• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس؛

افزایش دو برابری تایید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل

  • کد خبر : 87322
  • 16 بهمن 1402 - 17:14
افزایش دو برابری تایید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل
رئیس ستاد انتخابات فارس از افزایش دو برابری تایید صلاحیت‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تا ۱۹ بهمن‌ماه نیز فرصت تأیید کاندیداها از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

اسماعیل قزلسفلی امروز، ۱۶ بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با تاکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات، اظهار کرد: کمتر از یک ماه تا مهم‌ترین و اولویت‌دارترین رویداد سیاسی کشور باقی مانده است و از جهات مختلف این انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: حضور مردم در انتخابات بسیار مورد توجه تحلیلگران و سیاستمداران منطقه است و گستردگی حضور در انتخابات، قدرت درونی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که استراتژی نظام از آن حاصل می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به نقش کلیدی رسانه‌ها در این انتخابات اشاره کرد و از آن‌ها خواست که در راستای فراخواندن مردم به پای صندوق‌ها کمک کنند.

وی گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، درصد زیادی از مردم با وجود اذعان به مشکلات فراوان و گلایه‌مندی از برخی مسئولان، به شرکت در انتخابات اعتقاد دارند و انتخاب درست را منشا تحول به سمت مثبت ارزیابی می‌کنند که امیدواریم میزان تمایل به مشارکت تا روز انتخابات به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

قزلسفلی در ادامه به بیان برخی جزئیات در خصوص فرایند طی شده از آغاز به کار ستاد انتخابات در مردادماه پرداخت و گفت: این فرآیند در ۳۲ مرحله طراحی شده و طی ۲۰۹ روز ۱۹ مرحله آن به انجام رسیده است. در مرحله پیش ثبت‌نام ۲۷۳۹ نفر نام‌نویسی کردند که از این میان ۱۴۹۵ نفر ثبت‌نام نهایی را انجام دادند.  یک هزار و ۳ نفر در هیئت‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفتند و ۶۶۷ نفر در هیئت نظارت استانی برگزیده شدند. در ادامه و در چهار مرحله، ۲۳۹ نفر دیگر نیز تایید صلاحیت شدند و در مجموع ۹۰۷ نفر در ۱۵ حوزه انتخابیه داوطلب قطعی وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: این آمار، ۶۱ درصد تأیید صلاحیت را نشان می‌دهد که نسبت به سنوات گذشته، افزایش دو برابری داشته است.

وی با بیان اینکه تا ۱۹ بهمن‌ماه مهلت برای بررسی و افزایش کاندیداهای تایید صلاحیت شده وجود دارد، گفت: پس از آن نیز ۳ روز اعتراض برای داوطلبین مقرر شده است و آخرین لیست با ابلاغ شورای نگهبان، در اول اسفندماه ابلاغ خواهد شد.

قزلسفلی ادامه داد: انتشار آگهی انتخابات از روز دوم اسفندماه خواهد بود و تبلیغات به مدت ۷ روز از ۳ اسفندماه تا ۸ صبح ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت. آخرین فرصت انصراف داوطلبان ۷۲ ساعت قبل از رای‌گیری و مهلت تغییر حوزه انتخابیه نیز ۲۵ بهمن ماه خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات فارس، جمعیت استان را طبق آخرین استعلام از سازمان ثبت احوال، ۵ میلیون و ۱۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که از این میان ۳ میلیون و ۷۰۲ هزار نفر واجد شرایط برای رای دادن هستند. ۱۴۶ هزار نفر نیز رای اولی محسوب می‌شوند.

قزلسفلی همچنین از انجام انتخابات به صورت نیمه الکترونیک خبر داد و گفت: رای‌گیری با شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و گذرنامه امکان‌پذیر است و با دستگاه‌هایی که برای رای‌گیری در نظر گرفته شده است، احراز هویت انجام خواهد شد.

افزایش دو برابری تایید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل

به گفته رئیس ستاد انتخابات فارس، ۲۵۰۵ شعبه ثابت و ۱۹ شعبه سیار و همچنین ۲۰۴۷ شعبه شهری و ۱۴۶۷ شعبه روستایی در این انتخابات وجود دارد. ۸۷ هزار و ۲۵٠ نفر در قالب عوامل اجرایی، عوامل نظارت، عوامل تامین امنیت صندوق‌ها و هیئت‌های بازرسی نقش آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که در حال پیگیری است، بحث آموزش است که در این زمینه، فرمانداران معاونان سیاسی، بخشداران کارشناسان سیاسی و ستادی انتخابات و عوامل اجرایی و نظارت، به طور مداوم در حال آموزش دیدن هستند.

قزلسفلی از تلاش ستاد انتخابات فارس برای حضور بیشتر جوانان در حوزه اجرایی خبر داد و گفت: نیمی از عوامل اجرایی سر صندوق‌ها را دانش آموزان بالای ۱۸ سال و دانشجویان تشکیل می‌دهند و سعی داریم از هر ظرفیتی برای باز شدن راه جوان‌ها به عرصه‌های مهم استفاده کنیم.

وی در خصوص مسائل مربوط به تبلیغات نامزدها نیز گفت: برابر تغییر اصلاحیه قانون، برای اولین بار هیئت بررسی تبلیغات در استان‌ها شکل گرفته است و این هیئت موظف است برابر قانون، ۱۹ بهمن‌ماه فهرست و برنامه زمان‌بندی در اختیار گذاشتن امکانات به نامزدها را اعلام کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس افزود: تاکنون ۲۰۳ نفر برای حضور در برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما ثبت نام و ۱۰۳ نفر نیز در سامانه صدا و سیما برای انجام مناظره اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین از ثبت‌نام ۲۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان خبر داد و گفت: تاکنون ۲ نفر آن‌ها مورد تایید قرار گرفته‌اند اما تا ۱۹ بهمن فرصت داریم که شورای نگهبان نفرات دیگری را هم تایید کند.

قزلسفلی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کاندیداها را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: طبق آماری که پس از ثبت‌نام نهایی داشتیم، ۱۲ درصد از کاندیداها را بانوان تشکیل می‌دادند اما تا این لحظه از تعداد بانوان تایید صلاحیت شده آمار دقیقی نداریم.

رئیس ستاد انتخابات فارس با تأکید بر اینکه وظایف ثبت و نظارت تخلفات بر عهده این ستاد نیست، گفت: ما مجری برگزاری هستیم و تخلفات توسط ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی پیگیری خواهد شد.

وی در پایان گفت: عقیده دارم در هر انتخاباتی که حضور مردم بیشتر بوده است نمایندگان بهتری انتخاب شده و وضعیت مملکت به سمت بهتری سوق پیدا کرده است.

به گزارش سحاب پرس، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان روز جمعه یازدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=87322

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.