• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی و سکته مغزی است

  • کد خبر : 81159
  • 11 آذر 1402 - 14:45
دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی و سکته مغزی است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش ۳ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی در جهان، این بیماری را عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه،‌ حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی عنوان کرد.

عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۱ آذرماه گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می‌شود حدود ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و بیشتر آن‌ها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به روند افزایش پیوسته ابتلا به بیماری دیابت از نظر تعداد موارد و شیوع دیابت در چند دهه گذشته ادامه داد: در حال حاضر سالانه در حدود یک و نیم میلیون مرگ به دیابت نسبت داده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش سه درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی گفت: در سال ۲۰۱۹، دیابت و بیماری کلیوی ناشی از دیابت باعث مرگ دو میلیون نفر در جهان شد.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه ۴۸ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از دیابت قبل از ۷۰ سالگی رخ داده می‌دهد، دیابت را عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دیابت نوع یک با توجه به کمبود تولید انسولین و تشخیص زودهنگام بیماری و شروع به هنگام درمان، عوارض بسیار کمتر بروز می‌یابد، اما در دیابت نوع دو، علائم می‌تواند بسیار خفیف باشد و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا فرد متوجه بیماری خود شود.

رضائیان‌زاده، مهم‌ترین علائم دیابت را احساس تشنگی شدید، تکرر ادرار، تاری دید، احساس خستگی و  کاهش وزن ناخواسته عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت شیوه زندگی افراد در ابتلا به دیابت نوع دو، تغییر سبک زندگی بهترین راه برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع دو است و به همین منظور رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از مصرف دخانیات توصیه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در همین راستا پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از بیستم آبان با هدف شناسایی افراد در معرض خطر بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا آغاز شده تا علاوه بر افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در این زمینه، پیشگیری‌ها و مراقبت‌های لازم در مورد این بیماری‌ها انجام شود.

وی از مردم استان فارس خواست تا برای مشارکت در این پویش ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا، تا بیستم دی به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه‌های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81159

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.