• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
رئیس کل دادگستری استان فارس؛

با خرج‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود/ کاندیداها در حیطه وظایف‌شان وعده دهند

  • کد خبر : 88890
  • 06 اسفند 1402 - 17:39
با خرج‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود/ کاندیداها در حیطه وظایف‌شان وعده دهند
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس از آمادگی کامل استان برای برگزاری انتخابات، چگونگی این آماده‌سازی و اقدامات انجام شده در خصوص نظارت بر سلامت انتخابات، ضرورت حضور پای صندوق‌های رای و ویژگی‌های نامزد اصلح سخن گفت و تأکید کرد: با خرج‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، با بیان اینکه هیئت نظارت استان فارس از ماه‌ها قبل، در حال رصد روند انتخابات بوده است، گفت: از زمان ثبت‌نام‌ها، تحقیق در خصوص افرادی که باید در جایگاه حساس نظارت قرار می‌گرفتند و هم چنین در زمینه احراز صلاحیت‌ها اقدامات آغاز شد که در نهایت بیش از ۸۰۰ نفر تأیید نهایی شده و در چرخه رقابت در حوزه‌های ۳۷ شهرستان قرار گرفتند.

وی افزود: پس‌ از اتمام مرحله اول در مرحله تایید صلاحیت نهایی که از همه اقشار و طیف‌های سیاسی جامعه ثبت‌نام کردند، با رعایت انصاف و بی‌طرفی کامل، فقط به پرونده‌ها توجه کردیم و نگاهی به دیدگاه، جناح و گروه افراد نداشتیم.

موسوی با بیان اینکه رقابت‌ در استان‌مان شکل کاملی به خود گرفته است، در خصوص اینکه چه مقدار جابه‌جایی یا انصراف اتفاق افتاده است، گفت: ۲۸ مورد تقاضای جابه‌جایی استان به استان یا شهرستان به شهرستان داشتیم. چند مورد انصراف هم  داشتیم که البته نفرات به نفع شخص دیگری کنار رفتند، اما انصراف نامزد بدون اعلام حمایت از کاندیدای دیگر، نداشته‌ایم.

فعالیت ۱۸ هزار ناظر در انتخابات فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس، تعداد ناظرین بر انتخابات در استان را حدود ۱۸ هزار نفر برشمرد و گفت: غیر از این تعداد، سَر ناظرها و بازرسان ویژه نیز از طرف دادگستری استان به حوزه‌های حساس اعزام خواهند شد. در مجموع وضعیت امنیتی استان وضعیت بسیار خوب و مناسبی است و مشکل خاص امنیتی در هیچ‌یک از حوزه‌های رأی‌گیری به ما گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه شور انتخاباتی در بسیار از شهرستان‌های شکل گرفته است، اضافه کرد: در بعضی از شهرستان‌ها بیش از ۸۰ درصد در انتخابات شرکت خواهند کرد که از این حیث هم نگرانی نداریم. این روزها به شدت درگیر آموزش نیروهایی هستیم که می‌خواهند سر صندوق‌ها باشند و باید برای استفاده از دستگاه‌های احراز هویت آموزش ببینند. چندین مانور هم تاکنون برگزار کرده‌ایم که آمادگی خودمان را اثبات کنیم و با رفع نقاط ضعف احتمالی، در روز انتخابات با مشکلی مواجه نشویم.

موسوی افزود: تجهیزات لازم تهیه و به شهرستان‌ها ارسال شده است. با این تمهیدات مقدماتی که اندیشیده شده، مشکل خاصی برای برگزاری انتخابات در استان نمی‌بینم. همه اعضای شورای تامین هم پای کار هستند و بنای همه به سلامت و صحت انتخابات است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در خصوص نامزدهایی که برای تبلیغات، خرج‌های کلان می‌کنند، گفت: بسیاری از این افراد، توانایی مالی برای چنین خرج‌هایی ندارند و قطعا مدیون عده‌ای می‌شوند. پس طبیعتا نمی‌توانند نماینده واقعی مردم باشند. این‌ افراد به ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی استان که در دادگستری کل و در معاونت اجتماعی مستقر است، یا به دفاتر استانی ما گزارش می‌شوند.

تشکیل دو پرونده قضایی برای کسانی که قانون را رعایت نکرده‌اند

وی افزود: تاکنون رویکرد ما بیشتر به تذکر بوده است و به این شکل می‌خواستیم مسئله را رفع کنیم. حدود ۲۰۰ تذکر در سراسر استان صادر شده است، اما ۲ مورد هم پرونده تشکیل شده است تا با کسانی که قانون را رعایت نکرده‌اند، برخورد شود. افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند، قطعا صلاحیت این را ندارند که به جایگاه قانون‌گذاری کشور برسند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه بیشتر تخلفات شامل تبلیغات زودهنگام می‌شده است، گفت: مواردی که باید توسط نامزدها رعایت می‌شده است، در دفترچه‌ای در اختیار تمام ستادها قرار داده شد و طبق آن به متخلفین تذکر و با آنها برخورد می شود. حالا هم به نامزدها، هشدار می‌دهم که دقت کنند اگر خطایی صورت بگیرد، هم خود نامزد و هم ستاد او مسئولیت کیفری دارند. این طور نیست که اگر خطایی در سطح شهر اتفاق بیفتد، بگویند طرفدار ما بوده و به ما مربوط نیست. قطعا مطابق قانون، هم نامزد و هم ستاد او باید پاسخگوی اتفاقات باشند.

این مقام‌مسئول قضایی و نظارتی استان در خصوص فهرست‌هایی که بعضا در فضای مجازی منتشر می‌شود، نیز گفت: فقط احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار، مجوز انتشار فهرست دارند. در این زمینه هم هر شخص یا اشخاصی که از قانون تخطی کرده باشند، به ما گزارش می‌شود و برخورد خواهیم کرد. وزارت کشور، اسامی احزاب شناسنامه‌دار را مشخص کرده‌ است و ما هم به استانداری فارس نامه نوشته‌ایم و قرار شده که اقدام لازم انجام شود.

۴ صندوق اخذ رأی برای اقلیت‌های مذهبی

موسوی در خصوص شعبه‌های مربوط به اقلیت‌های مذهبی نیز گفت: ۴ صندوق ویژه اقلیت‌های مذهبی پیش‌بینی شده است که همگی آن‌ها در شهر شیراز قرار دارد. ۲ صندوق برای کلیمیان، یکی برای ارامنه و یکی هم برای زرتشتیان. برای هر اقلیتی یک نماینده ویژه از طرف هیئت نظارت داریم و یک نماینده از دادگستری کل استان و هر کدام هم صندوق جداگانه دارند.

رئیس کل دادگستری فارس در خصوص حضور دانش‌آموزان در شعب اخذ رأی هم گفت: دانش‌آموزان فقط در بحث اجرایی نقش خواهند داشت و برای حضور آن‌ها در هیئت نظارت، اقدامی نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به این که ویژگی‌های نامزد اصلح از منظر شما چیست، گفت: نامزد اصلح از دیدگاه من کسی است که در وهله اول، وعده‌هایی ندهد که قابلیت تحقق ندارند. نامزد مجلس باید در حیطه وظایف خودش وعده بدهد. بعضی‌ها وعده هایی می‌دهند که در حیطه وظایف مسئولان اجرایی است. بنابراین محقق نمی‌شود و مردم دلزده می‌شوند. باید ببینیم نماینده چه طرحی داشته است؟ آیا شرکت منظم در جلسات داشته است؟ به اصول نظام پایبند بوده است؟ کسانی که وعده غیرعملی می‌دهند باید مردم از آنها اجنتاب کنند و بدانند که آن وعده‌ها عملی نمی‌شود.

رئیس هیأت نظارت استان فارس در پایان با بیان این که هر کسی خواستار عزت ملی و اقتدار کشور است، باید در انتخابات شرکت کند، اظهار کرد: قطعا یک عده از وضعیت موجود گلایه‌مند هستند که شاید گلایه آن‌ها به حق هم باشد، اما نمی‌شود که ما اصل نظام، حیثیت و اقتدار آن را نادیده بگیریم. هر کسی که می‌خواهد وضع بهبود پیدا کند، راهش این است که در انتخابات شرکت کرده و نامزد اصلح را انتخاب کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=88890

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.