• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

ظرفیت‌های قانونی برای افزایش حفاظت در عرصه‌های محیط زیست به کار گرفته شوند

  • کد خبر : 80541
  • 05 آذر 1402 - 22:19
ظرفیت‌های قانونی برای افزایش حفاظت در عرصه‌های محیط زیست به کار گرفته شوند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست فسا با تشریح چالش‌های زیست محیطی شهرستان خواستار استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای افزایش حفاظت در عرصه‌های محیط زیست تأکید کرد.

علیرضا محمدی فارسی امروز، ۵ آذر در دیدار با حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: حفاظت از محیط زیست در کنار بهره‌برداری از آن امری است که از سوی تمام بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین متولی حفاظت از محیط زیست، سازمان محیط زیست است، افزود:‌ این سازمان با عزمی راسخ در مدیریت و توان عملیاتی بالا، در وظایف محوله کارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

محمدی فارسی اضافه کرد: پیشینه شکل‌گیری سازمان محیط زیست به تصویب «قانون شکار» در سال ۱۳۳۵ و تشکیل «کانون شکار» با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقرّرات مربوطه برمی‌گردد. در سال ۱۳۴۶ در پی تصویب «قانون شکار و صید»، سازمان «شکاربانی و نظارت بر صید» جایگزین کانون فوق شد. وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات فراتر رفته و امور تحقیقاتی در این زمینه را نیز دربرمی‌گرفت. در سال ۱۳۵۰ نام این سازمان به «سازمان حفاظت محیط زیست» تبدیل شد و امور زیست محیطی دیگری از جمله پیشگیری از اقدامات زیان‌بار برای تعادل و تناسب محیط زیست به اختیارات قبلی افزوده شد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین مترقی نقش اساسی در تعالی حفاظت از محیط زیست دارد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی و با پایان یافتن جنگ تحمیلی و شروع برنامه‌های توسعه‌ای، جایگاه محیط زیست در نظام برنامه‌ریزی ارتقا یافت و توانست بر فرآیندهای تصمیم‌گیری مرتبط با محیط زیست تأثیرگذار باشد. در سال ۱۳۷۱ نیز با اصلاح قوانین، این سازمان علاوه بر وظایف پیشین، دارای وظایف و اختیارات گسترده‌تری از جمله انجام تحقیقات و بررسی‌های علمی و اقتصادی، پیشنهاد ضوابط به منظور مراقبت و جلوگیری آلودگی آب، هوا و خاک شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فسا خواستار تامین و تصویب بودجه محیط زیست مطابق با شرح ماموریت‌ها در مناطق تحت مدیریت شد و گفت: محیط زیست در قانون اساسی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که یک اصل مستقیماً به صورت جداگانه به آن اختصاص یافته است و این موضوع اهمیت محیط زیست در قانون را نشان می‌دهد.

وی همچنین در مورد مصوبات محیط زیست در برنامه هفتم توسعه نیز مطالبی عنوان کرد تا این مسایل  به همراه موضوع معیشت کارکنان  در دستور کار قرار گیرد و در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس  نیز در این دیدار گفت: اصلی‌ترین توجه قانون اساسی نسبت به حفظ محیط زیست، اصل پنجاهم است که به دلیل بیان استراتژی ملّی حفظ محیط زیست باید به دقّت مورد توجه قرار گیرد اما می‌توان علاوه بر آن اصل چهل و پنجم قانون اساسی کشور را نیز  مرتبط با موضوع محیط زیست دانست. استفاده از اصول یاد شده می‌تواند برای رفع قانونی بسیاری از معضلات محیط زیست راهگشا باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=80541

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.