• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
مدیرکل صداوسیمای فارس در سیزدهمین همایش سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور:

اقوام بزرگترین ظرفیت فرهنگی کشور و محور وحدت اند

  • کد خبر : 71226
  • 28 مرداد 1402 - 19:42
اقوام بزرگترین ظرفیت فرهنگی کشور و محور وحدت اند
مدیرکل صداوسیمای فارس در سیزدهمین همایش سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز گفت: رنگین کمان اقوام با همه تنوع و رنگارنگی که از پوشش تا پویش و از روش تا منش در درون خود دارند بزرگترین ظرفیت فرهنگی کشور هستند که در بسیاری از موارد از این ظرفیت عظیم آنگونه که باید استفاده نشده است .

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی صداوسیمای فارس، دکتر احمد پهلوانیان افزود: این ظرفیت فقط ظرفیت فرهنگی نیست بلکه ظرفیت بزرگ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است و همه این حوزه بهم پیونده خورده است.
مدیرکل صداوسیمای فارس اضافه کرد: اگر ظرفیت بزرگ اقوام و عشایر که حافظان حریم ها و حرمت ها و مرزداران اندیشه، فرهنگ، فکر و آداب و رسوم هستند را بشناسیم و هم افزایی ایجاد کنیم و از آن بهره ببریم ضامن حفظ وحدت ایران عزیز خواهد بود.
دکتر پلهوانیان ادامه داد: شعر همسایه دیوار به دیوار دلهای رحمانی و دریافت های وحیانی است و شاعر دریچه قلبش به روی آسمان باز و پنجره فهمش به سوی الهام رحمانی گشوده است و شعر و شاعر از دیرباز جایگاه کم نظیر و در مواردی بی نظیری داشته است.
مدیرکل صداوسیمای فارس افزود: فردوسی بزرگترین اسطوره پرداز پارسی گو، نظامی حکیم بزرگ، سنایی شاعر حکمت آموز، محتشم کاشانی عزاگوی آل الله و سالار شهیدان و عمان سامانی که حادثه عاشورا و کربلا را با بیان عرفانی گفت همگی با زبان ها، گویش ها و لهجه های مختلف از ترک و ترکمن گرفته تا کرد و کرمانج، لر ،عرب ،فارس ،سیستانی و غیره همه زیر یک پرچم که پرچم شعر است گرد آمده اند.
احمد پهلوانیان افزود: چه مناسبت شایسته ای است که این سوگواره در شهر حافظ و سعدی شهر شیراز برگزار می شود شاعرانی که در اوج قله تغزل عرفانی و اوج قله پارسی گویی حکمت آموز قرار دارند.
مدیرکل صداوسیمای فارس اضافه کرد: علاقه به شعر در هر زبان، قوم و عشیره در جان ایرانی قرار دارد و این محور دوم وحدت است همانگونه که تنوع اقوام محور وحدت بود شعر هم محور وحدت است.
پهلوانیان افزود: با هر رنگی و اندیشه ای، چه شیعه و اهل سنت و چه مسلمان و غیر مسلمان همه زیرپرچم حسین بن علی علیه السلام جمع اند و عشق و مهر اباعبدالله است که دل ها را به هم نزدیک می کند و پیوند می زند و این سه محور وحدت در این سوگواره دلنشین و شورانگیز به زیبایی کنار هم نشسته است .

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=71226

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.