• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس؛

فارس مهیای میزانی نوروز / فراهم‌سازی زمینه اسکان روزانه بیش از ۴۰ هزار مسافر

  • کد خبر : 90572
  • 26 اسفند 1402 - 17:54
فارس مهیای میزانی نوروز / فراهم‌سازی زمینه اسکان روزانه بیش از ۴۰ هزار مسافر
معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، اقدامات انجام شده در خصوص اسکان و رفاه مسافران نوروزی در شهر شیراز و استان فارس طی ایام نوروز را تشریح کرد.

محمد فرخ‌زاده امروز، ۲۶ اسفندماه در نشست خبری که در استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه از چندماه قبل، کارگروه‌های متعدد ذیل ستاد تسهیلات سفر نوروزی در سطح استان فعالیت خود را شروع کرده‌اند، گفت: کمیته‌های خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، انتظامی و امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برنامه‌ریزی و آمار، اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی و رسیدگی به شکایات و ساماندهی و نظارت بر فضاهای اقامه نماز در محورهای مواصلاتی از جمله این کارگروه‌ها هستند.

وی همچنین از تشکیل کمیته ۳٠-۶٠ خبر ذیل این ستاد خبر داد و در این باره توضیح داد: ایستگاه‌های ۳۰-۶۰ به استراحتگاه‌هایی اطلاق می‌شود که در ۳٠ کیلومتری و ۶٠ کیلومتری شهرها پیش‌بینی شده است. از آنجایی که بیشترین تصادفات در فاصله ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، این مکان‌ها پیش‌بینی شده تا در صورت لزوم، رانندگان در آن‌ها به استراحت بپردازند.

فرخ‌زاده در ادامه به بیان آمارهایی در خصوص اماکن پیش‌بینی شده برای اسکان مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: توسط اداره‌کل آموزش و پرورش ۹۷۰ مدرسه در استان فارس برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است که ۴۳۱ مدرسه در شیراز قرار دارد. همچنین ۶۷ پایگاه اسکان در سطح استان راه‌اندازی شده است که ۶ مورد در شیراز قرار دارد و ۴۶ خانه معلم نیز پیش‌بینی شده است که از این مقدار نیز ۶ خانه معلم در شهر شیراز قرار دارد.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، ظرفیت اقامت روزانه در استان طی ایام نوروز ۱۴۰۳ را ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد که سهم شیراز ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.

به گفته فرخ‌زاده، شهرداری شیراز نیز ۴ کمپ را برای استقرار مسافران آماده کرده است که این کمپ‌ها در زیباشهر، باغ جنت، مسجد جامع شهدا و شهرک سعدی قرار دارند و علاوه بر این، ۵ سوله از نمایشگاه بین‌المللی شیراز واقع در شهرک گلستان نیز در اختیار میهمانان قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ۱۳ سالن ورزشی شهرداری و ۲٠ سالن متعلق به اداره ورزش و جوانان استان نیز در اختیار مسافران نوروزی قرار خواهد گرفت و دو پارک سایه و نماز نیز برای برپایی چادر توسط مسافران در نظر گرفته شده است.

فرخ‌زاده همچنین از پیش‌بینی ۴۲ حسینه و مسجد برای اسکان مسافران نوروزی در زمان‌ها خاص و اضطراری خبر داد تا در صورت لزوم و رخ دادن شرایطی مثل باران و سرما، پذیرای مسافران نوروزی باشند.

استقرار ۱۱ ایستگاه افطاری ساده در سطح شهر شیراز نیز یکی از اقداماتی است که برای رفاه روزه‌داران در ماه رمضان انجام شده است و برنامه افطار تا سحر نیز در باغ ملی شیراز انجام خواهد شد.

وی همچمنین از ۲۸ هزار واحد پارکینگ دائم و موقت برای ایام نوروز خبر داد و گفت: برای افزایش مساحت پارکینگ‌ در نوروز، زمین‌هایی که قبل از نوروز غیرقابل استفاده بوده‌اند، با دریافت مجوز تبدیل به پارکینگ شده‌اند و اگر از ظرفیت‌های مدارس آموزش و پرورش نیز استفاده شود، مشکل پارکینگ به شکل قابل توجهی حل خواهد شد.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی، ۳٠٠ اتوبوس وظیفه جابه‌جایی مسافران را بر عهده خواهند داشت، گفت: نقاط حادثه خیز استان ایمن‌سازی شده است و از طریق سامانه ۱۴۱ نیز به مسائل و مشکلات مسافران پاسخ داده خواهد شد.

فرخ‌زاده تصریح کرد: در حوزه کمیته امداد و نجات نیز کل نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل هستند و ۴ هزار و ۹۳۵ نفر نیروی فعال از جمعیت داوطلب استان در این زمینه فعالیت خواهند کرد و ۲۶۳ دستگاه آمبولانس نیز آماده خدمت رسانی خواهند بود.

وی همچنین گفت: سارقانی که در طول سال، امنیت را به خطر می‌انداختند، قبل از عید پاکسازی شدند و همچنین کسانی که در چهارشنبه آخر سال خطرآفرینی کرده بودند، به مراکز مربوطه هدایت شدند تا مسافران در امنیت و آرامش کامل سفر خود را انجام دهند.

به گفته معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، طرح تعریض ورودی شمال‌غرب شیراز نیز انجام شده است و تا زمانی که احداث زیرگذر گویم به اتمام برسد، این معبر برای سهولت رفت و آمد گردشگران در نظر گرفته شده است.

فرخ‌زاده از تعمیر و برطرف کردن نقاط حادثه خیز در ۱۰ کیلومتر کمربندی شیراز توسط شهرداری خبر داد و با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ واحد انتظامی و امنیت در سطح استان مستقر شده‌اند، گفت: گشت‌های راهور، پلیس امنیت انتظامی و پلیس نامحسوس، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و ۲۵ دستگاه خودرو نامحسوس و ۲۶۹ نفر در قالب پلیس پیاده در سطح شهر فعالیت خواهند کرد.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار نیز گفت: واردات ۱۰ هزارتن گوشت از سه کشور پاکستان، قرقیزستان و قزاقستان مختص استان فارس، ذخیره‌سازی ۲ هزارتن گوشت مرغ، جوجه‌ریزی به میزان ۶ میلیون قطعه، تامین حبوبات از کشورهای روسیه و  قرقیزستان و ذخیره‌سازی یک هزار تن میوه، از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

فرخ‌زاده از فعالیت ۳ هزار و ۳۱۴ نانوایی در استان فارس طی ایام نوروز خبر داد و گفت: با توجه به تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان، تامین شکر به میزان کافی نیز پیش‌بینی شده است تا در خصوص تهیه شیرینی‌جات نیز مشکلی نداشته باشیم.

معاون امور زائرین و گردشگری استان فارس همچنین از فعالیت یک هزار فروشگاه در زمینه کالاهای اساسی خبر داد و گفت: این فروشگاه‌ها برای تخفیف ۵ تا ۲۵ درصدی به مشتریان اعلام آمادگی کرده‌اند. ضمن اینکه سامانه ۱۲۴ اداره صمت برای ارائه شکایت مشتریان فعال است.

وی از پیش‌بینی۳٠٠ زائرسرا در استان برای مسافرین خبر داد و گفت: در زائرسراهایی که امکان حضور گردشگر خارجی وجود دارد، از مبلغین چندزبانه نیز استفاده خواهد شد.

فرخ‌زاده از اقدامات خوب برای رفع نواقص آزادراه شیراز-اصفهان خبر داد و گفت: دو پمپ بنزین و دو مجتمع رفاهی در این محور احداث شده است و امیدواریم مسافران با مشکل کمتری در این مسیر مواجه باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پوشش رادیویی و مخابراتی این آزادراه نیز گفت: هنوز بخشی از مسیر از پوشش مخابراتی برخوردار نیست. دکل‌ها آماده نصب است اما مشکل برق وجود دارد که این مشکل در ایام نوروز با ژنراتور رفع خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=90572

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.