• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

هفته هنر نبوی آغاز به کار کرد

  • کد خبر : 74083
  • 09 مهر 1402 - 10:33
هفته هنر نبوی آغاز به کار کرد
بررسی سیمای پیامبر در شعر فارسی در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد

در آیین آغاز هفته هنر نبوی ملکوت دکتر محمد مرادی با همراهی هاشم کرونی سیمای پیامبر در بیش از هزار سال شعر فارسی و ادبیات معاصر را مورد بررسی و کنکاش قرار داد. در ابتدا هاشم کرونی شاعر و منتقد ادبی با اشاره به برگزاری این هفته اظهار داشت که اگر قرار باشد نهادی به بررسی محققانه موضوعاتی از این دست بپردازد قطعا سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله مراکزی است که اهلیت این کار را دارد و خوشحالیم که این همت نیز در مدیران آن وجود دارد که چنین رویدادی را تدارک دیده‌اند.

.وی افزود: شعر فارسی همواره در پیشگاه حضرت ختمی مرتبت سر تعظیم فرود آورده و در تاریخ ادب فارسی کمتر شاعری را می‌توان یافت که کار ارزنده در این خصوص در کارنامه نداشته باشد.

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: دکتر محمد مرادی از جمله پژوهشگران دانشگاهی است که در حوزه شعر نبوی تحقیق و پژوهش داشته و به سبب تسلطی که در حوزه سرایش شعر دارد شناخت وی از ظرایف ادبیات نبوی بسیار دقیق است و به همین دلیل انتخاب ایشان برای حضور در این نشست حسن مطلع هفته ملکوت است.
دکتر محمد مرادی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز با اشاره به پیشینه تحقیق و پژوهش در حوزه شعر نبوی اظهار داشت: یکی از فصل‌های درخشان ادبیات فارسی شعر نبوی است و همه شاعران بزرگ فارسی زبان در این عرصه آفرینش داشته اند.

وی افزود: در کتاب سیمای محمد در آیینه شعر فارسی به کوشش محمود شاهرخی و مشفق کاشانی دو استاد پیشکسوت شعر آیینی معاصر ضمن تفحص و بررسی مدایح و مناقب حضرت ختمی مرتبت در دیوان‌ها و مجموعه شعرهای برجسته فارسی، انتخابی نسبتاً مناسب از سروده‌های فارسی نبوی از آغاز تا دوران معاصر گردآوری شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در عصر صفاری و سامانی شاعرانی همچون ابن مخلد سجزی و سپس کسانی چون کسایی مناقب حضرت رسول را در آثار خویش بیان کرده اند.فردوسی نیز هم در بخش آغازین شاهنامه و هم در بخش تاریخی در این زمینه سروده هایی داشته است.

وی اظهار داشت: در دوره غزنوی ۲۶ درصد اشاره‌ها در شعر به حضرت رسول است که این اقبال دو برابر شعر دوره سامانی است و در دیوان فرخی نیز به تنهایی یک پنجم اشارات درباره حضرت ختمی مرتبت است.

مرادی گفت: پرحضورترین شخصیت دینی در مجموع شعرهای عصر سلجوقی حضرت رسول و القاب ایشان است شاخص‌ترین شاعر در اشاره به نام و شخصیت آن حضرت در این دوره سنایی است که چه در دیوان چه در فصل سوم حدیقه و حتی در خلال مثنوی‌های کوتاهش صدها بیت در نعت آن حضرت، سروده است

وی ادامه داد: این روند تا قرن نهم ادامه دارد اما در چهار قرن اخیر به تدریج شخصیت‌های دیگر اسلامی نیز وارد شعر می‌شوند و به نظر می‌رسد که هرچه به سمت معاصرین می‌آییم از فراوانی توجه به شعر نبوی نیز کاسته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: در دوره معاصر از عصر قاجار و مشروطه به بعد اندیشه ای پررنگ می‌شود که الهام گرفته از تفکرات سید جمال است اندیشه‌ای که خواستار بازگشت به خویشتن و شناخت دوباره پیامبر و اندیشه ایشان برای عصر حاضر است.

وی اضافه کرد: این تفکر که توسط شاعرانی مثل علامه اقبال نیز پیگیری می‌شود در شعر انقلاب در آثار علی معلم دامغانی از جمله مثنوی امت واحده به وضوح قابل مشاهده است و همین مسئله نشان دهنده نگاه قابل تامل و اندیشمندانه استاد معلم در شعر امروز است.

شایان ذکر است هفته هنر نبوی از ۸ مهرماه و همزمان با هفته وحدت آغاز به کار کرده و در روزهای آینده سیمای پیامبر در نثر کهن فارسی و سیمای پیامبران در سینمای ایران نیز مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74083

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.