• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
4
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌؛

استفاده از حلقه‌های میانی برای توسعه فعالیت‌های کانون پرورش فکری

  • کد خبر : 67317
  • 12 تیر 1402 - 20:22
استفاده از حلقه‌های میانی برای توسعه فعالیت‌های کانون پرورش فکری
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه فعالیت‌های این نهاد، با جدیت دنبال می‌شود و به زودی ساختاری در این زمینه ایجاد می‌شود.

حامد علامتی دوشنبه ۱۱ تیرماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، اظهار کرد: تعلیم و تربیت کودک و نوجوانان چهار بعد اصول، مبانی، اهداف و روش دارد که همگی ما در دو بعد نخست اتفاق نظر داریم، اما در اهداف و روش‌ها تشتت آراء، پدیدار می‌شود.

او افزود: یکی از سئوالات اساسی حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این است که منظومه فکری و تربیت ما چیست و چه گزاره‌های اخلاقی و تربیتی باید در کودکان و نوجوانان ایجاد شود.

علامتی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه ولایت را مقدم بر چهار اصول دینی دیگر می‌دانند، ادامه داد: در مسیر تربیت و پرورش جامعه هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برخی بر تقویت فلسفه کودک و برخی بر مهارت‌افزایی، ایجاد ابزار شناخت، استعداد یابی، تربیت دینی و ایجاد فضای تربیتی تاکید می‌کنند، اما ولایت گزاره‌ای طلایی است که می‌تواند ابعاد مختلف را در درون آن شکل گیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: کودک از بدو تولد با مفهوم ولایت در قالب جایگاه پدری مانوس است و این جایگاه به گونه‌ای است که حتی مادر خانواده تلاش می‌کند تا آسیبی نبیند.

او با تاکید بر اینکه اگرچه مفهوم ولی‌فقیه به عنوان مقدمه ولایت اهل بیت (ع) به عنوان هدف تربیتی گروه هدف است، اما ولایت از خانواده و از خانه آغاز می‌شود، گفت: اگر در نگهداشت جایگاه پدر و حفظ احترام و چارچوب‌های خانوادگی موفق شویم، فرزندان ما در آینده نیز قانونمدار خواهند بود.

علامتی تاکید کرد: قانونمداری و مسئولیت‌پذیری در نسل آینده جامعه به تقویت مفهوم ولایت وابسته است که این مهم نیز از خانواده آغاز می‌شود و هدف، پذیرش ولایت اهل بیت (ع) است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ادامه داد: با توجه به زیست بوم منطقه‌ای استان‌ها درصدد توسعه مراکز کانون هستیم، اما مطالعات نشان داده که فعالیت فرهنگی موثر به تنهایی امکانپذیر نیست.

علامتی افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه فعالیت‌های کانون با جدیت دنبال می‌شود و به زودی ساختاری در این زمینه ایجاد می‌شود تا ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه کودک و نوجوان به کار گرفته شود و کانون آن‌ها را تولی‌گری کند.

او اعتماد مردم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را سرمایه‌ای بزرگ برای این مجموعه دانست و گفت: برای حفاظت از این اعتماد انتخاب کتاب و دیگر کالاها فرهنگی برای توزیع و نشر با سختگیری تمام انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی راهبردی یکپارچه در تعلیم و تربیت

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم یکپارچگی و انسجام حوزه تعلیم و تربیت، گفت: باید در برنامه ریزی‌های نظام مقدس تعلیم و تربیت با نگاه راهبردی و پیوسته اقدام شود چرا که عملکردهای این حوزه در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند.

اسماعیل قزل‌سفلی، افزود: یادگیری فراگیرترین رفتار انسان در طول حیات به شمار می‌رود اما در این زمینه ارزش زمان‌ها یکسان نیست و یادگیری در دوره کودکی عمیق ترین، پایدارترین و موثرترین آموزش است.

وی ادامه داد: این دوران طلایی دوران شگل گیری فرهنگ ها و ظرفیت‌های ملی یک جامعه نیز محسوب می‌شود که در اختیار نهادهای متولی تعلیم و تربیت از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

قزل‌سفلی با بیان اینکه آنچه امروز رخ داده، نتیجه برنامه‌های دیروز است و فردای جامعه نیز با اقدامات امروز رقم می‌خورد، گفت: آنچه در خانواده، رسانه، مدرسه، کانون پرورش فکری و تلویزیون به دانش آموزان ارایه می‌شود اگر هدفمند و یکپارچه نباشد، منجر به از دست رفتن این فرصت طلایی می‌شود.

او افزود: امروز ایران در یک جنگ شناختی قرار دارد که کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده و اگر چه رسانه بستر آنست اما انسان نقش آفرین آن محسوب می‌شود.

قزل‌سفلی گفت: اگر نهاد تعلیم و تربیت این شرایط را به خوبی فهم، مقابله و کنشگری نکند آینده انقلاب اسلامی به خطر می‌افتد و همگی در این اتفاق مسئول هستیم.

او با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه های متولی تعلیم و تربیت، بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به عنوان عضوی از شورای آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت، کار مختص به خود و با قواعد خاص، اما در راستای رسیدن به هدف مشترک یعنی ساختن نسلی برای آینده انقلاب اسلامی را انجام دهد.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری فارس یادآور شد: موضوع تربیت بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز است تا ضمن شناخت استعدادها بستر ساز شکوفایی آن فراهم شود.

در این مراسم از تلاش‌های سعیدرضا کامرانی تجلیل و علی خواجه نژادیان به عنوان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس معرفی شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=67317

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.