• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

مرگ تدریجی تالاب‌های فارس با برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی

  • کد خبر : 78515
  • 18 آبان 1402 - 0:32
مرگ تدریجی تالاب‌های فارس با برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تالاب‌های فارس را به سوی مرگ تدریجی برده است، گفت: متأسفانه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارند و خشک شدند.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، عطا پورشیرزاد امروز، ۱۷ آبان در نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم بر روی اکوسیستم‌های تالابی در شیراز گفت: تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تالاب‌های فارس را به سوی مرگ تدریجی برده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بر لزوم چاره‌اندیشی برای احیای تالاب‌های فارس تاکید کرد و افزود: استان فارس دارای ۱۴ تالاب است که ۵ تالاب آن ثبت کنواسیون رامسر شده است. تالاب‌های ارژن و پریشان در منطقه حفاظت شده قرار دارند که ذخیره‌گاه زیست کره نیز به‌شمار می‌آیند و کاملا خشک هستند.

وی با بیان اینکه دو تالاب طشک و بختگان هم در منطقه پارک ملی قرار دارند، افزود: در سال جاری به علت تداوم برداشت‌های بی‌رویه آب و همچنین کاهش بارندگی و ریزش‌های جوی شاهد خشک شدن این تالاب‌ها بودیم. متأسفانه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارند و خشک شدند.

پورشیرزاد با ترسیم سیمای بارندگی در استان فارس در سال‌های مختلف گفت: فارس با وسعت و پهنای قابل توجه به شش پهنه اقلیمی تقسیم شده است. در ۴۰ سال اخیر چهار دوره خشکسالی را پست سر گذاشته و اکنون در شرایط بحران شدید و کم آبی و خشکی تالاب‌ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه سالانه به‌طور متوسط ۷.۱ میلیارد متر مکعب آب از منابع این استان کاهش می‌یابد، افزود: در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش دمای ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد ثبت شده است. شوری آب و خاک و خشک شدن درختان و درختچه‌ها در عرصه‌های طبیعی و مناطق چهارگانه محیط زیست بسیار مشهود است.

وی، افزایش ایجاد گرد و خاک و نمک را از نتایج خشک شدن تالاب‌های دانست و گفت: این رویداد به ویژه در حاشیه تالاب‌های بختگان، طشک و مهارلو مشهود است و در سایر مناطق حاشیه تالاب‌های خشکیده این استان نیز ریزگردها حاکم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه با مسئولیت استاندار فارس و با جدیت و پیشتکار ایشان به عنوان رئیس ستاد احیای تالاب‌های استان فعالیت‌های چشمگیری داشته است، افزود: در این ستاد برای احیای  مناطق تالابی بسیار تلاش شده است.

پورشیرزاد با بیان اینکه این ستاد با مسئولیت استاندار فارس تشکیل می‌شود، افزود: تأکید بر مدیریت جامع آبخیزداری از اولویت‌های استان و از کارکردهای ستاد است. همچنین کاهش سطح زیر کشت از دیگر مواردی است که باید به طور جدی دنبال شود و سالانه ۳۰ درصد کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و به‌ویژه کاهش ۵۰ درصدی کاشت زیر دست سد درودزن از سوی این ستاد دنبال شود.

وی با تصریح اینکه شمار قابل توجهی چاه آب غیر مجاز در فارس فعال است، گفت: این از جمله مواردی است که ستاد احیای تالاب‌های استان فارس بیش از پیش پیگیر هست و موضوع پرکردن چاه‌ها را دنبال می‌کند، این چاه‌ها باید مسلوب‌المنفعه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در عین حال این نکته را یادآور شد که چاه‌های مجاز هم در استان فارس برداشت‌های بی رویه دارند که باید به کنتور مجهز شوند و سپس افزود: تالاب پریشان که از جمله تالاب‌های اصلی است ۱۳ متر افت آب از سطح تالاب دارد. علت این موضوع برداشت آب‌های زیر زمینی است که اطراف این تالاب همچنان برداشت آب انجام می‌دهند.

وی بر لزوم توقف کشت‌های زراعی آب‌بر تاکید کرد و گفت: این کشت‌ها باید متوقف شود، به طور مثال فارس نباید محلی برای کاشت ذرت باشد. متأسفانه هنوز در این استان ذرت کاشت می‌شود و انتظار است مسئولان مربوط با جدیت بیشتری در این موضوع وارد شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب‌های تصفیه شده برای صنعت تاکید کرد و گفت: دراین زمینه هم مطالعاتی انجام شده است و باید با پشتکار بیشتر این موضوع پیگیری شود.

به گزارش سحاب پرس، نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم بر روی اکوسیستم‌های تالابی با حضور ذی‌الجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هیئت همراه و مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و هواشناسی فارس در روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان‌ماه در شیراز در حال برگزاری است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78515

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.