• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
7
یادداشت؛

نقش خانواده در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

  • کد خبر : 39312
  • 27 تیر 1401 - 8:19
نقش خانواده در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
خانواده مهمترين نهاد اجتماعي براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است و انتقال فرهنگ عفاف و حجاب از طريق این نهاد تضمين کننده امنيت رواني در جامعه خواهد بود.

والدین در خانواده به عنوان اولین نهاد و مجموعه ای که انسان در آن رشد پیدا می کند، در انتقال و ترویج ارزش های اخلاقی از جمله عفاف و حجاب نقش مهم و تأثیر گذاری دارند.

بدون شک، فردی که در محیط گرم خانواده ارزش های اخلاقی و احترام به قوانین جامعه را به خوبی آموخته باشد و این فرهنگ در او نهادینه شده باشد، در مواجهه با جامعه نیز به خوبی این ارزش ها را پیاده سازی و به آن احترام می گذارد.

متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که برخی در جامعه ما به دلیل نهادینه نشدن ارزش های اخلاقی و عدم آموزش والدین در خانواده ها پیرامون احترام به قانون (در هر رابطه ای)، نافرمانی مدنی دارند و به قوانین موجود احترام نمی گذارند.

این قبیل افراد در توجیه رفتارهای خود، آزادی عمل را بهانه قرار داده و به هر شکل ممکن قوانین و ارزش های اخلاقی در یک جامعه اسلامی را زیر سوال می برند، این در حالی است که هر کشوری با هر دیدگاهی در چهارچوب ضوابط و ارزش های  خود، قوانینی را وضع کرده اند و همه اعضای آن جامعه ملزم به اجرای آن هستند.

و اما مسئله عفاف و حجاب؛ موضوعی که در سال های اخیر  مدام بر سر زبان ها افتاده و هر از گاهی با انتشار یک فیلم و یا یک تصویر، یک جمله و یا یک نقل قول به آن پرداخته می شود.

باید توجه داشت که عفت یک امر درونی است و اگر در هر جامعه ای  عفت به عنوان یک گوهر و یک اصل مهم معرفی، شناخته و پذیرفته  شود در مسئله حجاب هیچ گونه مشکلی به وجود نخواهد آمد.

در واقع می توان گفت که  همه جوامع انسانی به این باور رسیده اند که هر کجا عفت و حجاب باشد، امنیت اجتماعی بسیار بیشتر و بهتر احساس خواهد شد.

عفاف و حجاب سرمایه ای ارزشمند و سدی محکم در برابر آسیب پذیری ها و تهدیدات است که امنیت و آرامش را برای فرد به ارمغان آورده و برای انسان ها ارزش آفرین است.

همه می دانیم که امروزه دشمنان با استفاده از تبلیغات گسترده و تکیه بر شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در صدد از بین بردن ارزش عفاف و حجاب در بین مسلمانان است و سعی در ترویج فرهنگ بد پوششی و بی حجابی در جوامع اسلامی را دارد.

در مقابله با توطئه ها و دسیسه های دشمنان این مرز بوم در راستای ترویج فرهنگی بد پوششی و بدحجابی و از بین بردن عفت و حیا در بین مردان و زنان، باید با برنامه ریزی مناسب از همان دوران کودکی نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و نهادینه سازی این موضوع اقدام کرد.

در نتیجه اینکه، مسئله عفاف و حجاب به مانند هر موضوع دیگری نیازمند برنامه ریزی مناسب و تشکیل اتاق های فکر توسط کارشناسان مربوطه است تا نسبت به ترویج آن تصمیمات مهم و کاربردی گرفته شود و روشن است که  این موضوع صرفاً با برگزاری همایش ها و یا نامگذاری یک روز به عنوان روز عفاف و حجاب در تقویم، منتج به نتیجه نخواهد شد.

نویسنده ” مسلم احمدی”- خبرنگار پایگاه خبری پلیس فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=39312

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.