• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

برنامه‌های متنوعی برای ارتقای سواد سلامت در جامعه طراحی شود

  • کد خبر : 74572
  • 15 مهر 1402 - 20:46
برنامه‌های متنوعی برای ارتقای سواد سلامت در جامعه طراحی شود
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت داشتن زندگی سالم‌تر با داشتن سواد سلامت، گفت: با توجه به اهمیت موضوع سواد سلامت، متولیان سلامت باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای این مهم طراحی کنند.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۵ مهرماه گفت: در حال حاضر، سالمند شدن جمعیت، یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است و به همین منظور حفظ و ارتقای سلامت آن‌ها در تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در اولویت است.

وی با بیان اینکه رسانه می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی‌رسانی به سالمندان و ارتقای سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا کند، گفت: سازمان بهداشت جهانی، به تازگی در گزارشی سواد سلامت را به عنوان یکی از بزرگترین تعیین‌کننده‌های سلامت معرفی کرده است.

رضائیان‌زاده افزود: این سازمان همچنین در کنفرانس جهانی ارتقای سلامت در مکزیک، سواد سلامت را به عنوان مهارت‌های شناختی و اجتماعی معرفی کرد که تعیین‌کننده انگیزه و قابلیت افراد برای دستیابی، درک و به‌کارگیری اطلاعات است، به گونه‌ای که منجر به حفظ و ارتقای سلامت آن‌ها می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: زندگی سالم‌تر با در اختیار داشتن سواد سلامت، به افزایش امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی منجر می‌شود، به این معنی که با حفظ بیشتر سلامتی بر اساس اطلاعات درست، می‌توان از امکانات بیشتری در زمان طولانی‌تر بهره برد و کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت سواد سلامت بر عهده ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و سایر افراد است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع سواد سلامت، متولیان سلامت باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این مهم طراحی کنند و با یاری رسانه‌ها در مسیر افزایش سطح سواد سلامت مردم بکوشند.

رضاییان‌زاده ادامه داد: نقش رسانه‌های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت بسیار حائز اهمیت است و در اشکال مختلف می‌توانند ابزاری قدرتمند برای افزایش سواد سلامت باشند و به متولیان سلامت جامعه کمک کنند تا اطلاعات سلامتی را به گونه ای که بیماران و عموم مردم آن را درک کنند، به مردم انتقال دهند.

وی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه رسانه یکی از بخش‌های مهم در زمینه سلامت و سواد سلامت است، اما در دنیای کنونی با پدیده‌ای به نام انفودمیک (Infodemic) مواجهیم که ترکیبی از واژه‌های «اطلاعات» و «اپیدمی» است که به طور معمول به گسترش سریع و گسترده اطلاعات دقیق و نادرست در مورد چیزی مانند بیماری اشاره دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اطلاعات غلط یا نادرست می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد، دستاوردهای ارزشمند سلامتی را تهدید کند و منجر به رعایت ضعیف اقدامات بهداشت عمومی شود و به عنوان مثال توانایی کشورها برای متوقف کردن همه گیری را به خطر می‌اندازد.

رضاییان‌زاده ادامه داد: با افزایش سواد سلامت، افراد به حقوق خود واقف می‌شوند و در پی کمال و آرمان‌گرایی، سبب می‌شود تا تمامی افراد جامعه حس مشارکت‌پذیری داشته باشند و خود را جزئی از بازوی نظارتی بدانند و باعث شود جامعه به صورت غیرقابل باوری به سمت رشد و تعالی میل کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: در این مورد رسانه‌ها می‌توانند، صدای مردم در مطالبه‌گری‌های مرتبط با سلامت باشند و نقش خود را در ارتقای سلامت جامعه ایفا کنند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74572

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.