• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

سازمان‌ها فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب‌سازی کنند

  • کد خبر : 74049
  • 09 مهر 1402 - 10:28
سازمان‌ها فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب‌سازی کنند
مدیرکل بهزیستی فارس با تأکید بر اهمیت مناسب‌سازی فضاهای جامعه برای ناشنوایان گفت: سازمان‌ها باید فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب‌سازی کنند.

 

به گزارش سحاب پرس به نقل از  روابط عمومی بهزیستی فارس، محمدرضا هوشیار امروز، ۸ مهرماه با بیان اینکه افراد ناشنوا نیز حق تعامل با جامعه را دارند، افزود: در بحث مناسب‌سازی و مانع‌زدایی برای ناشنوایان در سطح جامعه دو بخش فیزیکی و ارتباطی را داریم. در بخش فیزیکی باید شهر مناسب تردد و استفاده این افراد و سایر معلولیت‌ها ساخته و یا بهسازی شود در بخش ارتباطی نیز باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا این افراد بتواند به راحتی و بدون دغدغه با محیط پیرامون خود ارتباط بگیرند.

مدیرکل بهزیستی فارس خطاب به  سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی و سایر بخش‌ها گفت: سازمان‌ها باید فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب‌سازی کنند به طور مثال بانک‌ها باید غرفه ویژه این افراد یا امکانات ارتباطی برای خدمات‌رسانی به این قشر از جامعه در نظر بگیرند.

هوشیار با بیان اینکه ۲۱ هزار ناشنوا در استان فارس تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، بیان کرد: ۲ مرکز گفتاری و شنیداری به این افراد دربخش دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند و خدماتی مانند کمک هزینه تحصیلی و درمانی تسهیلات اشتغال سهم بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که این افراد را به کار گیرند برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.

وی با تصریح اینکه در دو سال گذشته سه برابر میانگین سال‌های قبل سمعک در استان بین مددجویان توزیع شده است، افزود: امسال ۶۵۰ عدد سمعک به ناشنوایان متقاضی در استان تحویل داده شده است و در یک ماه آینده نیز ۲هزار سمعک توزیع خواهد شد همچنین بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش استثنایی منعقد شده است در هفته ناشنوایان به تمام دانش‌آموزان ناشنوای واجد شرایط استان فارس سمعک اهدا می شود.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به برگزاری میز خدمت یا میز ارتباط مردمی ویژه افراد ناشنوا خانواده‌های آن‌ها در هفته ناشنوایان تصریح کرد: در حال آموزش مهارت‌های زندگی با زبان اشاره در استان فارس هستیم طبق تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای که بین بهزیستی فارس، شهرداری و شورای شهر شیراز و صدا و سیمای مرکز فارس منعقد شده است تا پایان سال یکی از اخبار با زبان اشاره پخش می‌شود.

وی خطاب به  سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی و سایر بخش‌ها، افزود: سازمان‌ها باید فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب‌سازی کنند به طور مثال بانک‌ها باید غرفه ویژه این افراد یا امکانات ارتباطی برای خدمات‌رسانی به این قشر از جامعه در نظر بگیرند.

هوشیار با یادآوری اینکه همچنین ورزشکاران ناشنوای برجسته‌ای در استان داریم که افتخارات زیادی را کسب کرده‌اند، گفت: این افراد به دلیل تمرکز و دقت خاصی که دارند می‌توانند برای کار در خیلی از کارخانه‌ها مثمر ثمر باشند.

مدیرکل بهزیستی فارس تأکید کرد: مردم غربالگری شنوایی را در یک ماهه نخست تولد فرزند خود جدی بگیرند تا اگر نیاز به مداخله درمانی مانند کاشت حلزون است، در فرصت طلایی درمان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از ناشنوایی بسیار حائز اهمیت است، گفت: در همین راستا بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با ثبت احوال امضا کردیم خانواده‌ها برای دریافت شناسنامه باید غربالگری شنوایی را نیز انجام دهند و این تبدیل به یک اجبار شده است تا بتوانیم از ناشنوایی پیشگیری کنیم در سال گذشته ۵۵ هزار نفر غربالگری شنوایی انجام دادند که از این تعداد ۶۳۰ نفر نیازمند مداخله درمانی بودند.

بازدید مدیر کل بهزیستی فارس از مراکز ناشنوایان و برگزاری جشن ویژه ناشنوایان با همکاری انجمن‌ها و کانون‌های حامی افراد ناشنوا و کم شنوا از دیگر برنامه‌های بهزیستی فارس در هفته جهانی ناشنوایان است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74049

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.