• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

پیوند آثار نظامی گنجوی با شعر و فرهنگ شیراز غیرقابل انکار است

  • کد خبر : 89824
  • 14 اسفند 1402 - 13:56
پیوند آثار نظامی گنجوی با شعر و فرهنگ شیراز غیرقابل انکار است
به اعتقاد رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بسیاری از آثار شعرای شیرازی تاثیر گرفته از آثار نظامی گنجوی است و حتی بسیاری از نسخه‌های مشهور آثار نظامی در شیراز نوشته و تصویرگری شده است و بنابراین پیوند مستحکمی بین این حکیم برجسته و تاریخ فرهنگ و ادب شهر شیراز وجود دارد.

هفته بزرگداشت نظامی گنجوی از امروز، ۱۴ اسفندماه آغاز شده است. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز برای این هفته برنامه‌هایی دارد که بخشی از این برنامه‌ها با مشارکت دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز انجام می‌شود.

رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، در خصوص اهمیت پرداختن به حکیم نظامی گنجوی و آثارش اظهار کرد: همه ما از کودکی و دوران دبستان با نظامی و اشعارش آشنا شده‌ایم. نه تنها پارسی زبان‌ها در ایران، بلکه در هندوستان، تاجیکستان، افغانستان و کشورهای دیگر، با این حکیم بزرگ آشنایی دارند. برخی شاعران در شیراز، حتی در قرون بعد از دوران زندگی نظامی، سبک او را در شعرگویی پیش برده‌اند.

محمد مرادی افزود: شاید بتوانیم بگوییم بخشی از گستره شعر فارسی، در هندوستان و بخشی از کشورهای دیگر، به دلیل زبان ویژه دستوری در اشعار نظامی بوده است. منظومه «پنج گنج» نظامی ‌آن‌قدر بزرگ است که شاید سایر آثار ارزشمند او مثل مثنوی‌هایش که در دیوان نظامی قرار دارد را فراموش کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه غزل‌سرایی نظامی از دیرباز در ادبیات فارسی زبانزد بوده است، اضافه کرد: دست کم صدها شاعر را در کشورهای مختلف می‌شناسیم که به شیوه نظامی شعر گفته‌اند، از جمله جامی در هرات، امیرخسرو دهلوی در هندوستان، خواجوی کرمانی در شیراز، هاتفی و قاسمی در خراسان و بسیاری دیگر، که این تاثیرگذاری بالای نظامی را نشان می‌دهد.

مرادی ادامه داد: علاوه بر این، ما حضور آثار نظامی را حتی در معماری خودمان هم می‌بینیم. داستان‌های نظامی وارد معماری و بافت فرهنگی ما شده است. در بسیاری از نقاشی‌های ما، آثار نظامی به چشم می‌خورد.

رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز  با تاکید بر اینکه برخی از آثار شعرای استان فارس، تاثیر گرفته از آثار نظامی گنجوی است، گفت: حتی بسیاری از نسخه‌های مشهور آثار نظامی در شیراز نوشته و تصویرگری شده است. همچنین به دلیل امنیتی که در شیراز قرن هشتم وجود داشته است، برخی از تاجرانی که قصد داشته‌اند نسخه‌های آثار نظامی را به خارج از کشور ببرند، آنها را از کارگاه‌های نسخه نویسی شیراز تهیه می‌کرده‌اند. بنابراین پیوند آثار نظامی گنجوی با شیرازی‌ها غیرقابل انکار است.

وی در پایان گفت: به همین دلیل هم تلاش شده است تا به دلیل گستردگی حوزه‌های حضور زبانی، فرهنگی و اندیشگانی این حکیم بزرگ در حیات ما ایرانیان، مجموعه سخنرانی‌هایی را به مناسبت هفته بزرگداشت ایشان در نظر بگیریم.

به گزارش سحاب پرس، به مناسبت هفته بزرگداشت حکیم نظامی‌ گنجوی، سخنرانی‌هایی با موضوعات تاثیر داستان‌های نظامی در هنر و معماری فارس توسط مهدی پارسایی، روایت ادبیات در آئین‌های بهرامشاهی توسط شهدخت رحیم‌پور، نظامی در ادبیات کودک و نوجوانان با تکیه بر موضوع‌ها و ارتباطات و بازنویسی‌ها توسط معصومه مرادی، تاثیر آشکار و پنهان نظامی بر ادبیات معاصر توسط مهدی فاموری و تاثیرگذاری شعر نظامی بر شاعران فارسی توسط محمد مرادی، ایراد خواهند شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=89824

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.