• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

تنگه رغز؛ عروس تنگه‌های ایران

  • کد خبر : 84972
  • 17 دی 1402 - 13:05
تنگه رغز؛ عروس تنگه‌های ایران
تنگه رغز داراب استان فارس، نام تنگه‌ای زیباست که به نام عروس دره‌های ایران شهرت دارد. بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به دره‌نوردی، این تنگه را در نوروز برای کوهنوردی و دره‌پیمایی انتخاب می‌کنند.

تنگه رغز داراب را با نام عروس تنگه‌های ایران می‌شناسند. آب تنگه رغز از یک چشمه در جنگل سرچشمه می‌گیرد و زلال است و این آب طی مسیر خود شصت حوضچه و آبگیر می‌سازد که بسیار دیدنی است.

رغز به معنی لغزنده و بکر است که البته این اسم بی دلیل هم نیست، زیرا این تنگه هم جای بکری محسوب می‌شود و هم به علت وجود آبشارهای مختلف لغزنده است. رغز دارای حوضچه‌ها و آبشارهای مختلفی است که عمیق‌ترین حوضچه آن ۲۰ متر است. قبل از سفر به این منطقه زیبا باید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. همچنین داشتن آمادگی جسمانی و مهارت‌های کوهنوردی اولیه برای پیمایش تنگ رغز مورد نیاز است.

برای دست‌یابی به این دره باید مسیر سختی را پیمود ولی زیبایی آن به حدی است که ارزش پیمودن این مسیر ناهموار را دارد. مطالعه سفرنامه‌های داراب می‌تواند کمک خوبی برای آشنایی با این تنگه شگفت‌انگیز باشد. این تنگه یکی از جاهای دیدنی شهر داراب استان فارس به شمار می‌آید که البته کمتر شناخته‌ شده است اما باید بدانید که تنگه رغز تنها یکی از دیدنی‌های شهر داراب است و این شهر تاریخی که قدمتش به دوره هخامنشیان می‌رسد، پر از شگفتی و زیبایی است.

تنگه رغز در منطقه‌ای به نام حسن آباد قرار دارد. این منطقه در جنوب شرقی استان فارس بوده و از شمال با شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب با فسا، از جنوب با لار و زرین دشت و از شرق با هرمزگان همسایه است. داراب و استان فارس دارای دیدنی‌های منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی است که برخی از آن‌ها ناشناخته هستند.

بهترین زمان برای سفر به این تنگه که از چشمه و آبشار تشکیل شده است، فصل‌های پر آب یعنی از ماه اردیبهشت تا مهرماه است. در این بازه زمانی درختان جنگل بسیار سرسبز بوده و آب و هوا نیز خنک محسوب می‌شود، فقط توجه داشته باشید تا قبل از اقدام به سفر، اخبار هواشناسی را دنبال کنید، تا در این حوالی به بارندگی و سیلاب‌ها برخورد نداشته باشید.

نکات لازم در هنگام بازدید از تنگه رغز

قبل از هرکاری بهتر است اسپری ضد حشره به همراه خود داشته باشید تا از شر حشرات موجود در مناطق پرآب در امان بمانید. دقت کنید که به همراه خود آب آشامیدنی ببرید و از آب چشمه‌ها ننوشید و برای بردن وسایل به همراه خود بهتر است از کوله‌های ضد آب مخصوص دره‌نوردی استفاده کنید. در طول مسیر نیز لانه‌های پرندگان وحشی را خواهید دید که بهتر است فقط تماشا کنید و به این لانه‌ها نزدیک نشوید. در هنگام بازدید از تنگ رغز باید از ارتفاع و آب نترسید و دل به طبیعت بسپارید و لذت ببرید. به یاد داشته باشید آب چشمه‌های این منطقه حتی در تابستان نیز سرد است، بنابراین در انتخاب لباس‌هایتان دقت کنید.

مسیر دسترسی به تنگه رغز
جهت بازدید از این تنگه زیبا و تماشایی لازم است ابتدا به شهر داراب در استان فارس بروید. سپس باید حدود ۳۵ کیلومتر در جاده داراب ـ شیراز به سمت گردنه دارکویه بروید. از این به بعد مسیر خاکی است و باید باوسایل نقلیه موجود مسیر خاکی را طی کنید. این مسیر کوه درختی بوده و پیموندن آن حدود دو ساعت طول می‌کشد. پس از آن ادامه مسیر را باید پیاده طی کنید. از سمت راست جاده که پیاده‌روی کنید به چشمه بیدک می‌رسید. این مسیر پاکوب بدون شیب است و پس از آن شیب تندتر می‌شود. در نهایت بعد از رد شدن از سنگ‌های بزرگ به مسیری بدون شیب می‌رسید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=84972

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.