• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

غار سیبکی؛ دنیایی از شگفتی‌های پایان‌ناپذیر خداوند

  • کد خبر : 85820
  • 25 دی 1402 - 15:26
غار سیبکی؛ دنیایی از شگفتی‌های پایان‌ناپذیر خداوند
غار سیبکی، یک غار طبیعی آهکی و دارای فضایی کاملا تاریک است. این غار از سنگ‌های آهکی زیبایی ساخته شده است که دومین غار عمودی استان فارس پس از غار انگره مینو در زمان اکتشاف محسوب می‌شود.

غار سیبکی، شاید اسم این غار را نشنیده باشید اما امروز در ادامه سلسله گزارش‌های معرفی اماکن تاریخی و طبیعی استان فارس به معرفی این غار بسیار زیبا می‌پردازیم. غار سیبکی، یک غار طبیعی آهکی و دارای فضایی کاملا تاریک است. این غار از سنگ‌های آهکی زیبایی ساخته شده است. این غار متشکل از چاه‌ها و تالارهای متعددی می‌باشد و همچنین دارای حوضچه‌های آبی کوچک و بزرگ فصلی و دائمی است. این غار در زبان محلی با نام «کل کموتری» به معنی جا و لانه کبوتر خوانده می‌شود.

این غار بزرگ و زیبا در ارتفاعات جنوب شهر قائمیه از توابع شهرستان کوه‌چنار و مشرف به روستای الیاس‌آباد واقع در جبهه شمالی کوهی به نام سیبکی و در نزدیکی غار شاهپور قرار دارد. طول غار در برداشت اولیه نزدیک به ۸۰۰ متر و عمق آن ۸۰ متر تخمین زده شده است که از لحاظ فنی، دومین غار عمودی استان فارس پس از غار انگره مینو در زمان اکتشاف محسوب می‌شود. فضاهای تشکیل‌دهنده این غار متشکل از دهلیزها، تالارها، دالان‌ها، دخمه، چاه‌ها، دریاچه‌های فصلی و دائمی و حوضچه‌های کوچک و بزرگ آب است و در انتهای غار مخزن بزرگ آبی قرار دارد.

طول این غار تقریبا ۱۱۰۰ متر است که ۸۳۰ متر آن نقشه‌برداری شده و عمق آن ۹۳ متر می‌باشد. به گفته کسانی که از این غار بازدید کرده‌اند، غار کله کفتری(سیبکی) جهانی از زیبایی‌های ویژه در اعماق تاریکی‌هاست چرا که دنیایی پر از شگفتی‌های پایان نیافتنی خداوند در آن وجود دارد. تزئینات آهکی زیبایی همچون تندیس‌های بلورینی در این غار می‌درخشند. جریان‌های آبی فصلی و حوضچه‌های کوچک و بزرگ آب و مشاهده جانورانی که فقط در اعماق تاریکی‌های مطلق زندگی می‌کنند و مناظر طبیعی بکر و منحصر به فردی که چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند، از جمله جاذبه‌های این غار محسوب می‌شوند.

غار سیبکی دارای ۳ تالار بزرگ و منطبق بر هم است که از طریق دهلیزهای باریک و چاه‌های عمودی به همدیگر راه دارند. کف برخی از تالارها با شیبی تند در حدود ۴۵ درجه و سطحی پوشیده از شن و ماسه و کاملا لغزنده هستند. درون غار ۶ چاه عمودی به عمق‌های ۸ تا ۲۰ متر وجود دارد و دهانه چاه‌های غار به دلیل وجود فرسایش و جریان‌های آبی و لغزندگی بسیار خطرناک است و عبور از آن‌ها با رعایت جوانب ایمنی بالا و استفاده از لوازم و تجهیزات فنی و داشتن مهارت کافی و دانش غارنوردی امکان‌پذیر است.

مسیر دسترسی به غار

فاصله غار تا مرکز استان شهر شیراز به سمت غرب ۱۲۵ کیلومتر و ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان کازرون و ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان نورآباد ممسنی است. مسیر دسترسی به غار پس از رسیدن به شهرستان کوه‌چنار و شهر قائمیه  از سمت فلکه امام خمینی مرکز شهر به سمت جاده الیاس‌آباد است که در همان ابتدای مسیر چشمه معروف چنار وجود دارد. پس از طی یک و نیم کیلومتر به روستای الیاس‌آباد می‌رسیم و بعد از آن تقریباً ۲ ساعت مسیر جاده خاکی و کوهپیمایی برای رسیدن به این غار باید طی شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=85820

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.