• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛

اهداف مراکز تحقیقاتی سلامت به سمت روش‌های پیشگیرانه سوق یابد

  • کد خبر : 86593
  • 05 بهمن 1402 - 23:06
اهداف مراکز تحقیقاتی سلامت به سمت روش‌های پیشگیرانه سوق یابد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به روند بیماری‌های قلبی و غیرواگیر، بر ضرورت تغییر سبک زندگی تأکید کرد و گفت: نگرش و اهداف مراکز تحقیقاتی باید به سمت روش‌های پیشگیرانه سوق یابد.

یونس پناهی، امروز ۵ بهمن در پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، گفت: بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کرده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹ میلادی، بیماری‌های قلبی عروقی جایگاه ویژه‌ای در میان بیماری‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان حوزه سلامت نگران روند ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های غیر واگیر، چاقی، بی تحرکی، دیابت و سرطان‌ها هستند، تاکید کرد: باید تلاش شود به کمک روش‌های مختلف، سبک و کیفیت زندگی تغییر یابد و در این زمینه لازم است نگرش‌ها و اهداف مراکز تحقیقاتی به سمت روش‌های پیشگیرانه، سوق یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توجه به مصرف داروها را دیگر محوری خواند که لازم است مورد توجه و ارزیابی‌های علمی قرار گیرد و افزود: امروزه داروهایی مختلفی در دنیا  تولید شده که لازم است داروهای موجود در بازار، از سوی متخصصان و در چنین کنگره‌های ملی سلامت‌محور، مورد ارزیابی قرار گیرد.

پناهی، بررسی اثربخشی و کارایی داروهای تولید داخل و همچنین تجهیزات پزشکی را از رسالت‌های مهم مراکز تحقیقاتی در سطح کشور عنوان کرد.

معاون وزارت بهداشت، همچنین دستاورد مهم مراکز تحقیقاتی را شناسایی و به‌روزرسانی عوامل خطرساز در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر دانست.

وی با تاکید بر تمرکز بر سلامت نسل آینده جامعه اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با آگاهی‌بخشی و تغییر سبک زندگی، از بروز چاقی در دانش‌آموزان و دانشجویان، پیشگیری کنیم.

پناهی، رسالت مهم حوزه‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را گام برداشتن در مسیر تحقیقات پیشگیرانه و کاربردی برشمرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه سلامت و اجرای طرح‌هایی ملی در کشور، داده‌های بسیاری از ابتلای افراد به پرفشاری خون و دیابت وجود دارد، اما باید دیگر عوامل خطرساز نیز شناسایی و پیشگیری‌ها را از مدارس و از سنین پایین آغاز کنیم و تحقق این امر نیازمند  برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است.

معاون وزارت بهداشت، حرکت در این مسیر به کمک بررسی مطالعات، تحقیقات و آخرین یافته‌های علمی را موجب کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش بهره‌وری دانست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=86593

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.