فرستیم و یک کشتی انرژی وارد می‌کنیم، یک کشتی در مقابل یک چمدان؛ ما می‌خواهیم در دنیا کجا بایستیم؟ همیشه یک کشتی از منابعمان را بفروشیم که می‌خواهیم‌ یک چمدان تکنولوژی وارد کنیم؟ چه کسی غیر از جوانان عزیز دانشجو می‌تواند این معادله را تغییر دهد؟

وی اضافه کرد: در جهات دیگری مطالبات دانشجویان را تکرار می‌کنم اما امروز مطالبه عمومی ملت را از دانشجویان گفتم و این است که دانشجوی دلسوز برای کشور امروز باید به فکر قدرتمندی کشور در همه جهاتی باشد که قدرت‌آفرین است و این جز از دست آن‌ها از دست کس دیگری بر نمی‌آید.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: خانواده در اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد و جامعه در اسلام خانواده‌محور است و همان طوری که تک تک مسلمانان در مورد تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، پیشبرد امور خانواده و اعتلای خانواده موظف هستند، مدیران و مسئولان کشورهم در این زمینه وظایفی دارند.

وی افزود: رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی به حسب وظیفه ولایتی که به عهده دارند، سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ فرموده‌اند برای اینکه ما مردم و مسئولین نسبت به این سیاست‌های دینی و الهی برنامه‌ریزی کنیم و کار را تا جایی پیش ببریم که جامعه بر پایه خانواده اسلامی محقق شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در مقابل ما تمدن غربی براساسی پایه نهاده شده که خانواده در آنجا دچار تزلزل بسیار شده است، گفت: به اصطلاح آنان خانواده‌های پست مدرن، از دو همسر هم جنس شکل می‌گیرد و رسماً ازدواج می‌کنند و اکنون اخیراً این بحث را دارند که چطور صاحب فرزند شوند و کثافت‌کاری‌هایی در زندگی بشر به بار آورده‌اند که رسوایی آن تا ابد برای تمدن اروپایی و آمریکایی خواهد ماند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: ما سوای اینکه از نظر دینی خودمان موظف به تشکیل خانواده اسلامی هستیم در این نبرد بین تمدنی هم باید پیروز از میدان بیرون بیاییم از این جهت توجه به مسائل خانواده یک موضوع بسیار مهمی است که هیچ‌کدام از ما نباید از آن غفلت کنیم.

وی در این زمینه آیاتی از قرآن کریم را یادآور شد و گفت: باید بدانیم سیاست‌های کلی خانواده که رهبر معظم ابلاغ فرموده‌اند به نوعی ترجمه و نتیجه‌گیری از همین آیات قرآن است نه اینکه مطالبی را دلمان خواسته و گفته‌ایم بلکه دستورات الهی قرآن کریم را برنامه زندگی خود قرار داده‌ایم و پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که این قرآن راهنمای خوبی است “مَنْ جَعَلَهُ إِمَامَهُ قَادَهُ إِلَی اَلْجَنَّهِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَی اَلنَّارِ”، اگر کسی قرآن را راهنمای خود قرار دهد او را به بهشت می‌برد و هر کس که به دستور قرآن بی‌اعتنایی کند، جهنمی می‌شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به این نکاتی که در باب خانواده اسلامی بیان شد و رهبر معظم تذکر فرموده‌اند همه باید به صورت ویژه دقت کنیم نه دقت به معنای اینکه صرفا فقط بشنویم بلکه دقت به این معنا که هر کدام از ما چه قسمتی از آن را می‌توانیم انجام دهیم چون وظیفه الهی است و دنبال عملیاتی کردن آن باشیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه ۳۲ سوره نور گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید “وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ”، مردم مجردها و عزب‌ها را به ازدواج همدیگر درآورید، دختر و پسر را به ازدواج هم در بیاورید تا خانواده تشکیل شود که خانواده یعنی احساس مسئولیت در قبال همدیگر و این برعکس روابط نامشروع است که طرفین نسبت به هم احساس مسئولیتی ندارند و صرفا لذت گذرایی است که تمام می شود.

وی بیان کرد: تفاوت نکاح و رابطه نامشروع در احساس مسئولیت و ایجاد مسئولیت است و این مرد خانه می‌شود نه یک فرد لاابالی خوش‌گذران، مرد برای خود وظایف و مسئولیت‌هایی دارد که ازدواج باعث آن می‌شود. طرف مقابل نیز زن و کدبانوی خانه می‌شود که برای خود وظایفی دارد، در رابطه نامشروع هیچ‌کدام از این مسئولیت‌ها و مسئولیت‌پذیری‌ها معنی پیدا نمی‌کند. فرزندی که از رابطه نامشروع به دنیا می‌آید را کسی گردن نمی‌گیرد و در قبال آن احساس مسئولیت نمی‌کند اما فرزندی که مشروع است و در خانواده است همه نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند.

وظیفه همگانی توجه به تشکیل خانواده جوانان است

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این مسئولیت‌پذیری که رکن و نتیجه اصلی تشکیل خانواده است، دنباله ازدواج رسمی و شرعی به وجود می‌آید، گفت: همانطور که خداوند فرمود “وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَی مِنْکُمْ”، این وظیفه همگانی است، اول جوانی که می‌بیند امکانات دارد باید همسرگزینی کند و وظیفه است. کم‌رویی نباید بکند و برای اینکه کم‌رویی نکند فرموده‌اند دو رکعت نماز کسی که ازدواج می‌کند به اندازه ۷۰ رکعت نماز فرد مجرد ثواب دارد، پس نکاح و ازدواج در ابتدا وظیفه خود طرفین است. بعد می‌فرماید نوبت پدر و مادر است که وقتی فرزند به سن رشدی رسیده که باید ازدواج کند به فکر باشند و زمینه آن را فراهم کنند و برنامه‌ریزی می‌خواهد. سابقا که رفتارهای سنتی متداول بود از همان کودکی به فکر جهیزیه دختران خود بوده‌اند تا در زمان بزرگی در بحث ازدواج خود نماند، اگر بی‌فکری کنیم زمان ازدواج که می‌رسد چه کار کنند؟ پدر و مادر موظف هستند برای کمک به ازدواج فرزند هر چه از دستشان بر می‌آید، انجام دهند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در مرحله بعدی مدیران، بزرگان و ریش سفیدهای اجتماع باید بزرگتری کنند. دست روی دست بگذاریم و سن جوان بالا برود و کسی پیگیر مسئله ازدواج او نباشد؟ باید فکر کنیم و اگر تدبیر باشد پول کم نیست و خدا روزی‌رسان است ولی متاسفانه تدبیر نمی‌شود و دیر می‌شود، روی این مسئله باید برنامه‌ریزی کنیم، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با مقوله ازدواج تشکیل شده و برخی کار می‌کنند ولی کافی نیست. مرکز ازدواج آسان هست، کسانی لحظاتی به فکر افتاده‌اند اما جامعه ۸۰ میلیونی کشور با چند سمن کافی نیست و باید بیشتر به فکر باشند و چنین مراکزی بیشتر تشکیل شود و خیراندیشان به میدان بیایند و ثواب این کار را ببرند. گاهی زبان خیر گذاشتن بیشتر از بحث مالی نیاز است، همه باید به فکر ازدواج جوانان باشند، وقتی فکر کردید زمینه مالی را خدا فراهم می‌کند ولی وقتی بی‌فکری باشد دیگر چه توقعی داریم؟ این نکات را با جدیت دنبال کنیم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: در مرحله دیگری مسئولان و مدیران هستند که وظایفی دارند. وقتی سیاست‌های کلی نظام می‌شود یعنی رهبر معظم برای مجموعه دولت و حاکمیت در بحث ازدواج وظیفه و مسئولیت تعیین کرده است، وظیفه همگانی است.

وی با بیان اینکه به صورت کلی در سطح جامعه اسلامی از بین مکلفان کسی نیست که مورد خطاب این آیه نباشد و همه موظف هستند و این را باید به شکلی ترویج کنیم و پای اقدام و عمل بیاییم، گفت: برای تشکیل خانواده اسلامی تشویق‌های زیادی در دین ما شده است. گفته‌اند راه رفتن انسان مجرد و عزب در زمین سنگین است و سعی کنید ازدواج شود. گفته‌اند کسی ازدواج کرد نمازش قیمت پیدا می‌کند و… که همه تشویق است. تشویق برای اینکه سن ازدواج ما بالای ۳۰ سال نرود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: پزشکان در زمینه باروری و فرزندآوری می‌گویند بهترین سن برای فرزندآوری بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی است، بعد از آن می‌شود صاحب اولاد شد، اما بچه کسی که در این سن جوانی به دنیا می‌آید از نظر سلامت، قدرت و جهات مختلف بسیار متفاوت است و ما کاری کردیم که هنوز در این سن ازدواج نکرده است و باید خیلی تغییر در برنامه‌های خود بدهیم.

وی بیان کرد: وقتی جوانی می‌خواهد مشغول کار شود، می‌بینید زمان‌بر است و امکانش نیست، چطوری مرحله بعدی که ازدواج است را توقع کنیم؟ سن اشتغال باید در همین حدود بیاید تا بعد بحث ازدواج و فرزندآوری در این سن بتوان توقع داشت و کارهای زیادی باید انجام دهیم بنابراین برای تشکیل خانواده ما باید عوامل لازم را ایجاد کنیم و موانع را برداریم و کار وظیفه همه است از دولت تا تک تک ما که هر کدام در قسمتی مسئول باشیم و کمک دهیم تا انجام شود.

آیت‌الله دژکام گفت: در بحث تشکیل خانواده اگر عوامل مختلف آن را زمینه‌سازی کردیم و موانع آن را برداشتیم در ادامه می‌توانیم سراغ تحکیم خانواده برویم که تصریحا رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی فرموده‌اند اول باید خانواده تشکیل شود و در ادامه در تحکیم خانواده مجموعه کشور، ملت و دولت باید اقدام کنند و اینکه تحکیم خانواده چطور انجام شود تا جلوگیری از طلاق و… شود بماند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در تکالیف دینی چیزی از نماز مهم‌تر نیست، گفت: اینکه می‌گوییم، مهم‌ترین رکن تقوا، اقامه نماز است و باید برای نماز برنامه‌ریزی کنیم تا بیشتر به نماز اهمیت داده شود. جوان‌ترها ممکن است خصوصا برای نماز صبح تنبلی کنند و زمینه‌هایی باید فراهم شود و در محیط های جمعی روی این مسئله باید کار شود که صبح حس نماز ایجاد شود و این کار باعث می‌شود بقیه امور زندگی ما برکت پیدا کند. اگر نماز اول وقت خوانده شد حس، حال و نشاط کار و زندگی برای ما زیاد می‌شود و همه کسانی که اهل آن هستند تجربه کرده‌اند که نماز اول وقت خصوصا نماز صبح اگر خوانده شود تا پایان شب انسان حس خوب دارد لذا روی این مسئله کار کنید و بدانید که اولین چیزی که روز قیامت در نامه عمل ما نگاه می‌کنند نماز است و اگر نماز قبول شد بقیه موارد را بررسی می‌کنند و اگر نماز قبول نشد، بقیه اعمال را نگاه نمی‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری روایاتی در خصوص نماز گفت: برخی توفیق دارند کارهای خوب زیادی انجام می‌دهند اما مهم این است که به نماز توجه کنند. دعوت به تقوا دعوت به نماز و دعوت به همه خوبی‌ها است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81088

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.