• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان؛

ثبت گونه جانوری «رودک عسل‌خوار» در سرچهان

  • کد خبر : 77044
  • 04 آبان 1402 - 20:44
ثبت گونه جانوری «رودک عسل‌خوار» در سرچهان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان از ثبت گونه جانوری «رودک عسل‌خوار» توسط دوربین تله‌ای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی محیط زیست فارس، محمدرضا میرسلیمانی امروز، ۴ آبان از ثبت تصاویر گونه حیات وحش رودک عسل خوار توسط دوربین تله‌ای در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این شهرستان خبر داد و گفت: ثبت این‌گونه جانوری در مناطق تحت مدیریت شهرستان سرچهان یک اتفاق و رویداد خوب و امیدبخش برای تداوم شرایط زیستی حیات وحش شهرستان سرچهان است.

وی با بیان اینکه مناطق تحت مدیریت محیط زیست شهرستان سرچهان یکی از مناطق بکر و مناسب برای زیست گونه‌های کم نظیر جانوری است، افزود: شرایط مناسبی برای تکثیر و پرورش این گونه های جانوری در شهرستان فراهم شده است و محیط زیست با دقت و حساسیت برای حفظ این شرایط از همه ابزارهای قانونی استفاده می کند.

بنا بر این گزارش، رودک عسل خوار که از گونه‌های پستانداران ایران است. برخلاف اکثر پستانداران، رنگ پشت آن سفید یا خاکستری متمایل به زرد و رنگ پهلوها و زیر بدن کاملاً سیاه است. در ناحیه سر، نوارهای سیاه و سفید وجود ندارد.

بارزترین ویژگی ظاهری رودک عسل‌خوار این است که برخلاف سایر جانوران روی بدن‌شان روشن‌تر از زیر بدن است، به‌طوری‌که رنگ بدن سیاه بوده و نوار سفید رنگی از بالای چشم‌ها تا انتهای دم امتداد دارد.

این گونه تک‌زی است، ولی ممکن است در گروه‌های کوچکی که حداکثر ۳ عضو داشته باشد، زندگی کند. بسیار پنهان‌کار بوده و شب‌ها در گستره خانگی خود به فعالیت می‌پردازد. با ناخن‌های قوی خود سوراخ‌هایی می‌کند و یا در سوراخ‌های طبیعی، شکاف سنگ‌ها و سوراخ درختان لانه می‌سازد. برای یافتن عسل از درختان بالا می‌رود. به علت ایجاد بوهای بسیار تند و تهوع‌آور از غده‌های زیر دم،‌ داشتن دندان‌های تیز و آرواره‌های قوی، پوست کلفت و چرم مانند و حالت تهاجمی به او لقب جنگجوی بدون رقیب داده‌اند.

رودک قادر است در پوست خود که بسیار شل است بچرخد و با این عمل می‌تواند حتی حیوانی را که پشت گردنش را گرفته است گاز بگیرد.

توصیه می‌شود، کوهنورداران و دوستداران طبیعت و دامداران چنانچه در طبیعت با دوربین های تله ای نصب شده برای ثبت تصاویر گونه های زیبای حیات وحش برخورد کردند، از لمس و جابه‎جایی آن‌ها خوداری کنند.

انتهای پیام

منبع

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=77044

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.