• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

دو روز با «اقتدار»؛ پاسخ ارتش به تهدیدات دشمن

  • کد خبر : 77261
  • 06 آبان 1402 - 22:30
دو روز با «اقتدار»؛ پاسخ ارتش به تهدیدات دشمن
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه سالانه خود برای تقویت توان رزمی، رزمایش بزرگی را در دور روز برگزار کرد.

به گزارش سحاب پرس، رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش  در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان در روزهای پنجم و ششم آبان با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

ارتقای توان و آمادگی رزمی محوری، ارتقای سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدیدات احتمالی و انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیروهای جوان‌تر از مهمترین اهداف برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ محسوب می‌شود. در این رزمایش مطابق با ساختار رزم سازمانی جدید نیروی زمینی ارتش، بر ۴ ویژگی‌ دورزن، دقیق زن، هوشمندی، قابلیت اتوماسیون و شبکه محور شدن تجهیزات تأکید شد.

از نکات قابل توجه در برگزاری این رزمایش این است که برای نخستین‌بار بیش از ۲۰۰ فروند بالگرد  به طور همزمان، آماده اجرای عملیات رزمی و ترابری شده و در رزمایش شرکت کردند. انواع بالگردهای کبرا، شینوک، ۲۱۴، ۲۰۵، ۲۰۶  در گستره‌ ۱۰ کیلومتری استقرار یافته و ماموریت‌های خود را انجام دادند. سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دور برد و نقطه‌زن که بر روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است، در عملیات رزم شبانه مورد استفاده قرار گرفت.

پرواز آرش و سایر پهپادها

در بخشی از این رزمایش، پهپاد آرش اهداف ثابت و متحرک را مورد هدف قرار داد. در بخش انجام عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم، پهپاد انتحاری آرش اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه زنی مورد اصابت قرار داد.

همچنین پهپادهای دیگر نیروی زمینی، منطقه عمومی نصرآباد را مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار دادند. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

از سویی یگان‌های متحرک هجومی نیروی زمینی برای نخستین بار سامانه‌های پهپادی سبک وزن را که با عنوان بمب‌های پرسه‌زن سینا و فاتح شناخته می‌شوند مورد استفاده قرار داد و اهداف ثابت و متحرک را در شعاع ۱۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داد. این سامانه‌ها که از سرجنگی ۳۰۰  الی هزار گرمی برخوردارند، علیه اجتماعات و اهداف مختلف در رزم زمینی استفاده می‌شود. همچنین بمب‌های پرسه زن از مداومت عملیاتی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای برخوردارند.

شلیک موشک‌های ارتقایافته از سوی تیپ‌های متحرک هجومی

در بخش دیگری از این رزمایش، موشک‌های ارتقا یافته شفق، الماس و دهلاویه، اهداف مورد نظر را در شعاع ۸ الی ۲۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دادند.

موشک‌انداز دو قلوی هدایت شونده لیزری دهلاویه که اخیرا بر نفربر ام ۱۱۳ نیروی زمینی تسلیح شده است، توانست با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد. برد موشک دهلاویه که از انواع زمین پایه و هواپایه برخوردار است از ۵ هزار و ۵۰۰ متر به برد ۸ هزار متر ارتقاء یافته است.

موشک هواپایه شفق با بهره‌گیری از سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی و ۲/۲ ماخ سرعت که قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است، با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

موشک الماس نیز که به سیستم هدایت خودکار آتش مجهز بوده و توان انهدام اهداف تا شعاع ۸ کیلومتری را دارد، توانست اهداف مورد نظر را نابود کند. این موشک زمین پایه و مورد استفاده در تیپ‌های متحرک هجومی است و همچنین نوع هواپایه آن قابلیت نصب بر روی بالگردهای ۲۰۹ و پهپادهای رزمی را دارد.

عملیات شبانه انواع بالگردها

در مرحله اصلی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی، عملیات رزم شبانه با شرکت بالگردهای رزمی و پشتیبانی برگزار شد. در این بخش از رزمایش بالگردهای ۲۰۶، اقدام به پرواز و شناسایی منطقه کرده و اطلاعات را به صورت برخط به مرکز کنترل فرماندهی ارائه داده و سپس بالگردهای کبری با پرتاب موشک‌های هوا به سطح اقدام به انهدام مواضع نیروهای مهاجم کرده و اهداف مورد نظر را با استفاده از سامانه‌های دید در شب مورد اصابت قرار دادند.

همچنین در مرحله نهایی روز نخست رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، بالگردهای شینوک برای نخستین بار اقدام به پرواز شبانه و جابه‌جایی نیرو کردند.

شلیک فتح، فجر و حیدر

در روز دوم از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲،  نیروی زمینی ارتش عملیات آفندی را با حضور یک لشکر زرهی، یک گروه توپخانه و تیم‌های پشتیانی آتش هوانیروز علیه نیروهای مهاجم صورت داد.

در این مرحله از رزمایش از موشک‌های دورزن فتح ۳۶۰ و موشک‌های فجر استفاده شد. این موشک‌ها بردی حدود ۱۲۰ الی ۱۸۰ کیلومتر و  سرعت قابل ملاحظه ۴ ماخ، دارند.

در ادامه هم تست میدانی موشک کروز هواپایه حیدر منصوب بر بالگرد ۲۱۴، با موفقیت انجام شد. موشک کروز هواپایه حیدر  هدف مورد نظر را در فاصله ۳۰ کیلومتری به طور دقیق مورد اصابت قرار داد. کروز حیدر از سیستم هدایت GPS برخوردار است و  خلبان پس از پرتاب موشک بر ادامه روند حرکت آن به سوی هدف تسلط کامل دارد. طول موشک حیدر  ۳ متر و ۸۳۰ سانتی‌متر و وزن آن نزدیک به ۴۰ کیلوگرم است. این موشک که از سرجنگی بیش از ۲۰ کیلوگرم برخوردار است.

هلی‌برن یگان‌های هجومی

در ادامه روز دوم رزمایش نیروی زمینی، بارریزی خودرو سفیر و چندین دستگاه موتور سیکلت و همچنین هلی‌برن یگان‌های متحرک هجومی با ۶ فروند بالگرد ترابری سنگین شینوک انجام شد و نیروهای واکنش سریع و متحرک هجومی پس از هلی‌برن، به اهداف زمینی حمله کردند.

در بخش پایانی رزمایش انواع تانک‌های نیروی زمینی ماموریت‌های خود را  با پشتیبانی آتش توپخانه انجام دادند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=77261

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.