• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس؛

همه کودکان باید در طرح غربالگری شرکت کنند

  • کد خبر : 83230
  • 27 آذر 1402 - 14:36
همه کودکان باید در طرح غربالگری شرکت کنند
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس از الزام تمامی دانش‌آموزان به شرکت در طرح سنجش و غربالگری پیش از رسیدن به دبستان خبر داد و به بیان جزییات این طرح پرداخت.

طرح سنجش و غربالگری کودکان ۴ تا ۶ سال برای ورود به سال تحصیلی آینده، از ابتدای آذرماه آغاز شده و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس در این ارتباط به خبرنگار سحاب پرس گفت: دیگر مثل گذشته، سنجش کودکان در فصل تابستان انجام نمی‌شود. این کار در طول سال تحصیلی انجام می‌شود تا ما فرصت داشته باشیم برای بعضی از بچه‌ها که برای ورود به پایه اول، یکسری مشکلات دارند، مداخله‌ای بهنگام انجام دهیم.

خلیل عابدی افزود: بعضی کودکان دچار تاخیرهای رشدی هستند. مثلا مداد را نمی‌توانند دست بگیرند. یا در یادگیری دچار مشکل هستند. اضطراب جدایی دارند. بعضا تا شش ماه باید شاهد حضور مادر هم در کلاس باشیم، به این خاطر که کودک نمی‌تواند جدایی را تحمل کند. بنابراین ما بحث سنجش را آورده‌ایم در طول سال تحصیلی، یعنی ما برای سال آینده که بچه ها می خواهند بروند به پایه اول، الان داریم ارزیابی و غربالگری لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای آذرماه این سنجش آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، افزود: در نظر داریم کل استان را تحت این غربالگردی قرار دهیم. تاکنون حدود سی و دو هزار نفر را ارزیابی کرده‌ایم و تا هدف‌گذاری ما که باید به صد هزار نفر برسیم، هنوز راه زیادی مانده است. نیاز است که خانواده‌ها بیایند و بنده از طریق رسانه شما از همه خانواده‌ها دعوت می‌کنم. با توجه به اینکه تعداد زیادی از نوآموزان باقی مانده‌اند که باید مورد سنجش قرار بگیرند.

 

عابدی ادامه داد: خواهشم این است که خانواده‌ها این کار را به اواخر تاریخ مشخص شده موکول نکنند. همین امروز ثبت نام را انجام دهند. با توجه به اینکه معمولا سامانه‌ها هم کشش محدودی دارند، اگر در روزهای پایانی همه هجوم بیاورند، نوبت گیری دچار مشکل خواهد شد. والدین در نظر داشته باشند که کودکان قبل از ورود به مدرسه، الزاماً باید در برنامه ملی سنجش شرکت کرده و از نظر بینایی،  شنوایی، رشد جسمی ذهنی و رفتاری مورد بررسی قرار گیرند تا اگر احیاناً در هر یک از این موارد مشکلی وجود دارد با مداخله به هنگام راهکارها ارائه شود که در بسیاری از موارد، درمان به طور قطعی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس در ادامه به بیان آماری در خصوص تعداد مراکز و مدارس ویژه دانش‌آموزان استثنایی پرداخت و گفت: در کل استان، ۸۳ مرکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی داریم. ۱۹ مرکز در شهر شیراز وجود دارد که به شکل مطلوبی در ۴ ناحیه شهر پراکنده هستند. همچنین ۱۴۰ مدرسه استثنایی در استان داریم و بیش از ۷۰ کلاس نیز در مدارس عادی برای این دانش‌آموزان تشکیل شده است. این کلاس‌ها را به مدارس عادی برده‌ایم و خدمات و معلم به آنها داده‌ایم.

وی افزود: امسال در مناطق محروم اقداماتی انجام داده‌ایم که تا حد امکان، کلاس‌ها را به نزدیک منزل دانش‌آموز استثنایی برده و آسیب آن‌ها را کمتر کنیم. گاهی در بعضی از نقاط، آن‌ها مجبورند تا پنجاه کیلومتر را هر روز برای رفتن به شهر و بازگشت طی کنند، اما دانش‌آموز عادی که در همان روستا زندگی‌ می‌کند، همانجا به مدرسه عادی رفته و درس می‌خواند. ما بنا داریم که سال آینده هم این طرح را گسترش دهیم تا بتوانیم هرجا دانش‌آموز استثنایی و آسیب دیده‌ای وجود دارد، همان‌جا برایش کلاس برپا کنیم و ان‌شاءالله باری را از روی دوش خانواده‌ها برداریم.

عابدی گفت: سال‌های قبل روال به این شکل بود که خانواده‌ها به مدارس مراجعه می‌کردند و برای سنجش نوبت می‌گرفتند، ولی الان با گوشی خودشان به راحتی می‌توانند از هر جایی که هستند، به راحتی با وارد کردن اطلاعات خود و فرزندشان در سامانه  My.medu.ir  ثبت نام کنند و با پرداخت مبلغ شصت هزار تومان، نوبت‌گیری کنند و نوبت‌ها هم حداکثر یک هفته پس از ثبت‌نام خواهد بود.

به گزارش سحاب پرس، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان فارس در پایان گفت: این طرح فواید خیلی زیادی دارد. بچه‌ها تعیین جایگاه می‌شوند و مشخص می‌شود که چه نوآموزی باید به مدرسه عادی برود و کدام‌یک به مدارس استثنایی یا حتی چه فردی باید به مراکز تحت پوشش بهزیستی برود. در این راه به همراهی رسانه‌ها هم نیاز داریم که با پخش خبر و اطلاع‌رسانی، از طریق  درگاه‌هایی که در اختیارشان هست، بهتر می‌توانند به آگاه‌سازی خانواده‌ها کمک کنند. همه رسانه‌ها را به کمک می‌طلبیم که بتوانیم این طرح مهم را به خوبی پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=83230

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.