• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
گزارش؛

هفت برم؛ تفرجگاه آبی در غرب شیراز

  • کد خبر : 86700
  • 07 بهمن 1402 - 14:04
هفت برم؛ تفرجگاه آبی در غرب شیراز
یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان فارس مجموعه تالاب‌های هفت برم است که در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان قرار دارد.

در ادامه معرفی اماکن تاریخی و طبیعی استان فارس امروز به سراغ معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این استان می‌رویم که در طول سال به خصوص ۶ ماه نخست سال میزبان حجم گسترده‌ای از گردشگران است.

مجموعه تالاب‌های هفت برم در موقعیت جغرافیایی ʹ۴۹.֯۲۹ طول شرقی و ʹ۲.֯۵۲ عرض شمالی در استان فارس واقع است. این تالاب‌ها در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده‌اند و ۲۱۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

تالاب هفت برم در حوزه شهرستان شیراز، بخش ارژن و دهستان قره چمن واقع شده است. از نظر زمین‌شناسی در فارس داخلی (زاگرس چین خورده) و روی سازند گچساران و حاشیه غربی گسل کره بس قرار دارد.

تالاب‌های هفت‌برم یکی از اکوسیستم‌های آب شیرین استان فارس است که شامل ۳ آبگیر دائمی و ۴ آبگیر فصلی است. مساحت پهنه‌های آبی آبگیرهای دائمی در سال‌های پرآبی بیش از ۷۰ هکتار است.

مجموعه تالاب‌های هفت‌برم به‌دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.  آب تالاب‌های هفت برم از ریزش‌های جوی تأمین می‌شود. ارتباط دریاچه‌ها با آبخوان‌های سازنده‌های مجاور بسیار کم است.

تالاب هفت برم ارزش اقتصادی، اکولوژیک و اکوتوریسم فراوان دارد. این تالاب زیبا زیستگاه حائز اهمیتی برای گونه اردک مرمری و اردک سرسفید است.

یکی از تفریحات رایج گردشگران در این مجموعه تالاب‌ها ماهی‌گیری است که در این تالاب‌ها ماهی‌های کپور و سوف به وفور وجود دارند ضمن اینکه افرادی هم برای صید لابستر و خرچنگ به این منطقه می‌آیند.

در اطراف هر کدام از تالاب‌های این منطقه پوشش گیاهی متنوعی از جمله علف حصیری، کارا، نیزارها، علف هفت بند، جگن، لویی و … وجود دارد. به طور کل در این منطقه به دلیل وجود آب شیرین، طبیعت اطراف آن و پوشش گیاهی متنوع، محیط زیست پویایی به وجود آمده است.

دسترسی به این گردشگاه طبیعی از طریق جاده‌ای که تا جاده اصلی شیراز ـ کازرون ۱۲ کیلومتر فاصله دارد، صورت می‌گیرد. این مجموعه تالاب‌ها در غرب شیراز و پس از خان زنیان قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی است که از سمت خان زنیان به طرف دشت ارژن حرکت کرد که بعد از آن با یک دو راهی مواجه خواهید شد و اگر از دوراهی سمت راست به سمت شمال بروید، شما را به منطقه هفت برم خواهد برد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=86700

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.