• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

برنامه‌های ویژه برای سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز

  • کد خبر : 86529
  • 04 بهمن 1402 - 19:30
برنامه‌های ویژه برای سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز
در آستانه سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) قرار داریم و در همین راستا و به همت امام جمعه شیراز، قرار است امسال برنامه‌هایی ویژه‌تر برای بزرگداشت این اتفاق در شیراز رقم بخورد.

به همین دلیل نشستی رسانه‌ای با حضور امام جمعه شیراز، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معاونت فرهنگی حرم شاهچراغ (ع) و اصحاب رسانه در سالن هیئت امنا این حرم مطهر برگزار شد.

 

ابتدا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، آنطور که شایسته و بایسته است به سالروز شهادت آن حضرت پرداخته نشده است، گفت: رسانه‌ها همواره تلاش زیادی داشته‌اند تا این روز به خوبی دیده شود، اما بیش از پیش باید به آن پرداخته شود.

حمیدرضا قانعی افزود: سال گذشته طرحی داشتیم که سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در تقویم رسمی کشور ثبت شود، اما این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است، چون مسئولان امر می‌گویند؛ مستندات کافی وجود ندارد. این مساله می‌تواند ناشی از کم کاری ما باشد که باید در حل آن بکوشیم.

قانعی به مقایسه شیراز با سایر شهرهای مذهبی مثل قم پرداخت و گفت: در سالروز شهادت حضرت معصومه (س) شهر قم به حالت تعطیلی درمی‌آید اما در شیراز چنین شرایطی وجود نداشته است. سفارش شده است که در شادی‌های اهل بیت (ع) شاد باشیم و در غم‌هایشان غمگین. بنابراین باید در این راستا گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی از برگزاری مراسمی ویژه در سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی (ع) خبر داد و گفت: از ساعت ۳ بعد از ظهر شاهد حرکت خودرویی از مسجد امام حسن مجتبی (ع) در بلوار مطهری جنوبی به سمت حرم خواهیم بود و از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه نیز مردم به صورت پیاده از سمت میدان شاهزاده قاسم به سمت حرم مطهر شاهچراغ (ع) حرکت خواهند کرد.

معاونت فرهنگی حرم مطهر نیز به بیان برخی برنامه‌های پیش بینی شده برای رویداد مذهبی مورد نظر پرداخت و گفت: عصر روز قبل از سالروز شهادت، مراسم لاله‌ گردانی که یک مراسم آیینی خاص است را خواهیم داشت و پس از نماز مغرب و عشا نیز مراسم خطبه خوانی که آن هم مراسمی خاص حرم‌های مطهر در ایران است، انجام خواهد شد.

حجت الله طلایی همچنین از ارائه پیشنهادی جالب خبر داد و گفت: پیشنهادی به استاندار و معاونین ایشان ارائه داده‌ایم که اگر امکان آن فراهم باشد، صبح یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه و در مراسمی نمادین، مدیران کل دستگاه‌های مختلف در کنار یکدیگر صحن مطهر حرم شاه‌چراغ (ع) را جاروکشی کنند.

غبار روبی حرم مطهر، سوگواره عکاسی با حضور ۵۰ نفر از خبرنگاران و عکاسان و برگزاری مراسم سخنرانی و مداحی نیز از دیگر مواردی بود که طلایی به آن اشاره کرد.

در ادامه این نشست، امام جمعه شیراز نیز به بیان اهمیت پرداختن بیش از پیش به مساله شهادت حضرت شاهچراغ (ع) پرداخت و گفت: از رسانه‌های درخواستی متواضعانه دارم که بیش از پیش متوجه این رویداد بزرگ باشند و به برگزاری و انتشار اخبار و تصاویر یک آیین بزرگ در سومین حرم اهل بیت (ع) کمک کنند.

 

آیت الله لطف الله دژکام افزود: آیین شهادت احمدبن موسی (ع) باید نظیر آیین شهادت حضرت معصومه (س) به جهان تشیع معرفی شود. باید در آن روز کاملا از فضای شهر مشخص باشد که تغییری به وجود آمده است. در حالیکه شاهد بوده‌ایم حتی در اخبار استان، خبر سالروز شهادت به عنوان خبر اول مطرح نمی‌شد. اما با حضور مدیرکل صدا و سیما و حسن سلیقه‌ای که از ایشان سراغ داریم، امیدواریم از این پس این اتفاق به صورت پررنگ‌تری جلوه کند.

وی با اشاره به مراسم حرکت خودرویی و پیاده‌روی در عصر روز شهادت، از حمل یک پرچم ویژه نیز در همین روز خبر داد و گفت: در این حرکت، پرچم گنبد حرم نیز توسط مردم حمل خواهد شد. این یک پرچم عادی نیست، بلکه همان پرچمی است که شهدای ما در کربلای ۵ آن را در دست داشتند و پیروز شدند. وجود این پرچم، ویژگی بزرگ مراسم خواهد بود.

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس نیز با بیان اینکه تمام برنامه‌های اجرا شده در شهر شیراز باید نسبت مشخصی با عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» داشته باشد، گفت: در راستای این هدف، مطالبه از سوی رسانه‌ها باید رخ دهد.

احمد پهلوانیان افزود: اگر بخواهیم مراسم شهادت شاهچراغ (ع) به یک آیین معرفتی تبدیل شود، این مساله باید در یک منظومه معرفتی قرار بگیرد. یعنی صرفا به بیان این مناسبت اکتفا نشود، بلکه به تفصیل به بیان روایت مناسبت بپردازیم.

به گزارش سحاب پرس، روز دوشنبه، نهم بهمن‌ماه سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی (ع) برادر بزرگتر حضرت امام رضا (ع) است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=86529

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.