• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

امضای تفاهم‌نامه بهره‌وری ۷ دانشگاه معین در کشور

  • کد خبر : 76894
  • 04 آبان 1402 - 0:29
امضای تفاهم‌نامه بهره‌وری ۷ دانشگاه معین در کشور
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه طرح دانشگاه معین در کمیته بهره‌وری تدوین شده است، از امضای تفاهم‌نامه بهره‌وری ۷ دانشگاه معین در کشور خبر داد.

به گزارش سحاب پرس، میرسامان پیشوایی عصر ۳ آبان در شورای اداری استان فارس با اشاره به اینکه فارس باتوجه به داشتن فرهنگ و تمدن غنی الگوی خوب برای بهره‌وری کشور است، افزود: کمترین استفاده از فرهنگ غنی کشور در بهره‌وری از مشکلات امروزه ما است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغ شده را مورد توجه قرار داد و گفت: اولویت و هدف اصلی برنامه هفتم تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی با تاکید بر بهره‌وری کل عوامل تولید نظیر منابع انسانی، فنائوری سرمایه و مدیریت است.

وی افزود: در هر سازمان، عوامل تولید در اختیار مدیران است و در سازمان ملی بهره‌وری پیگیری افزایش بهره‌وری را وظیفه شرعی و قانونی می‌دانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه رشد اقتصادی راهبردی بوده و دارای اهمیت و فوریت است، ‌تاکید کرد: افزایش رشد اقتصادی با مقایسه تولید ناخالص داخلی و سال گذشته سنجیده می‌شود که رشد اقتصاد کشور از دو روش امکان‌پذیر است.

پیشوایی یکی از روش های اقتصادی را افزایش سرمایه و نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: به این روش نهاده محور می گویند که اکنون باتوجه به دلایل مختلف در کشور دچار محدودیت منابع هستیم از این رو تحقق رشد اقتصادی برای شریط فعلی کشور از طریق روش نهاده امکان پذیر نیست. بنابراین با استفاده از روش و تدابیر رشد مبتنی بر بهره‌وری پویایی و رشد اقتصاد را رقم بزنیم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه هدف از اقتصاد دانش بنیان ارتقای بهره‌وری است، ‌ اضافه کرد: کشورهای دنیا با پیشرفت بهره‌وری دانش بنیان با یکدیگر رقابت می‌کنند و در برنامه ششم توسعه ایران بنا داشتیم که ۲.۸ رشد اقتصادی کشور از بهره‌وری تامین کنیم اما دهه ۹۰ تلخ‌ترین دهه اقتصادی کشور بود و از آن هدف تنها ۰.۴ درصد رشد مبتنی بر بهره‌وری داشتیم.

وی روند نزولی و یا ثابت شاخص عوامل تولید در دهه ۹۰ را مورد توجه قرار داد و گفت: اکنون در دو سال اول دولت سیزدهم متوسط رشد بهره‌وری ۳.۶ درصد بوده است و در ۳ ماهه اول امسال از ۷ درصد رشد اقتصادی ۴ درصد از طریق بهره‌وری بوده که نشان از تاثیر عملکرد مطلوب مدیران برای آزاد کردن ظرفیت‌های معطل مانده در دوره‌های گذشته است، البته در سال‌های آینده تکرار این رشد بهره‌وری سخت‌تر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در سال‌های ثبات یا نزولی اقتصادی کشور، رقبای ایران در آسیا سالی متوسط ۲ درصد رشد مبتنی بر بهره‌وری داشتند که در دهه ۹۰ ما از رشد بهره‌وری محروم بودیم بنابراین روحیه جهادی مدیران باید باعث جبران کمبودها باشد.

پیشوایی با بیان اینکه اگر نتوانیم در حوزه اقتصادی و رفاه تحول جدی ایجاد کنیم باعث سواستفاده دشمنان خواهد شد، تصریح کرد: اکنون حوزه اقتصادی در سر لیست اهداف دشمنان است بنابراین بزرگترین خدمت ما تقویت و تحقق رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه استان فارس باتوجه به دارا بودن فرهنگ و تمدن غنی الگوی خوب برای بهره‌وری کشور است، افزود: استفاده کم از فرهنگ غنی کشور در بهره‌وری از مشکلات امروزه ما است. به طور مثال ایران، دومین ذخایر گاز جهان را دارا بوده اما در برخی از استان‌ها با  ناترازی گاز دست و پنجه نرم می‌کند، پس باید در استفاده از این نعمت خدادادی تفکر کرد و با استفاده از فرهنگ‌ها بهره‌وری را افزایش داد.

وی با اشاره به تاکید آموزه های اسلامی و ائمه اطهار(ع) بر بهره‌وری و صرفه‌جویی، ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند که بعد از خودم برای امت از فقر بیمی ندارم اما سوء تدبیر من را نگران می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نقش و جایگاه نیروی انسانی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر نیرویی داریم که از بیت المال برای او هزینه می شود باید فعالیت‌های او منتج به ایجاد ارزش افزوده برای کشور شود.

پیشوایی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف نیروی انسانی و هزینه‌های جاری می‌شود، ‌ یادآور شد: شاهد عدم توجه به سرمایه گذاری در مدیریت بودجه ها هستیم و حداقل انتظار این است که ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه کشور در سرمایه گذاری صرف شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در ادامه سخنان خود تاکید کرد: امکان اصلاح وضعیت موجود، وجود دارد و با تدبیر مدیران این موضوع امکان پذیر است چرا که بهره‌وری گنج پنهان برای جامعه بوده و در حوزه های مختلف، ‌ اندازه چند برابر بودجه کشور گنج داریم اما برای استفاده از آن ها باید تدبیر و نوآوری را به کار گرفت.

وی ساختار نظام حکمرانی کشور را یکی از اشکالات بزرگ پیش رو دانست و بیان کرد: اختیارات در کشور توزیع و خرد شده است که در این موضوع به طولانی شدن فرآیندها بر می‌خوریم که به طور مثال متوسط زمان برای اخذ تصمیم تا عقد قرارداد نفتی ۵ سال است.

پیشوایی به وظایف استان ها در خصوص بهره‌وری اشاره کرد و گفت: تمامی استان‌ها کمیته بهره‌وری با ریاست استاندار را باید تشکیل دهند که تعدادی از معاونان و مدیران کل عضو آن هستند از این رو اولین انتظار فعال بودن کمیته های استانی و سپس تدوین نظام نامه بهره‌وری استان با تعیین حوزه اولویت دار و مشکلات استان است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با تاکید بر اینکه در نظام نامه بهره‌وری استان تمرکز بر ۳ شاخص مبتلابه خواهد بود، ‌ بیان کرد: برای هر شاخص ۳ اقدام کلیدی انجام خواهد شد که به صورت فصلی یک بار، وضعیت استان را پایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: استان فارس پس از یزد به عنوان دومین استان کشور امسال وارد چرخه تفاهم نامه بهره‌وری می شود که انتظار داریم با تکرار چرخه نظام نامه بهره‌وری استانی، مسائل فارس مرتفع شود.

پیشوایی در ادامه سخنان خود تحقق بهره‌وری را نیازمند فرهنگ سازی دانست و تاکید کرد: افزایش بهره‌وری در استان همکاری تمامی نهادها و ارگان‌ها را می‌طلبد. همچنین با دستور رئیس جمهور مشارکت دانشگاه‌ها در حوزه بهره‌وری را دنبال می‌کنیم از این رو طرح دانشگاه معین در کمیته بهره‌وری تدوین شد تا در هر استان، ‌ یک دانشگاه به عنوان مشاوره، طراح و آموزش دهنده نقش آفرینی کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اضافه کرد: تفاهم نامه بهره‌وری با حضور ۷ دانشگاه معین در کشور امضا شده است تا دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مشارکت داشته باشند همچنین یک کارگروه را در سطح نهاد ریاست جمهوری برای بهره‌وری تشکیل دادیم تا بتوانیم مشکلات بین بخشی استان‌ها را حل کنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بهره‌وری اکنون باتوجه به وضعیت کشور یک ضرورت است، بیان کرد: امیدواریم با هم افزایی و جهاد مدیران در دولت سیزدهم رشد بهره‌وری را محقق کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=76894

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.