• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در علوم پزشکی شیراز

  • کد خبر : 68889
  • 03 مرداد 1402 - 19:07
افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در علوم پزشکی شیراز
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هرساله با افزایش تعداد دانشجویان پزشکی مواجه هستیم، گفت: امسال منتظر اعلام ظرفیت‌ها هستیم، اما معمولا سالانه ٢٠ درصد افزایش پذیرش داریم.

دکتر محسن رزاقی سه‌شنبه سوم مردادماه در یک کنفرانس خبری بیان کرد: بخش آموزش با دو هدف عمده نقش اساسی در پیشبرد اهداف کلان نظام سلامت ایفا می‌کند. یکی تربیت نیروهای متخصص و دیگری کمک به ارتقاء سطح آگاهی‌های علمی. ما موظف به ایجاد بستر برای دستیابی به هر دو هدف هستیم.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر همه توان و امکانات این دانشگاه معطوف به کاهش خسارات پاندمی کرونا شده بود، گفت: ادغام آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان در ایران، یک مزیت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه در جنوب کشور محسوب می‌شود و وظیفه آن در حوزه‌های مختلف تنها مربوط به استان فارس نیست، گفت: نزدیک به ٣٠ درصد مراجعات درمانی فارس مربوط به سایر استان‌هاست.

رازقی اظهار کرد: یکسال گذشته و پس از فروکش کردن بیماری کرونا، توجه مان به حداقل رساندن مشکلات حوزه آموزش و جبران آنها معطوف شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حوزه سلامت نیز یکی از وظایف‌مان نسبت به دانش آموختگان، تعهد به استمرار آموزش‌هایشان است.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نمی‌توانیم دانش آموختگانمان را رها کنیم، به همین دلیل متعهد به انجام کار در دو محور آموزش مداوم و هستیم.

رازقی با بیان اینکه سالانه حدود ٨٠٠ تا ٢٠٠٠ نفر در مقاطع مختلف ورودی از طریق آزمون سراسری، آزمون‌های غیر تکمیلی، مقاطع دستیاری و دستیاری تخصص و فوق تخصص و فلوشیپ داریم، افزود: به همین نسبت هم خروجی داریم.

او با اشاره به وجود بیش از ١٠ هزار دانشجو، یک هزار عضو هیئت علمی و ۱۶ دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکید کرد: تمرکز ما به سمت رشته‌های تحصیلات تکمیلی است.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در شش شهرستان، مجتمع آموزشی سلامت مستقر است، به آمار خروج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و میزان اشتغال آنها اشاره و بیان کرد: اطلاعات متقن و موثقی از خروج فارغ التحصیلان دانشگاه به خارج از کشور و اساتید نداریم.

رازقی اضافه کرد: برخی از اساتید در دوره‌های زمانی مختلف از اساتید تعهد ضریب کاری مشخص هستند و بنا به عدم نیاز در جاهای دیگر مشخص مشغول به کار می‌شوند.برخی اساتید تمام وقت جغرافیایی هستند که در همه ساعات کاری در مجموعه‌های دانشگاه مشغول به کار هستند. اساتید تمام وقت غیرجغرافیایی نیز اجازه دارند که پس از انجام وظایف خود در دانشگاه، در بخش خصوصی هم می‌توانند کار کنند.

او ادامه داد: از یک طرف به دلیل وظیفه حاکمیتی که برعهده دانشگاه گذاشته شده ملزم به ارائه خدمات با کیفیت از سوی افراد صاحب صلاحیت به افراد مراجعه کننده در مراکز درمانی دولتی هستیم. اما نمی‌توان این حق را از افراد گرفت که طالب پرداخت تعرفه غیر دولتی در سایر مراکز غیردانشگاهی باشند، لذا وجود یک شکاف قابل توجه تعرفه دولتی و خصوصی موجب تمایل به اساتید به ارائه خدمت در مراکز غیردانشگاهی شده است.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: انتظار است به نحوی عمل شود که تعرفه‌ها نزدیک به هم باشند و از طریق بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی این شکاف جبران شود.

رازقی با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌های خدمات دولتی اصلاح شود، گفت: اگرچه گام‌هایی برداشته شده اما نیاز به کار بیشتر است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که در هفته آینده برنامه “روز معرفی دانشگاه” طی روزهای هشتم تا دهم مردادماه برگزار می‌شود، هدف از این برگزاری این رویداد را آگاهی داوطلبان آموزن سراسری برای ورود به دانشگاههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال‌های اخیر با تغییر ذائقه در ورود دانشجویان به رشته‌های تجربی مواجه هستیم، گفت: نسبت داوطلبان آزمون سراسری در گروه علوم تجربی بیش از سایر گروههاست که نشان از امید بالا به اشتغال در این گروهها پس از فارغ‌التحصیلی است، در حالی‌که باید شرایط روحی و جسمی و آگاهی از شرایط در انتخاب رشته مدنظر قرار گیرد.

رازقی با بیان اینکه میزان دریافتی از آموزش برای فراگیران به شکل حضوری کاهش پیدا کرده است، گفت: در برخی از رشته‌ها دریافتی آموزش متفاوت است، در نتیجه نزدیک به سه سال با شیوه مجازی مشکلاتی ایجاد شد به گونه‌ای که حتی به اجبار دروس علمی را مجازی کردیم.

او خاطرنشان کرد: هرساله با افزایش تعداد دانشجویان پزشکی مواجه هستیم و امسال هم منتظر اعلام ظرفیت‌ها هستیم و معمولا سالانه ٢٠ درصد افزایش پذیرش داریم.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: معمولا عوامل غیرواقعی در استقبال از ورود به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تاثیرگذار هستند و هدف ما از معرفی روز دانشگاه، در راستای تغییر نگاهها هست.

حضور ٢٢٠ دانشجو در دانشگاه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

در بخش دیگری از این نشست معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بیان کرد: پاییز سال گذشته و با بروز ناآرامی‌ها در کشور، مشکلاتی در ایجاد و موجب ضربه وجه بین‌المللی شد.

دکتر سید حسن سراج با بیان اینکه تبلیغات منفی دقیقا همزمان با زمان پذیرش دانشجویان خارجی رخ داد، گفت: در آن زمان با دو مسئله پذیرش دانشجویان جدید و هم نگهداشت دانشجوهای خارجی در حال تحصیل مواجه شدیم اما علی‌رغم این مشکلات، هیچ خروج نداشتیم و توانستیم کلاس‌ها را هم برگزار کنیم.

او با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجویان شهریه پرداز هستند، افزود: سالانه ۵٠ دانشجو پذیرش می‌شوند و اکنون بیش از ٢٢٠ دانشجو داریم.

به گفته معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عمده دانشجویان خارجی این دانشگاه مربوط به کشور هندوستان، لبنان، پاکستان، افغانستان، بحرین، سوریه، اندونزی، مالزی و نیجریه است.

سراج با بیان اینکه شرط پذیرش دانشجویان در این دانشگاه، دانشجویان خارجی تک تابعینی غیر ایرانی است، گفت: مراودات علمی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68889

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.