• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

کتاب احوال و آثار ابن‌خفیف در شیراز رونمایی شد

  • کد خبر : 69848
  • 15 مرداد 1402 - 19:51
کتاب احوال و آثار ابن‌خفیف در شیراز رونمایی شد
کتابی با عنوان «احوال و مجموعه‌ آثار شیخ کبیر شیراز، ابن خفیف» که به همت بنیاد فارس‌شناسی به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

دکتر زرین‌تاج واردی و دکتر زهرا ریاحی زمین، نگارندگان این کتاب آن را در دو بخش تدوین کرده‌اند که بخش نخست زندگی‌نامه‌ عبدالله‌بن خفیف و بخش دوم مشتمل بر آثار  اوست.

زرین‌تاج واردی، استاد دانشگاه شیراز و یکی از دو مؤلف این کتاب، اثر حاضر را کامل‌ترین منبع از زندگی و آثار ابن‌خفیف معرفی کرد و گفت: تاکنون هیچ پژوهش مستقلی درباره‌ زندگی و آثار ابن‌خفیف انجام نشده و در این پژوهش از کهن‌ترین متن‌هایی که اطلاعاتی درباره‌ زندگی ابن‌خفیف داشت، بهره برده‌ایم و در مدت پنج سال با مطالعه‌ همه‌ منابع فارسی و عربی که نامی از عبدالله‌ابن‌خفیف داشته‌اند، تمام زوایای زندگی این عارف شیرازی را به نگارش درآوردیم و تلاش کردیم هیچ نکته‌ای ناگفته نماند و در بخش دوم کتاب که شامل آثار ابن‌خفیف است، تمام آثار وی از نسخه‌های معتبری که به طور عمده در کشور ترکیه وجود دارد، جمع‌آوری شده است.

او خاطرنشان کرد: از آن‌جا که هدف این کتاب معرفی ابن خفیف و آثار او و گردآوری مکتوباتش بوده، نگارندگان به تصحیح آثار نپرداخته‌اند و آن را برای مجالی دیگر گذاشته‌اند؛ مگر در مواردی که اشتباهات بسیار فاحش و آشکاری در دست‌نوشته‌ها به چشم می‌خورد که اگرچه بسیار اندک بود اما تحصیح مختصری انجام شده است.

به گزارش سحاب پرس، عبدالله ابن خفیف شیرازی، معروف به شیخ  کبیر، از مشایخ پر آوازه‌ قرن سوم و چهارم هجری قمری در شیراز است.

وی از بنیان‌گذاران عرفان و تصوف فارس و از نخستین کسانی است که کانون تصوف ایران را از شرق به فارس منتقل کرد و این خطه پس از او مهد پرورش و تربیت خیل عظیمی از عرفا، صوفیه و ادبا، از جمله «روزبهان» و «سعدی» شد که به شدت تحت تاثیر افکار او بودند.

آثاری که به ابن خفیف نسبت داده‌اند فراوان است که تعدادی اندک از آن باقی مانده است و با این حال غور در آن‌ها ما را با آبشخورهای زلال عرفان و تصوف فارس پیوند می‌دهد.

بنابراین گزارش، «احوال و مجموعه‌ آثار شیخ کبیر شیراز، ابن خفیف،» روانه‌ بازار شده و  در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=69848

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.