• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

شورای استانی ثبت آثار تاریخی در فارس احیا شود

  • کد خبر : 88522
  • 30 بهمن 1402 - 15:15
شورای استانی ثبت آثار تاریخی در فارس احیا شود
رئیس اتاق بازرگانی فارس پیشنهاد داد تا شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در این استان احیا شود.

محمد صادق حمیدیان امروز، ۳۰ بهمن در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: برابر قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظامنامه اجرایی آن و قوانین بعدی، مراحل ثبت آثار تاریخی منقول و غیر منقول در فهرست آثار ملی در هفت مرحله انجام می‌شود.

وی افزود: از سال‌های ۸۴ تا ۸۸ شورایی متشکل از استان‌های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد حول محور فارس دفتر منطقه‌ای تشکیل شده و جلسات ثبت با حضور کارشناسان استان‌های مرتبط تشکیل و پرونده‌ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و سپس به تهران ارسال می‌شد.

حمیدیان بیان کرد: بر اساس کار کارشناسی متخصصان این حوزه، به دلیل محدودیت زمانی و کثرت پرونده‌ها امکان رسیدگی سریع و طرح همه پرونده‌های ثبتی وجود ندارد و با توجه به اینکه استان فارس جزو استان‌های پیشرو در حوزه آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی است با به تاخیر افتادن ثبت آثاری که در معرض تخریب و یا آسیب هستند عملکرد استان نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس اظهار کرد: همچنین در پی این موضوع نیز شاهد خروج و یا عدم توجه به سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه‌های گردشگری و اقامتی و ایجاد و احیای مراکز گردشگری در استان هستیم.

وی با پیشنهاد احیای شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فارس اضافه کرد: در خصوص تصمیم‌گیری در حوزه تشکیل شوراهای استانی ثبت آثار تاریخی در سال‌های قبل اختیارات در محدوده استان بود که از روند خوب و قابل قبولی برخوردار بودیم اما در حال حاضر همه فعالیت‌ها در تهران متمرکز شده و مطالبه فعالان این بخش بازگرداندن روال قبلی و احیای شوراهای استانی است.

حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص بخش خصوصی استان این است که تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی، فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و ملی به ریاست استاندار به استان‌ها تفویض شود و حدود اختیارات تا ثبت آثار محلی به استان تخصیص یابد.

وی بیان کرد: همچنین دفاتر منطقه‌ای ثبت دوباره با نظارت دفتر قبت تهران تشکیل و پرونده‌ها در جلسات دفاتر منطقه‌ای طرح و نواقص و مشکلات آن‌ها جهت انجام مراحل نهایی ثبت به تهران ارسال شود که این موضوع می‌تواند در تسهیل  حفظ و احیای موثرتر این آثار بسیار کارا باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=88522

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.