• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

رویداد ملی نوسازی در شیراز برگزار شد

  • کد خبر : 54253
  • 05 دی 1401 - 16:41
رویداد ملی نوسازی در شیراز برگزار شد
همزمان با سالروز وقوع زلزله بم، رویداد ملی نوسازی با هدف تاکید بر لزوم بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری برای پیشگیری از بروز خسارت‌های جبران ناپذیر ناشی از حوادث غیرمترقبه، در شیراز برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس دوشنبه ۵ دی در رویداد ملی نوسازی، ضمن بیان اینکه زلزله بم، حادثه‌ای تلخ بود که فراموش نمی‌شود، گفت: شرکت عمران و بهسازی بنا را بر این گذاشت که همزمان با سالگرد این حادثه برنامه‌ای طراحی و سفیرانی را به شهرهای کشور اعزام کند تا ضمن یادآوری این حادثه، در بهسازی و نوسازی شهرها دقت بیشتری شود.

محمودرضا طالبان با بیان اینکه اگرچه مداخلاتی در این باره وجود دارد و پژوهش‌هایی هم در این حوزه انجام شده است اما متاسفانه پیشرفت زیادی در این باره نداشته‌ایم، گفت: اگر امروز وزارت راه و شهرسازی تصمیم میگیرد چنین حرکتی را انجام دهد، به دلیل یادآوری این حادثه تلخ نیست بلکه گوشزدی است که ممکن این حادثه باز هم رخ دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، تدوین این رویداد را ابتکار خوب وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و با طرح سوالی مبنی بر اینکه اکنون چه باید کرد؟ افزود: مداخلات عمدتا از  دهه ٧٠ آغاز شده و پروژه‌های متعددی در بسیاری از شهرها از جمله شیراز همانند مدرسه خان، زندیه، بین‌الحرمین و… آغاز شد.

طالبان خاطرنشان کرد: در بحث نوسازی بافت فرسوده باید یک توسعه گر به عنوان حلقه واسط و اتصال چهار عنصر اصلی( دولت، شهرداری، سرمایه گذار و مردم) نقش خود را ایفا کند.

او همچنین با تاکید بر این موضوع که در بحث شهرسازی باید با برنامه ریزی مشارکتی اقدام شود، گفت: بدین معنا که یک نفر باید به میان مردم برود و حرف آنها را بشنود و در بحث نوسازی خواست و نظر مردم اعمال شود.

امیر عباسی، رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود ۵٣٠٠ هکتار بافت فرسوده در ٣٨ شهرستان استان، اعلام کرد که ۶٠ درصد بناهایی که در این بافت هستند، ناپایدارند و زلزله یک تهدید جدی برای آنها محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در زمان وقوع زلزله به ویژه در شهر بم یکی از مواردی که بسیار نمود داشت، این بود که عمده خسارت‌هایی که وارد شده به دلیل ناپایداری بنا بوده است.

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی فارس خاطرنشان کرد: یکی از اضلاع اصلی نوسازی بافت فرسوده مردم هستند که باید آنها را نسبت به تهدیدات زلزله آگاه کنیم تا در بحث نوسازی مشارکت و همکاری کنند.

جزئیات بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده 

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این رویداد به تشریح جزئیات بسته‌های تشویقی در نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت و اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی ۵ راهبرد کلی برای نوساری بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار دارد.

صمیمی کاهش هزینه‌های جانبی مثل پروانه‌ها، تسهیلات مالی ساخت، تسهیلات اسکان موقت، بسته تشویقی شهرسازانه  و بسته ویژه زمین و آپارتمان‌ها را از جمله این راهبردها اعلام و با بیان اینکه از اواسط مهرماه امسال معاونت معماری و شهرساری وزارتخانه بسته‌ای تشویقی شهرسازانه را نیز تصویب کرد، گفت: در بسته کاهش هزینه‌های جانبی، هزینه صدور پروانه ساختمانی مدنظر است و شهرداری‌ها ملکف به اعمال حداقل۵٠ درصد تخفیف در صدور پروانه شده‌اند.

او با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی با مسئولان نظام مهندسی ساختمان برای تخفیف در طراحی و نظارت نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد که افزایش رغبت به ساخت و ساز در بافت فرسوده موجب اشتغال مهندسان نیز خواهد شد.

صمیمی در خصوص بسته تشویقی تسهیلات مالی ساخت، گفت: شاید این تسهیلات همه جا به کار نیاید، چرا که بافت فرسوده در شهرهای بزرگ با کوچک تفاوت‌های ساختاری دارد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که ٣۵٠ میلیون تومان تسهیلات برای بازآفرینی در شهرهای کوچک پرداخت می‌شود.

صمیمی در خصوص تسهیلات اسکان موقت هم گفت: در این باره ۶٠ میلیون تومان در تهران و ۴۵ میلیون تومان در دیگر شهرها با باز پرداخت ٣۶ ماهه و سود ۴ درصد پیش بینی شده است.

او در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه هم گفت: در محله‌ای که مشوق‌ها اعمال می‌شود باید یک سوم سرانه خدمات وجود داشته باشد تا بار اضافه‌ای به پیکره محله اضافه نشود. لذا این بسته در چهار گروه بسته تدوین شده است.

صمیمی گفت: قطعات کوچکتر از ۵٠ مترمربع که در آنها امکان تجمیع وجود ندارد، قطعاتی که در محور اصلی قرار ندارند، املاکی که در حاشیه محور اصلی محله قرار دارند و بازآفرینی بلوک شهری این چهار گروه را تشکیل می‌دهند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد که در شهر تهران بسته تشویقی بازآفرینی بلوک شهری، بومی سازی شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=54253

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.