• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و دارویی داریم

  • کد خبر : 87320
  • 16 بهمن 1402 - 17:41
۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و دارویی داریم
معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در اجرای پروژه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اجازه استفاده از تجهیزات خارجی در صورت داشتن تجهیزات مشابه داخلی برابر قانون وجود ندارد.

سید محمد موسوی امروز، ۱۶ بهمن در حاشیه مراسم افتتاح واحدهای صنعتی و تولیدی شیراز که همزمان با ایام‌الله دهه فجر برگزار شد، بیان کرد: از زمان ملی شدن صنعت نفت تاکنون، اتفاقات بسیار مهمی در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: وقتی انگلیسی‌ها با داستان ملی شدن صنعت نفت از کشور خارج شدند، معتقد بودند که ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند به شیر نفت هم دست بزنند اما امروز شاهد هستیم که در واحدهای مختلف تولیدی، طرح‌های توسعه‌ای خوبی به بهره‌برداری رسیده‌اند که حاصل تلاش مهندسین، کارگران و سرمایه گذاران است؛ صنعتگرانی که ۷۰ درصد از تجهیزات مربوط به حوزه نفت و گاز را داخلی سازی کرده‌اند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون تمام تجهیزات همانند کمپرسورها و پمپ‌ها و… داخلی سازی شده و تنها تجهیزات سانتریفیوژ باقی مانده بوده که آن هم در فازهای مختلف پارس جنوبی به یک شرکت دانش بنیان ایرانی سپرده شده است.

موسوی اظهار کرد: وارد ساخت پکیج‌های فرآیندی شده‌ایم، به عنوان مثال امروز در شرکت کولر هوایی آبان تقریبا پکیج‌ فرآیندی باقی نمانده که نتوانیم آن را در داخل تولید کنیم.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که پکیج‌های فرآیندی به دانش فنی نیازمند هستند، گفت: به لطف الهی، تمام پکیج‌های فرآیندی مربوط به پروژه‌های نفت و گاز و پارس جنوبی در حال ساخت است و در واقع توان آن در حوزه مهندسی ایجاد شده است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به نزدیکی فارس به پروژه‌های نفتی و گازی از جمله نزدیکی به عسلویه و میادین نفت و گاز، شاهد ارتقای رتبه این استان هستیم.

موسوی با اشاره به کسب رتبه دوم ساخت تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی توسط استان فارس در کشور، گفت: استان نخست کشور زیرساخت‌ها را در سال‌های دور ایجاد کرده بود اما استان فارس با توان و تلاش مهندسی و با حضور شرکت‌های دانش بنیان خود به این رتبه دست یافته است.

وی اضافه کرد: به حسب قانون حمایت از شرکت‌های داخلی که مصوب سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی است، در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که اکثرا دست دولت است، اجازه استفاده از تجهیزات خارجی در صورت داشتن تجهیزات مشابه داخلی وجود ندارد.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اگرچه از توان کشورهای دوست و شرکت‌های خوب خارجی هم استفاده می‌کنیم اما این بدین معنا نیست که اگر توان تجهیزات داخلی را در شرکت‌های ایرانی داریم با قیمت بالاتر از شرکت‌های خارجی خریداری کنیم.

موسوی همچنین ابراز خرسندی کرد که کیفیت بالای تجهیزات داخلی دلیلی برای کارفرماها نگذاشته که بخواهند با قیمت بالاتر، تجهیزات مورد نیاز را از خارج تامین کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در ایران قیمت برق، گاز و زیرساخت‌ها مقرون به صرفه است و برای همین اگر تجهیزسازی در درون انجام شود به مراتب بهتر از این است که سفارش سازی از خارج انجام شود، گفت: اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی در کشورهای همسایه پروژه‌های خوبی در دست اجرا دارند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: اگرچه در تحریم قرار داریم اما ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و دارویی داریم و بالغ بر یک میلیارد دلار تجهیزات به کشورهای خارجی صادر می‌کنیم.

موسوی همچنین با بیان اینکه ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ما ۲۰ میلیارد دلار است، در خصوص استان فارس گفت: فارس، استانی دارای دانش مهندسی و فنی در کشور است. نخستین پتانسیل عظیم و اصلی این استان، وجود نیروهای نخبه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین شرکت‌های بزرگی است که در این استان شکل گرفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=87320

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.