• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

برای حمایت از صادرات فرش دستباف اقدام عملی انجام نشده است

  • کد خبر : 88243
  • 10 اسفند 1402 - 10:04
برای حمایت از صادرات فرش دستباف اقدام عملی انجام نشده است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه اقدام عملی برای حمایت از صادرات فرش دستبافت نشده است، گفت: باور داریم در حوزه صادرات فرش و صنایع دستی در کشور باید روش‌های جدید تصمیم‌سازی مورد توجه و عمل قرار گیرد و ما در اتاق بازرگانی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

محمدصادق حمیدیان امروز، ۲۵ بهمن در نشست تخصصی صنعت فرش که با حضور نائب رئیس اتاق ایران، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان فرش دستباف و فعالان این حوزه در استان فارس برگزار شد، بیان کرد: امروز صادرات صنعت فرش و صنایع دستی ما وضعیت خوبی ندارد و این موضوع قربانی حکمرانی نامطلوب در اقتصاد کشور و غلبه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی در کشور است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا سیاست‌های تجاری و بازرگانی در اولویت است، افزود: توجه زیاد از حد به سیاست‌های مالی توسط دولت‌ها در کشور اقتصاد ما را در هر دورانی تحت تاثیر و آسیب‌زا بوده که یکی از قربانیان آن صادرات کشور بوده که در این میان وضعیت صادرات فرش دستباف اسف‌بارتر است.

حمیدیان با تصریح اینکه صنعت فرش و صنایع دستی تجلی هنر، عشق و همت مردان و زنان این سرزمین است، اظهار کرد: امروز شاهدیم که هنر مردمان این سرزمین با حمایت دولت‌های دیگر ساخته و آماده شده و در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به طور محسوسی بازارهای داخلی ما را نیز متاثر ساخته است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: به دنبال این موضوع متاسفانه در چند سال اخیر در کشور شاهد تقلیل جایگاه سازمانی و دولتی فرش نیز هستیم و این نشان می‌دهد که دولت هیچ علاقه‌ای به حمایت از این بخش ندارد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی و فرش یکی از مزیت‌های اقتصادی استان فارس است، ادامه داد: در سال‌های نه چندان دور در استان فارس بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر بافنده وجود داشته که امروز بسیاری از آن‌ها در این حوزه مشغول نیستند و این دردآور است، زیرا پیامد منفی این موضوع هم در بحث اقتصادی و هم فرهنگی کاملا محسوس است.

حمیدیان با برشماری مشکلات حوزه صادرات صنایع دستی و فرش دستبافت در استان و کشور بیان کرد: هر بافنده فرش دستبافت یک زنجیره ارزش دارد که می‌تواند بازارهای جهانی را متاثر کند اما متاسفانه در هیچ زمانی به این موارد در دولت‌ها توجه نشده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین حمایت دولت از صنعت فرش و صنایع دستی اجازه فعالیت آزاد و نه دستوری به بخش خصوصی و فعالان این عرصه است، تصریح کرد: امروز صنعت فرش و صنایع دستی ما رقبای داخلی و خارجی دارند و بخش خصوصی ما باید برای صادرات و حفظ این هنر و صنعت تلاش‌های مضاعفی را با کمترین بهره‌وری داشته باشد که ادامه همین روند و عدم حمایت دولت از فعالان این صنعت نیمه جان، باقی مانده آن را نیز بر نابود خواهد کرد.

حمیدیان افزود: فعالان حوزه فرش استان فارس و سایر استان‌های کشور مطالبات برای گره‌گشایی صادرات فرش دستبافت و صنایع دستی را به صورت متمرکز و از طریق اتاق ایران دنبال خواهند کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=88243

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.