• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
امام جمعه شیراز؛

تعلل در پرداخت وام ازدواج جایز نیست / عادلانه با تمام کاندیداها رفتار شود

  • کد خبر : 85357
  • 22 دی 1402 - 18:23
تعلل در پرداخت وام ازدواج جایز نیست / عادلانه با تمام کاندیداها رفتار شود
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر ضرورت ترویج ازدواج جوانان، از تعلل در پرداخت وام ازدواج جوانان از سوی بانک‌ها انتقاد کرد و خواستار پرداخت تمام سهمیه وام‌های ازدواج تا پایان سال شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۲ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، باز هم اهمیت توجه به ازدواج جوانان و تشکیل خانواده را یادآور شد و گفت: حدود ۱۴ میلیون جوان در سن ازدواج داریم و اگر غفلت کنیم سن این جوانان از سنی که اوج جوانی و نشاط است، می‌گذرد و نسلی که از آن‌ها پا می‌گیرد نسل ضعیفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موضوع هم در تجارب علمی وجود دارد و هم در روایات اسلامی گفت: اگر نسل سالم ایرانی ، پرتحرک و بانشاط می‌خواهیم، باید جوانان در آغاز جوانی صاحب فرزند شوند اما اگر سن از حدودی رد شد، آن نسلی که تولید می‌شود دیگر توانمندی و نشاط لازم را ندارد بنابراین باید تلاش کنیم تا سن ازدواج پایین بیاید و جوان ما بتواند در آغاز سنین جوانی ازدواج کند تا نسل سالم بعدی جایگزین نسل فعلی شود.

امام جمعه شیراز در این زمینه برخی از احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را یادآور شد و گفت: باید همه آنچه که وظیفه‌مان است را در رابطه با ازدواج جوانان انجام دهیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به بند نهم سیاست کلان خانواده ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: دولت باید کاری کند که دغدغه مردم و جوانان نسبت به سه مسئله اشتغال، ازدواج و مسکن کم شود و باید در این زمینه تلاش کرد چرا که بدون تلاش نمی‌توان زندگی را چرخاند. دولت‌ها در تمام کشورها این وظیفه را دارند که کاری کنند تا زحمت مردم کمتر و امیدشان بیشتر شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به مسئله وام ازدواج جوانان گفت: طبق اعلام مسئول امور خانواده استانداری در سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج قرار داشتند اما ۹ هزار نفر وام گرفته‌اند و یک هزار نفر دیگر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه گله از بانک‌ها کم نیست و خدا می‌داند چقدر اصرار شده است تا همین مقدار وام هم پرداخت شده است، گفت: وظیفه بانک پرداخت وام ازدواج است و طبق آنن این مسئله به آنان ابلاغ شده است. پول مردم و دولت در بانک‌ها است و کار می‌کنند و دارای درآمد هستند. بحث این است که بانک مرکزی به حسب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ کرده که باید بانک این مقدار به همه کسانی که در نوبت وام ازدواج هستند، بپردازد و بانک‌هایی که تعلل می‌کنند باید مورد مواخذه قرار گیرند و این کار واجبی است.

آیت‌الله دژکام بر ضرورت پرداخت وام ازدواج به مابقی متقاضیان اشاره کرد و گفت: باید در ماه رجب و شعبان عقد و ازدواج زیاد انجام شود و سال آینده هم باید ازدواج‌های جدید رخ دهد. وام ازدواج عدد قابل توجهی است و برای سال ۱۴۰۳ هم پیشنهاد عدد خوبی برای وام ازدواج داده‌اند.

دنبال ایجاد اشتغال پایدار باشیم

وی همچنین به مسئله اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: باید به مسئله اشتغال جوانان توجه کرده و آن را با جدیت دنبال کنیم. همچنین دریافتی انسان شاغل به اندازه نیازهای خانواده‌ای که شکل می‌گیرد، باشد. برخی شغل‌ها واقعاً کمک‌رسان تشکیل و حمایت از خانواده نیست. اشتغال باید پایدار باشد نه اینکه هفته‌ای یک یا دو روز کار کند. و این فرد شاغل نیست لذا باید برای ایجاد اشتغال پایدار تلاش بیشتری کنیم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: وضع امروز ما در شغل‌هایی که جنبه تخصصی ندارد بد نیست اما اگر جوانی تحصیل کرده و تخصص گرفته است و بخواهد مطابق با تخصص خود شغل بگیرد، با مشکلاتی مواجه می‌شویم و راهش این است که اشتغال دانش‌بنیان مدنظر رهبر معظم انقلاب را بتوانیم توسعه دهیم. در این زمینه باید مسئولان کارهایی که انجام شده است را بیان کنند.

وی با بیان اینکه در باب اشتغال آمار دقیقی وجود ندارد، گفت: باید مسئله اشتغال را واضح بیان کنیم و ببینیم چقدر جوان در سن اشتغال داریم و چقدر از آن‌ها شاغل هستند و چقدر شاغل نیستند و مشکل آن‌هایی که شاغل نیستند، چیست.

آیت‌الله دژکام در ادامه به مسئله مسکن نیز اشاره کرد و گفت: دولت هدف‌گذاری خوبی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در کشور کرده است ولی اینکه چقدر حلقه‌های میانی موفق بوده‌اند و سهم خود را انجام داده‌اند، باید توضیح داده شود و مسئول مربوطه باید واضح بیان کند که چقدر کار شده و چقدر عقب هستیم و مردم چه کمکی می‌توانند در این زمینه انجام دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به نظر می‌رسد حرکت دولت در این یکی دو سال حرکت بدی نبوده است و تلاش‌هایی انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی دقیق به مردم باعث می‌شود دغدغه و نگرانی مردم کم شود و مدیران در دهه فجر این مسائل را بیان کنند.

دستاوردها و اقدامات در دهه فجر تبیین شوند

وی دهه فجر را فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان دانست و گفت: طبق اطلاعات به دست آمده ۱۰ سال است که در استان فارس مشاهده می‌کنیم بانک‌ها کار خود را درست انجام نمی‌دهند. بحث سر این است که چند هزار میلیارد پول مردم استان ما در جای دیگری هزینه می‌شود و این نوع رفتارها کافی است و موظف هستند نسبت به مردم خود این استان کار خود را درست انجام دهند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هر کسی که کار خود را درست انجام می‌دهد باید تشویق شود، افزود: اگر کوتاهی شده است باید بدانیم این رفتار ناشایست و تضییع حق مردم است و جای سکوت ندارد و باید با جدیت بخواهیم و دستگاه‌های نظارتی نظارت کنند که چه شده است و این حجم سپرده‌ای که پیش بانک‌ها قرار دارد آیا درست طبق موازین قانونی که بانک مرکزی گفته خرج مردم استان شده است یا خیر؟ دستگاه‌های نظارتی هم ورود جدی داشته باشند تا دغدغه مردم در باب ازدواج، مسکن و اشتغال کم شود.

وی در ادامه سخنان خود به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: مدیران باید مراقب باشند و بدانند استفاده از مقام و موقعیت به نفع کسی بی‌انصافی در حق دیگران است و اینگونه کارها نباید انجام شود. جلسه گرفتن و هماهنگ کردن با مدیر در راستای اینکه از مدیریت خود برای انتخابات مایه بگذارد، مسلماً خلاف قانون است. در قانون انتخابات ما این مسئله صریحاً ذکر شده است و باید پیش از اینکه فضای انتخابات داغ شود، مسئله انصاف را در نظر داشته باشیم.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: اگر عادلانه با مردم، کاندیداها و همه رفتار شود، پایان انتخابات هم پایان خوشی خواهد بود.

وی همچنین با یادآوری اینکه فردا اول ماه رجب است، فضایل ماه رجب، شعبان و رمضان یادآور شد و افزود: در ماه رجب، موالید بسیار ارزشمندی داریم‌ از جمله ولادت امام محمد باقر(ع) و مولای متقیان حضرت علی(ع) و ایام اعتکاف. بحمد الهی جوانان ما به اعتکاف توجه خوبی دارند و در مساجد مختلف شهر اعتکاف برگزار می‌شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه به در پیش‌رو بودن ۲۶ دی‌ماه، سالروز فرار شاه اشاره کرد و گفت: شاه از دست خشم مردم ایران رفت و تمام ملت بر علیه شاه خشم داشتند و خودش هم فهمید که یک ملت بر علیه او فریاد می‌زنند. این صحنه‌ها را باید همه به یاد داشته باشیم.

تلاش دشمن برای تطهیر شاه

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: در آن زمان حتی انگلیس و آمریکا هم متوجه شدند که شاه دیگر توان ادامه ندارد و اشتباه زیاد کرده است و باید این صحنه‌ها و وقایع را برای نوجوانان بازگو کنیم.

وی با بیان اینکه امثال نواب صفوی برای مبارزه با شاه شهید شدند و فریاد همگی آنان برای اسلام بود و بالاخره حرکت به جایی رسید که شاه از دست مردم انقلابی فرار کرد، گفت: بعد از انقلاب، آمریکا و همدستانشان به این نظر رسیدند که بر روی سازمان منافقین … سرمایه‌گذاری کنند اما مشاهده کردند که این کارها نتیجه ندارد و اگر بخواهند کاری کنند باید شاه را تطهیر کنند و مرتب در رسانه‌های خود چنین کاری را انجام می‌دهند. در صورتی که خودشان در روزی که شاه فرار کرد، به اشتباهات شاه اقرار داشتند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه دشمنان امروز دنبال دروغ و دغل و فریب هستند تا شاه را تطهیر کنند، از جوانان خواست تا فریب دروغ‌های رسانه‌های معاند و آمریکا را نخورند و در این زمینه تحقیق و اسناد تاریخی را مطالعه کنند تا بدانند که خاندان پهلوی از اول تا آخر چه بوده است و چه ظلم‌هایی بر ملت ایران روا داشته و چه خیانت‌هایی به دیانت مردم کرده‌اند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر این موضوع را بدانیم حس می‌کنیم که باید از حاصل این قیام و انقلاب بزرگ حمایت کنیم و حمایت بهتر از این نیست که پای صندوق رای بیاییم و بگوییم هرجای کشورمان هم گیر دارد با انتخابات درستش می‌کنیم.

وی بیان کرد: نمایندگانی که می‌خواهند انتخاب شوند هم باید مطالعه کرده و حساب شده سخن گویند و بعد در مجلس بتوانند پای سخنی که گفته‌اند بایستند تا مردم بدانند که می‌توان از طریق همین مجلس و انتخابات، مشکلاتی که در کشور وجود دارد، برطرف کرد.

آیت‌الله دژکام در پایان به مسئله خشکسالی اشاره کرد و از مردم خواست تا برای بارش رحمت الهی دعا کنند و سپس افزود: گاهی اوقات پیش‌بینی هواشناسی درست نمی‌شود و این ممکن است رخ دهد اما باید برای بارش رحمت الهی دست به درگاه خداوند بلند کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=85357

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.