• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
انجمن ورزش های همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس

روز عصای سفید روز پاسداشت توانمندی افراد نابینا و کم بینا

  • کد خبر : 75643
  • 23 مهر 1402 - 2:28
روز عصای سفید روز پاسداشت توانمندی افراد نابینا و کم بینا
ورزش همگانی نابینایان و کم بینایان روی ریل توسعه و پیشرفت قرار دارد و جهش ورزش نابینایان و کم بینایان با حمایت مسئولین شتاب بیشتری خواهد گرفت

به گزارش سحاب پرس به نقل از  روابط عمومی انجمن ورزش های همگانی  هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان  استان فارس محمدرضا جعفری رئیس انجمن گفت : ۱۵ روز جهانی عصای سفید را گرامی می داریم این روز نشان از طراوت، پویایی ، نشاط و توانمندی این عزیزان دارد و عزیزان نابینا و کم بینا با ضمیر روشن خویش تپش قلب زندگی و نبض پویای طبیعت را ترجمه می کنند و با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی، جلال و جمال حضرت حق را نگریسته و با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه های خلقت می روند. روز عصای سفید، بهانه ای است که یادی کنیم از عزیزانی که از نعمت بینایی محروم هستند، اما دلی روشن دارند که دستان نوازش خداوند را بر روی گونه های تب دار گل ها، لمس می کنند، کسانی که در نفس های نسیم و در تار و پود جانشان، زندگی معطر می گردد.    عصای سفید، چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست این عزیزان به حرکت در می آید و آینه ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد.

توانمندی های عزیزان نابینا و کم بینا و کسب رتبه های برتر علمی ، فرهنگی و ورزشی نشان از استعدادهای بالقوه این عزیزان دارد و کسب رتبه های جهانی با احساس غرور ملی و میهنی میگردد و این خود تشویق برای دیگر نابینایان و کم بینایان خواهد داشت .

رئیس انجمن ورزش های همگانی هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان فارس با اشاره به وجود ۲۶ هزار نابینا و کم بینا در استان گفت : سرانه ورزش عمومی در سال گذشته حدود ۲۵۰ ورزشکار بوده است و در سال جدید با اجرای برنامه های مجازی و حضوری به بیش ۱۵۰۰ افزایش پیدا کرده است .

برای اولین بار در کشور ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی باعث جهش مشارکت و حضور ورزشکاران و خانواده های ایشان دارد .

وی افزود : درحالی استعدادهای خوبی در نابینایان و کم بینایان داریم که متاسفانه در جامعه زیرساخت‌ها برای حضور آنها میسر نیست و الارقم تمام تلاش های گذشته همچنان در بحث مناسب سازی امکان عمومی مشکلات زیادی وجود دارد . ورزش باید با هدف توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما به عنوان یک ابزار موثر و کارآمد با توجه به همه اقشار جامعه و بخصوص برای معلولین در نظر گرفته شود.

جعفری اضافه کرد: باید هم در ورزش حرفه‌ای و هم ورزش‌های همگانی در راستای فرهنگ سازی تلاش شود که افراد نابینا و کم بینا از طریق ورزش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کنند.

او با اشاره به ضرورت حمایت وزارت ورزش و جوانان، مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری در امر ورزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در واقع باید هیئت ورزش‌های نابینان و کم بینایان را به عنوان پل ارتباطی و بازوی خودشان بدانند و از ورزش حمایت و پشتوانه سازی کنند تا بتوانیم حضور این عزیزان را در جامعه از کانال ورزش  فراهم کنیم.

جعفری با بیان اینکه باید تلاش شود که جمعیت ۱۵۰۰ نفری ورزشکار نابینایان فارس را طی چند سال آینده به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰ نفر افزایش دهیم، یادآور شد: در حال حاضر ورزشکاران نابینا و کم بینای فارس در ۹ رشته ورزشی از جمله فوتبال، گلبال، شنا، دوومیدانی، پاورلیفتینگ و شطرنج و همگانی فعالیت می‌کنند و افتخارات خوبی را کسب کرده‌اند.

جعفری گفت: توسعه ورزش همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس امید آفرین خواهد بود و در ۶ ماهه دوم سال با برنامه ریزی های صورت و تحول در ورزش همگانی برنامه متنوع و زیادی را عزیزان نابینا و کم بینا برنامه ریزی کرده ایم که به سمع و نظر عموم خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=75643

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.