• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان؛

حرکت به سمت پژوهش‌های متناسب با نیاز دستگاه‌ها ضروریست

  • کد خبر : 53693
  • 26 آذر 1401 - 17:42
حرکت به سمت پژوهش‌های متناسب با نیاز دستگاه‌ها ضروریست
سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان ضمن تاکید بر لزوم حرکت به سمت تحقیقات متناسب با نیاز دستگاه‌های اجرایی، توجه به توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده مطلوب از این پتانسیل در سطوح مختلف را یک ضرورت و الزام برشمرد.

رضا نیک‌بخش شنبه ۲۶ آذر در دهمین هم اندیشی و دانش‌افزایی دبیران شورای پژوهش ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، یکی از اهداف این نشت را هم‌اندیشی برای ترسیم نقشه راه در حوزه ورزش وجوانان دانست و در عین حال تاکید کرد که شمای کلی و مسیر حرکت در بیانیه گام دوم برای ترسیم نقشه راه مشخص شده است.

او با بیان اینکه حرکت به سمت تحقیقات کاربردی و ترجمه زبان علم به عمل، از وظایف همه پژوهشگران است، گفت: در انجام اقدامات پژوهشی شناخت نیاز دستگاه‌ها اولویت اول محسوب می‌شود؛ نباید تنها به سمت تحقیقات بنیادی تمایل داشت بلکه باید تحقیق و پژوهش‌ها متناسب با نیاز هر دستگاه انجام شود.

نیک‌بخش دومین اولویت را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان ظرفیتی بزرگ در کشور ذکر و اضافه کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف به دستاوردها و تولیدات خوبی رسیده‌اند، هرچند امکان دارد بعضی از موارد متناسب با استانداردهای جهانی نباشد اما می‌توان از آنها در رفع نیازهای محلی و ملی استفاده کرد. به عنوان مثال شاید توپ استاندارد مد نظر فیفا را تولید نکنند، اما محصول تولید شده، قابلیت رفع نیاز داخلی را دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از استان‌ها دارای پارک‌های علم و فناوری قوی است و تولیدات خوبی را شاهد هستیم، گفت: همه استان‌ها باید شرکت‌های توانمند در زمینه تولیدات با کاربرد ورزشی را شناسایی و به وزارت ورزش و جوانان معرفی کنند.

نیک‌بخش همچنین، وجود مراکر توسعه و نوآوری (منش) را متذکر شد و با بیان اینکه برخی استان‌ها هنوز این مراکز را ایجاد و راه‌اندازی نکرده‌اند، گفت: آئین‌نامه لازم برای ایجاد مراکز رشد تنظیم شده است.

او با بیان اینکه باید به سمت استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها حرکتی جدی داشت، گفت: امروز در کشور شمار شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار زیاد است اما شرکت‌هایی که در زمینه تولید تجهیزات ورزشی فعال باشند، باید شناسایی شوند، اگرچه گاهی ما آگاهی کافی از وجود این شرکت‌ها و تولیدات انها نداریم، بنابراین ضروریست که تولیدات این واحدها را شناسایی کرده و از طرفی نیازهای خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه کنیم.

نیک‌بخش، تمرکز زدایی را از سیاست‌های مد نظر خود در زمینه مطالعات و پژوهش‌های راهبردی دانست و با بیان اینکه هر استان باید براساس شناخت و نیازسنجی و توان خود حرکت انجام دهد، گفت: امروز در وزارت ورزش یک پایگاه اطلاعات ازدواج و طلاق ایجاد و همه اطلاعات در مورد این ۲ شاخص برای همه گروه‌های سنی، در آن درج شده است.

او دسترسی به این بانک را در اختیار مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها دانست و گفت: در این بانک، اطلاعات آماری خوبی در زمینه سن، جنس و جغرافیای ازدواج و طلاق وجود دارد و امکان مقایسه هم فراهم شده است.

نیکبخش، با اشاره به ایجاد سامانه اطلاعات پژوهشی در وزارت ورزش و جوانان، گفت: این سامانه در برگیرنده همه اطلاعات مربوط به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ بوده و هدف از آن جلوگیری از اقدامات تکراری و شفاف سازی و … است.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان لزوم توجه به انجام اقدامات مطالعاتی و مقایسه را یادآور شد و گفت: ارتقاء کیفی مجله علمی پژوهشی وزارت و گرفتن مجوز الکترونیکی شدن آن به همراه تلاش برای دریافت مجوز کتاب الکترونیکی نیز از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

حیدر صفرپور، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز در این نشست گفت: هر زمانی که مبنای اقدامات اجرایی مستندات و اطلاعات علمی و پژوهشی بوده، با افزایش بهره وری مواجه بوده‌ایم.

صفرپور با اشاره به اینکه هر روز بیش از پیش نیاز به پژوهش و مطالعات علمی احساس می‌شود، گفت: در شرایطی که کمبود منابع مالی وجود دارد، انجام اقداماتی که مبتنی بر پژوهش هدفگذاری شده باشد، منجر به اثرگذاری بیشتر خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس لزوم ارتباط نزدیکتر بین دانشگاه و مراکز اجرایی را منجر به پژوهشی و علمی شدن اقدامات اجرایی و اثرگذارتر و ماندگارتر شدن این اقدامات دانست.

دهمین هم اندیشی و دانش‌افزایی دبیران شورای پژوهش ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور صبح امروز در شیراز آغاز به کار کرده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=53693

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.