• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

کاشت نهال امید برای احیای جنگل بلوط دشت ارژن

  • کد خبر : 78439
  • 16 آبان 1402 - 23:09
کاشت نهال امید برای احیای جنگل بلوط دشت ارژن
دلسوزان طبیعت در روستای دشت ارژن دور یکدیگر جمع شده و برای احیای جنگل بلوط این منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش سحاب پرس، برخی فعالان و دوستداران محیط زیست از سراسر کشور امروز، ۱۶ آبان در رویشگاه دشت ارژن گرد هم آمدند. همایشی صمیمی که در آن از کسانی که در راه‌اندازی این رویشگاه و اقدام برای احیای درختان بلوط و سایر درختان منطقه تلاش کرده‌اند، تقدیر شد.

مدیرعامل موسسه روستاگل در این ارتباط به خبرنگار ایسنا گفت: در زمستان سال ۱۳۹۹ بود که این عرصه هزار هکتاری را در منطقه حافظت شده اخذ کردیم. این عرصه به علت جاده‌ای که در کنار آن احداث شده است، دچار تخریب زیادی شده بود و زمانی که ما وارد شدیم، فنس کشی کردیم و محیط بان استخدام کردیم تا اینجا چرای دام انجام نشود، کنگر چینی به آن آسیب نزند، آتش سوزی نشود و البته در کنار همه این‌ها، بذرکاری هم انجام می‌دهیم.

علی حاجی‌بنده که به همراه همسرش، محدثه پناهی، این موسسه را راه اندازی کرده‌اند، افزود: ما این موسسه را راه انداخته‌ایم اما گروهمان به هیچ عنوان شخص محور نیست و سعی کرده‌ایم راه را باز کنیم برای احیای طبیعت.

حاجی بنده با اشاره به اینکه بشر تازه یادش افتاده که طبیعت در حال نابودی است، گفت: باید فکری برای زنده کردن دوباره طبیعت بکنیم. نسل ما پیشگام این کار است و صدها گروه زیست محیطی به همین نیت راه‌اندازی شده‌اند. ما داریم جاده‌سازی می‌کنیم برای گروه‌های بعدی و راهی نداریم جز اینکه طبیعت را به حالت اصلی خود برگردانیم.

همچنین مدیرعامل انجمن آوای زیست بوم ارژن نیز در خصوص فعالیت‌های این انجمن اظهار کرد: فعالیتمان از سه سال پیش آغاز کردیم و از سال ۱۴۰۰ با بچه‌های موسسه روستاگل هم آشنا شدیم. سال اول ۲۰ هکتار را بذرکاری کردیم، سال دوم ۸۰ هکتار و سال سوم که امسال است، می‌خواهیم هزار هکتار بکاریم.

مهدی اشرافی افزود: کار ما کاشت بذر بلوط در جنگل‌های بلوط دشت ارژن است، چون متاسفانه در گذشته تخریب زیادی در این منطقه اتفاق افتاده است. همانطور که در کل ایران هم تخریب وجود دارد. ما هم به نوبه خود تصمیم گرفتیم با کمک دوستداران محیط زیست، کار احیای جنگل را آغاز کرده و ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه ویژگی درخت بلوط، رشد دیر هنگام اما پایداری بسیار زیاد است، گفت: بذر بلوط در طول ۴ سال فقط ۷۰ سانتی متر رشد می‌کند و در ۴۰ سالگی میوه می‌دهد، اما وقتی رشد کرد، تا هزار یا هزار و پانصد سال دوام می‌آورد. درختی بسیار سختکوش که هیچ چیزی روی آن اثر خاصی ندارد.

اشرافی با تشکر از رئیس شورا و دهیار دشت ارژن، از اجرای برنامه‌ای مردمی در آذرماه خبر داد و گفت‌: در یکی از جمعه‌های آذرماه، اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌دهیم و با حضور عموم مردم،کار بذرکاری را انجام خواهیم داد که فکر می‌کنم برنامه‌ای بسیار جذاب برای دوستداران زیست بوم باشد. ضمن اینکه مردم از طریق کمک‌های مالی و همچنین شرکت در طرح نذر درخت که در سایت موسسه روستاگل شرایط آن مهیا شده است، در این مسیر ما را یاری کنند.

به گزارش سحاب پرس، روستاگل از سال ۱۳۹۳ فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی خود را با هدف آشتی و آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت آغاز کرده است. از سال ۱۳۹۷ با ثبت موسسه فرهنگی محیط زیستی روستاگل ورجین، پروژه‌هایی با موضوع درختکاری، پاکسازی طبیعت، احیا جنگل، چاپ کتاب، فیلم سازی و… را اجرا کرده است.

گردانندگان روستاگل متشکل از دوستداران طبیعت از سراسر ایران و از اقشار مختلف جامعه، با هدفی مشترک، گرد هم آمده و با همراهی مردم ایران و حمایت ارگان‌ها امور را به انجام می رسانند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78439

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.