• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
مسئول قرارگاه جهادی تخصصی سحاب:

«سحاب» نسخه ایست که میتواند نجات بخش چرخه ی آب شود

  • کد خبر : 80812
  • 01 آذر 1402 - 23:21
«سحاب» نسخه ایست که میتواند نجات بخش چرخه ی آب شود
مسئول قرارگاه جهادی تخصصی سحاب در همایش علمی راهکارهای رفع تنش آبی روستا گفت: همه سحاب را با عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام می شناسند و ما آن را همان «ابر رحمت الهی و ستاد حفاظت آب» خطاب می کنیم چرا که برای نجات آب باید تمام ظرفیت های کشور با مدیریت واحد برنامه ریزی، مالی و اطلاع رسانی به میدان بیایند.

به گزارش سحاب پرس، دکتر محمدصالح مقدسی مسئول قرارگاه جهادی تخصصی سحاب، در نخستین همایش علمی راهکارهای رفع تنش‌های آبی در روستا که در راستای رویداد ملی عمران روستا در دانشگاه دولتی فسا برگزار شد اظهار داشت: مبنای این رویداد این است که باید در هر شهرستان، یک روستا را به عنوان الگوی واحد در حوزه عمرانی؛ محرومیت زدایی شود تا شاهد یک الگوی ایرانی اسلامی برای فراگیری تمامی روستاهای کشور به دست آید.

وی با بیان اینکه رسیدن به این هدف دور از ذهن نیست و کمی همت جوانان و حمایت دولتمردان را می‌طلبد، تصریح کرد: روز گذشته این رویداد ملی با رمز مقدس یا زینب کبری (س) توسط سردار قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین به میزبانی شیراز آغاز شد که یکی از برنامه‌های پیش بینی شده در این رویداد ملی، همایش علمی راهکارهای رفع تنش آبی در روستا و بازدید میدانی از پروژه مرکز تحقیقات آبخوانداری کوثر می باشد.

مقدسی در ادامه با اشاره به فلسفه شکل گیری قرارگاه جهادی تخصصی سحاب گفت: یکی از کلید واژه‌های این مبحث، ترک فعل‌هایی است که اتفاق افتاده و متاسفانه قوانینی است که مرتبط با آب در کشور وضع شده و سال‌های متمادی اجرا نشده است و موجبات معضلات امروز در این حوزه را فراهم ساخته و عملا عدم اجرا یا عدم اجرای صحیح این قوانین به نوبه خود معضلاتی را بوجود آورده که قرار است ما به این مقوله در قالب جریان سازی و مطالبه گری تخصصی بپردازیم.

این محقق حوزه آب، به بحث حقابه‌ها، دعواهای قضایی در حوزه آب، تعدد پرونده‌سازی در این حوزه، و برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌ها و قنوات اشاره کرد و گفت: این دعاوی نیازمند رسیدگی تخصصی در حوزه آب بوده و ما احساس نیاز کردیم که باید این حرکت به صورت متمرکز ساماندهی و هدایت و حتی عنداللزوم در قالب طرح های اصلاح یا تغییر قوانین ارائه شود.

مسئول قرارگاه جهادی تخصصی سحاب با تاکید بر تشکیل بسیج مردمی در راستای رفع این گونه دعاوی و همچنین ارائه مباحث اصلاحی یا سلبی در حوزه آب، ادامه داد: موضوع دیگری که ما با پژوهش‌های یک ساله اخیر به آن رسیدیم، عدم وحدت رویه در مباحث پژوهشی و عدم تمرکز انجام فعالیت‌های انجام شده در حوزه آب است که ما در قرارگاه سحاب با حضور نخبگان، فعالان، سمن ها و دغدغه مندان آب بدان خواهیم پرداخت.

وی، بحث فرهنگی، رسانه‌ای، و اطلاع رسانی در حوزه آب را با محوریت یک دستگاه خاص متولی آب، کارآمد ندانست و ادامه داد: یکی از مشکلات خیلی بزرگ در این حوزه، بحث اطلاع رسانی است که هر کسی، چه متخصص و چه غیر متخصص، در این حوزه اطلاع رسانی می‌کند که گاها موجب مشکلات روانی در جامعه می شود! پس نیاز است که در این خصوص یک وحدت کلمه وجود داشته باشد و این مسئله با انتخاب یک سخنگوی متخصص و توانمند به عنوان سخنگوی رسمی صنعت آب کشور نه سازمان خاص، محقق می‌شود.

این خیر و فعال در حوزه آب، بحث اجرایی در بحث پروژه های آب را نیز یکی دیگر از معضلات این حوزه دانست و افزود: قیمتی که پیمانکاران ارائه می‌دهند و یا مشکلات بروکراسی اداری، باعث عدم کارایی مناسب شده که ما این موضوع را در مجموعه بسیج سازندگی و مهندسین عمران، با سپردن اینگونه پروژه‌ها به گروه‌های جهادی رفع نموده ایم؛ که البته حرکت به سوی تخصصی کردن گروه‌های جهادی در این خصوص ما را ده ها گام ارزشمند به جلو خواهد برد.

وی گفت: جهادگران متخصص این مرز و بوم با کمترین هزینه و با بیشترین تجربه و بالاترین سرعت و کیفیت، دستاوردهای خوبی را ارائه می‌دهند اما متاسفانه در بروکراسی اداری گیر می‌کنند که این قرارگاه آمادگی دارد که برای رفع این موضوع ارائه طریق نماید.

مقدسی تأکید کرد: قرارگاه تخصصی جهادی سحاب وابسته به نهاد خاصی نیست و آمارهای آن واقعی خواهد بود و در ۵ محور مورد اشاره از جمله مطالبه‌گری، قضایی، علمی پژوهشی، رسانه و فرهنگی و در نهایت اجرایی از سال ۱۴۰۱ رسما کار خود را آغاز نموده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=80812

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.