• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

۱۵ کتابخانه عمومی به شیراز اضافه می‌شود

  • کد خبر : 80368
  • 02 آذر 1402 - 0:32
۱۵ کتابخانه عمومی به شیراز اضافه می‌شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از افزودن ۱۵ باب کتابخانه شامل ۳ نهادی،۱۱ مشارکتی و یک کتابخانه سیار به شهر شیراز خبر داد.

آیین رونمایی از طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز امروز، اول آذرماه با حضور محمدحسین فیروزی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس و محمدعلی چوبینی رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این آیین با بیان اینکه امروز آغاز تحول در حوزه زیرساخت کتابخانه‌های عمومی شیراز است، گفت: این طرح با همراهی و همکاری دو مجموعه به ثمر می‌نشیند. در سال جاری کتابخانه‌های عمومی همکاری خوبی با شورای شهر و شهرداری داشته است که بخشی از نتایج آن را آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

محمدحسین فیروزی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی و متولی فرهنگ در شیراز در حوزه کتابخوانی از مردم عقب افتادند، گفت: در یک دهه گذشته یک شکاف در ارتباط و همکاری بین دو مجموعه بود امروز آغاز رفع این فاصله است. امروز این همدلی به خاطر ارائه خدمات کتابخوانی به مردم شیراز شکل گرفته است و هدف ما عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه در شیراز و استان است.

وی با تأکید بر اینکه این همدلی باعث شد که شیراز پس از سال‌ها صاحب کتابخانه مرکزی شود، گفت: کتابخانه مرکزی با تصویب ۴۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت پس از طی مراحل فنی، وارد مرحله ساخت می‌شود.

فیروزی در ادامه با اشاره به طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شیراز در پنج محور خواهد بود، گفت: قرارداد تمدید فعالیت نه کتابخانه عمومی شهر شیراز که بیش از یک دهه قبل در اختیار مجموعه ما قرار گرفته بود و مسائل و مشکلاتی داشت، در این طرح منعقد می‌شود.

وی، انتقال سند زمین کتابخانه مرکزی از سوی شهرداری را بخش دیگر این طرح توصیف و اضافه کرد: ۲۵۰۰ متر زمین ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به متراژ بیش از ۱۷ هزار متر مربع در بوستان ولیعصر اختصاص یافته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس، توافق دو مجموعه برای مدیریت مشارکتی فعال در مجموعه شهرداری است را بخش سوم این طرح برشمرد و گفت:  ۱۱ کتابخانه شهر شیراز به صورت مشارکتی با کتابخانه عمومی اداره خواهند شد و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس از نظر منابع و رویدادهای فرهنگی از این کتابخانه‌ها حمایت می‌کند.

فیروزی، راه‌اندازی یک کتابخانه سیار برای شیراز را از دیگر توافقات دو مجموعه عنوان کرد و گفت: با توافق صورت گرفته یک اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق محروم شیراز واگذار خواهد شد. در حال حاضر یک کتابخانه سیار در شیراز فعال است که با راه‌اندازی این کتابخانه رشد ۱۰۰درصدی خواهد یافت.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه مهم‌ترین بخش طرح توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شیراز را ایجاد ۳ کتابخانه بزرگ مقیاس در شهر شیراز دانست و گفت: ۳ فرهنگسرای بزرگ شیراز برای ایجاد کتابخانه اختصاص خواهد یافت. این سه کتابخانه در نقاط مهم شهر شیراز که کمتر از کتابخانه بهره‌مند بودند ایجاد می‌شود.

فیروزی گفت: در غرب شیراز بخشی از فضای داخلی فرهنگسرای حکمت، در منطقه شرقی شیراز فرهنگسرای بهمن بیگی و در بخش جنوبی شهر فرهنگسرای شهروند به کتابخانه تبدیل می‌شود. افزایش این سه کتابخانه باعث رشد کتابخانه‌های شیراز در زمینه زیرساختی می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود این کتابخانه‌ها تا پایان سال این تجهیز و به چرخه فعالیت اضافه شوند.

وی با تصریح اینکه در حال حاضر در شیراز ۵۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی با متراژ بیش از ۱۵ هزار متر مربع فعال است، گفت: در جریان این طرح ۱۵ باب کتابخانه شامل ۳ نهادی،۱۱ مشارکتی و ۱ کتابخانه سیار به شهر شیراز اضافه می‌شود و تعداد کتابخانه‌های عمومی این کلانشهر به ۶۹ باب افزایش می‌یابد که در مجموع رشد ۴۱ درصدی شاخص زیربنا، ۳۰ درصدی تعداد کتابخانه‌های نهادی، ۷۱ درصدی تعداد کتابخانه‌های مشارکتی و ۱۰۰ درصدی تعداد کتابخانه‌های سیار در  کلانشهر شیراز را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با اشاره به طرح سبد کتاب در آرایشگاه‌های شیراز نیز بیان کرد: این طرح فرهنگی با همکاری کتابخانه‌ها و شهرداری شیراز از هفته کتاب آغاز شده است و بر اساس آن سازه‌های مناسب همراه با کتاب در آرایشگاه‌های مردانه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول ۳۰ آرایشگاه و در فاز دوم و سوم، ۱۰۰ آرایشگاه به استندهای کتاب مجهز خواهند شد.

به گزارش سحاب پرس، در پایان از طرح «توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز»، «دادپژوهی میزان رشد کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز» و «سبد کتاب» رونمایی شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=80368

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.