• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

لزوم هم‌افزایی برای حذف مالاریا تا ۱۴۰۴ در کشور

  • کد خبر : 72498
  • 09 شهریور 1402 - 15:29
لزوم هم‌افزایی برای حذف مالاریا تا ۱۴۰۴ در کشور
در کارگاه سه روزه منطقه ای برنامه حذف مالاریا که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، بر اهمیت هم افزایی توان تمام دستگاه های مرتبط، برای دستیابی به هدف حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ تاکید شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پنجشنبه ۹ شهریور در کارگاه منطقه‌ای حذف مالاریا، گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی که در دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، در سال ۲۰۲۱ میلادی در حدود ۲۴۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به مالاریا تشخیص داده شده اند و از این تعداد ۶۱۹ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

دکتر عباس رضائیان‌زاده افزود: آفریقا همچنان سنگین‌ترین بار این بیماری را به دوش می ‌کشد و بر اساس همین گزارش، حدود ۹۵ درصد از کل موارد مالاریا و ۹۶ درصد از کل مرگ و میرها در منطقه آفریقا رخ داده است.

او ادامه داد: نظام مراقبت بهداشتی قوی، ستون فقرات پاسخ های موفق به مالاریا است، به نحوی که بر اساس برآوردها حدود ۹۰ درصد از خدمات بهداشتی ضروری همچون پیشگیری از بیماری و جلوگیری از نیاز به مراقبت های ثانویه و ثالث پرهزینه تر را می توان از طریق نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) انجام داد.

کرونا جهان را از مسیر برنماه حذف مالاریا دور کرد

در ادامه رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین معاونت بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع که جهان به دلیل همه گیری کرونا، از مسیر دستیابی به دو هدف برنامه مالاریا یعنی کاهش بروز جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰ و کاهش نرخ مرگ و میر جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا همان سال دور شده است، بر اقدام فوری و هماهنگ جهانی برای بازگشت به مسیر دستیابی به این اهداف تاکید کرد.

دکتر احمد رئیسی انتقال برون مرزی را بزرگترین مانع برای دستیابی به اهداف برنامه مالاریا در ایران دانست و گفت: متاسفانه میزان بروز مالاریا در کشور متاثر از وضعیت بیماری در کشورهای همسایه است و ورود افراد مبتلا تلاش دوچندانی را برای دستیابی به قطع زنجیره انتقال محلی و حذف مالاریا به حوزه سلامت کشور تحمیل می‌کند.

او با بیان این موضوع که با تلاش‌های شبانه روزی انجام شده، بیش از ۴ سال است گزارشی از انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ‌ایم، تاکید کرد: اخذ گواهی حذف مالاریا دستاورد بسیار بزرگی برای حوزه سلامت و مردم بوده و برنامه ریزی های لازم برای دستیابی به آن در افق ۱۴۰۴ انجام شده است.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت هم افزایی توان تمام ارگان های مرتبط برای دستیابی به هدف حذف مالاریا، نقش پزشکان شاغل در مراکز دولتی و خصوصی را در رسیدن به این مهم بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: پزشکان باید در برخورد با بیماران تب‌دار، ضمن بررسی وضعیت و سابقه مسافرت بیمار، ابتلا به مالاریا را در نظر گرفته و در صورت نیاز اقدامات لازم به منظور تشخیص و درمان به موقع انجام دهند.

رئیسی با اشاره به اینکه هدف از اجرای برنامه ‌های مالاریا، نگهداشت شرایط قطع انتقال محلی و جلوگیری از بازگشت مالاریا به سراسر کشور است، تاکید کرد: با توجه به قرارگیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مسیر ترانزیتی و مسافری کشور، اقدامات این دانشگاه نقش حیاتی در کنترل مالاریا داشته و سدی محکم در برابر ورود مالاریا به نیمه شمالی کشور است.

در این کارگاه سه روزه که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، کارشناسان برنامه مالاریا ۲۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور حضور داشتند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=72498

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.