• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

هشدار محیط زیست درباره تولید ریزگردها از دریاچه مهارلو

  • کد خبر : 78028
  • 13 آبان 1402 - 22:31
هشدار محیط زیست درباره تولید ریزگردها از دریاچه مهارلو
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه مصرف آب در واحدهای صنعتی شرق شیراز نباید به سطح آب دریاچه مهارلو فشار وارد کند، گفت: طولانی شدن دوره خشکیدگی مهارلو به منزله تولید ریزگرد و آلودگی هوای شیراز است.

عطا پورشیرزاد امروز، ۱۳ آبان در بازدید از کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار  نسبت به پایش آب مصرفی کارخانجات صنعتی شرق شیراز و هشدار درباره طولانی شدن دوره خشکیدگی دریاچه مهارلو با برداشت آب بیشتر نکاتی را بیان کرد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست فارس وی در این برنامه که در راستای بازدید از واحد های صنعتی و پایش آلایندگی‌های کارخانجات صورت گرفت، افزود: برای نخستین بار از مجموعه ذوب آهن پاسارگاد بازدید به عمل می‌آید و داشتن رویکردهای محیط زیستی از سوی صنایع مورد تشویق و نقطه امید است، این نقطه قوتی است که صنایع و تولیدکنندگان صنعتی در کنار کار تولید به مسئولیت‌های اجتماعی هم عمل می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، با تأکید بر اینکه مصرف آب در کارخانجات تولیدی باید پایش شود، افزود: مصرف بی‌رویه آب در واحدهای تولیدی به منزله افت سطح آب‌های زیر زمینی در شرق شیراز و وارد آمدن آسیب به دریاچه مهارلو است.

پورشیرزاد ادامه داد: امید داریم مصرف آب در مراکز صنعتی شرق شیراز بیشتر مورد توجه مسئولان آب استان فارس قرار گیرد و طوری نباشد که با طولانی شدن خشکیدگی دریاچه مهارلو پهنه این دریاچه به محل تولید ریزگرد تبدیل شود.

وی اظهار کرد: افزایش ریزگرد در بستر خشک دریاچه مهارلو به معنی کوچ اجباری شهروندان شیراز است، بدون تردید اگر خشکی مهارلو با برداشت‌های بی‌رویه آب و فعال شدن زهکش‌های شیراز بیشتر و طولانی تر شود شاهد ایجاد ریز گردهای بیشتر بر بستر دریاچه و آلودگی هوای شیراز خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اظهار کرد: محیط زیست مقوله‌ای چند وجهی و چند رشته‌ای است، محیط زیست باید در همه عرصه‌های تولید حضور داشته باشد، کار نظارت کاری دائمی و حساس است و در همه جنبه‌های تولید بدون وارد آمدن خدشه‌ای به تولید و با نگاه حمایتی باید به مقوله‌های آلایندگی صنعتی و مصرف آب صنایع هم نظر داشت.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید صنعتی اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد، طرح‌هایی که با ارزان‌ترین مسیر و کمترین آلودگی و کمترین مصرف آب در تولید مشارکت و تولید بیشتر شود، هزینه‌های تولید کمتر شود، آلایندگی کمتر شود، این مهم جز با تأکید بر موارد دانش‌بنیان‌ها به دست نمی‌آید.

پورشیرزاد افزود: همه ما متولی حفظ محیط زیست هستیم، تولیدکنندگان هم باید به اصل ۵۰ قانون اساسی توجه کنند و برای اجرای آن پیش‌قدم باشند، محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید پاسخگوی وظایف نظارتی خود باشد.

مدیرکل محیط زیست فارس بیان کرد: محیط زیست نگاه مچ‌گیرانه به صنعت ندارد، نگاه ما نگاه ارائه کمک‌های حمایتی است، همه دغدغه ما این است که چگونه بتوانیم در کنار چرخش چرخ تولید با رعایت قوانین توسعه پایدار از بیشتر شدن و بهینه شدن تولید حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا، پسماند، پساب و ریزگردها همه از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت، مصرف آب در کارخانجات صنعتی مواردی است که در شرایط کم آبی باید به آن بیشتر توجه داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78028

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.