• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

درختان جدید جایگزین کاج‌های خشکیده تخت جمشید شوند

  • کد خبر : 90008
  • 19 اسفند 1402 - 12:09
درختان جدید جایگزین کاج‌های خشکیده تخت جمشید شوند
شاید هخامنشیان می‌دانستند روزی فرا می‌رسد که مردمانی پوست درختان سبز اطراف تخت جمشید را به عنوان هیزم استفاده می‌کنند به همین دلیل نقش‌های متعددی از درخت را در این بنای عظیم سنگی حکاکی کردند تا به آیندگان نشان دهند که باید به فضای سبز  احترام گذاشت.

هر ساله قبل از فرارسیدن نوروز سامان‌دهی مجموعه جهانی تخت جمشید آغاز می‌شود، از ورودی تخت‌جمشید به منظور ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و کنترل ورودها و خروج‌های مسافران به این سایت تاریخی گرفته تا ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و گاهی هم فضای سبز در دستورکار متولیان امر قرار می‌گیرد.

امسال نیز اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس اقداماتی برای ساماندهی هرچه بهتر تخت جمشید آغاز کرده است.

محمد زارع، یکی از فعالان گردشگری و دوستدار محیط زیست در این رابطه به خبرنگار سحاب پرس گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌ها و برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی در دشت مرودشت فضای سبز محوطه پیرامونی تخت جمشید با آسیب‌های جدی مواجه شده است.

وی افزود: در سال‌های متمادی و آنچه که از شواهد پیداست برخی از گردشگران از پوست کاج‌های محوطه‌های مجموعه جهانی تخت جمشید به عنوان هیزم استفاده کرده‌اند. تعداد زیادی از درختان کاج در تخت جمشید خشک شده‌اند و جا دارد درخت‌های جایگزین در محل کاشته شود.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون در هفته درختکاری قرار داریم جا دارد درختان جدید جایگزین کاج‌های خشکیده در این محوطه شوند.

زارع ادامه داد: درخت‌های کل مجموعه تخت‌جمشید نیاز به هرس شدن و رسیدگی دارد و امید است مسئولان مربوطه اقدامات لازم را قبل از نوروز در این محوطه داشته باشند.

وی بیان کرد: کاشت درخت بلوط بسیار ساده بوده و این درخت به آبیاری کمی نیاز دارد و کاشت این درخت نقش مهمی در گسترش پوشش گیاهی محیط ‌زیست ایفا می‌کند که علاوه بر جنبه زینتی خاصیت دارویی و درمانی زیادی نیز دارد.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه چندین دهه است که چند ده هکتار درخت کاج در اطراف محوطه بنای جهانی تخت جمشید و قسمت ورودی این میراث تاریخی کاشته شده است، افزود: تعدای از این درختان دچار کهنسالی و خشکیدگی شده است.

زارع یادآور شد: طبق اسناد تاریخی و فعالیت‌های باستان‌شناسی مجموعه جهانی تخت جمشید فضاهای بسیار سبز، باغ‌های بزرگ، نهرهای عظیمی داشته است به طوری که هخامنشیان در کنار این معماری سنگی، باغ‌هایی ایجاد کردند و درختانی را کاشتند تا وقتی فردی در آن فضا وارد می‌شود آرامش و معنویت را در کنار هم تجریه کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هخامنشیان به درختکاری اهمیت بسیاری می‌دادند، گفت: در نقوش سنگی تخت جمشید در محل پلکان‌ها، درختان سرو که همواره سرسبز است حکاکی شده‌ است و این نشان دهنده اهمیت دادن مردمان آن دوران به فضای سبز و درختکاری دارد.

این فعال حوزه گردشگری و محیط زیست از همه بازدیدکنندگان و گردشگران درخواست کرد ضمن رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی، از روشن کردن آتش، ریختن زباله و هرگونه فعالیتی که به این درختان آسیب بزند جدا خودداری کنند.

به گزارش سحاب پرس،مجموعه جهانی تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

۱۱۴

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=90008

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.